مسیر توسعه مترو تهران

خط ۶ متروی تهران به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای، با گذر از مناطق پرجمعیت و تجاری در حال نزدیک شدن به مراحل پایانی ساخت ایستگاه‌های باقی‌مانده است.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز،  ۱۶ اسفند سال ۱۳۷۷ بود که اولین قطار در خط ۵ متروی تهران و حومه به حرکت در آمد. و اکنون با گذشت ۲۵ سال از حرکت اولین قطار از تهران به‌سمت کرج، ۱۵۰ ایستگاه در حال خدمات‌رسانی به شهروندان است.

در این سال‌ها،‌ متروی تهران فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشت و در هر دوره مدیریتی توسعه این حمل‌ونقل پاک در دستور کار مدیران شهری قرار داشت. البته در برخی سال‌ها این امر با کندی زیاد و بی‌مهری دولت و شهرداری مواجه شد. اما اکنون قطار پیشرفت مترو به‌سرعت در حرکت و دسترسی هرچه بیشتر تهرانی‌ها به ایستگاه‌های مترو رو به افزایش است.

توسعه متروی تهران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی در ایران است. که با هدف بهبود وضعیت ترافیک شهری و آلودگی هوا انجام می‌شود. پروژه متروی تهران با برخورداری از چندین خط عملیاتی و خطوط در حال ساخت، نقشی اساسی در سیستم حمل‌ونقل عمومی پایتخت ایفا می‌کند. که در این گزارش به بررسی کلی روند ساخت و توسعه متروی تهران در خط ۶ می‌پردازیم.

ایستگاه هایش به ۳۲ ایستگاه می‌رسد

خط ۶ متروی تهران به طول تقریبی ۳۲ کیلومتر شامل ۲۷ ایستگاه است که با احتساب بخش توسعه جنوبی (از دولت‌آباد تا شهرری)، طول آن به ۴۲ کیلومتر و تعداد ایستگاه هایش به ۳۲ ایستگاه می‌رسد.

در حال حاضر خط ۶ متروی تهران با ۲۳ ایستگاه در حال خدمت‌رسانی به شهروندان است و تکمیل ۳ ایستگاه میدان خراسان، سرباز و استاد نجات‌اللهی نیز به طور همزمان دنبال می‌شود و همزمان با پیگیری عملیات عمرانی ایستگاه‌های باقی مانده بدنه اصلی این خط، اقدامات تکمیلی قسمت توسعه جنوبی آن نیز در حال انجام است.

این خط که از سال ۱۳۹۸ از ایستگاه شهرک دولت‌آباد فعالیت خود را آغاز کرد، از حرم شاه عبدالعظیم و محله نفرآباد آغاز می‌شود و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه مترو ابن بابویه با خط ۱۱، در ایستگاه مترو شهدای دولت‌آباد با خط ۹، در ایستگاه مترو بعثت با خط ۸، در ایستگاه مترو شهدای هفده شهریور با خط ۷، در ایستگاه مترو میدان شهدا با خط ۴، در امام حسین(ع) با خط ۲، در ایستگاه مترو شهدای هفتم تیر با خط ۱، در ایستگاه مترو میدان ولی‌عصر(عج) با خط ۳، در ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس با خط ۷، در ایستگاه مترو شهرک آزمایش با خط ۸، در ایستگاه مترو آیت‌الله کاشانی با خط ۴، در ایستگاه مترو شهران با خط ۹ و در ایستگاه مترو شهدای کن با خط ۱۰ تقاطع دارد و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران می‌رسد و به ایستگاه مترو کوهسار منتهی می‌شود.

هر سه ایستگاه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می رسند

آنطور که فتحعلی‌پور؛ مجری خط ۶ مترو اعلام کرد: ایستگاه‌های نجات‌اللهی، سرباز و خراسان به طور میانگین حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و برنامه‌ریزی شده است که هر سه ایستگاه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسند.

وی ادامه داد: اختلاف جزئی بین درصد پیشرفت اجرایی هر ایستگاه (حدود ۴ یا ۵ درصد) وجود دارد، اما این مسائل در مدت زمان باقی‌مانده حل خواهد شد و افتتاح آنها برای اسفند ماه یا اواخر بهمن برنامه‌ریزی شده است. در صورت نبود مشکلات غیرمنتظره، تمام ایستگاه‌ها به‌صورت همزمان افتتاح خواهند شد.

مجری خط ۶ متروی تهران گفت: در خصوص برآورد مالی، میزان اعتباری که برای تکمیل این سه ایستگاه نیاز است مشخص شده است. هزینه تکمیل هر ایستگاه، شامل بخش‌های ساختمانی و تجهیزات، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. این مبلغ برای حداقل الزامات بهره‌برداری و آماده‌سازی ایستگاه‌ها به منظور افتتاح رسمی در نظر گرفته شده است.

خط ۶ متروی تهران با عبور از مناطق پرجمعیت و تجاری شهر، امکان دسترسی سریع به مراکز فرهنگی، آموزشی و اقتصادی را فراهم می‌کند.

از ویژگی های این خط می‌توان به استفاده از سیستم‌های ویژه کاهش وکنترل ارتعاش در زمان بهره‌برداری خصوصاً در نقاط حساس مانند بیمارستان شریعتی و برخورداری از بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران با هفت ایستگاه تقاطعی و پوشش دو بخش باقی مانده شهر تهران در شمال غرب و جنوب شرق اشاره کرد.

منبع: تسنیم

مسکن

شناسه : 456746
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *