در اولین نشست هم‌اندیشی برندهای تجاری اتاق ایران مطرح شد؛

نقشه راه توسعه برند با تشکیل شورای عالی برندینگ تهیه شود

در اولین نشست هم‌اندیشی برندهای تجاری اتاق ایران، فعالان اقتصادی و نماینده برندها از حوزه‌های مختلف اقتصاد درباره مسائل و مشکلات برندینگ در ایران گفتند. قرار شد شورای عالی برندینگ در اتاق ایران تاسیس شود.

به گزارش سرویس صنعت و معدن جهان صنعت نیوز، اولین نشست هم‌اندیشی برندهای تجاری اتاق ایران، با حضور رئیس اتاق ایران، وزیر اسبق صنعت و جمعی از نمایندگان برندهای کشور در اتاق ایران برگزار شد.

حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران برندسازی را از موضوعات مهم اقتصادی دانست و گفت: کشور باید سعی کند از امتیاز برندسازی در حوزه تجارت خارجی استفاده کند. کم‌توجهی به برندسازی و برند ملی ایران مانع از ایجاد تصویر ذهنی مثبت به کالا و خدمات تجاری ایران در بازارهای هدف و افزایش سهم ایران از سبد ارزش تجارت جهانی می‌شود.

صمد حسن‌زاده در این نشست اظهار کرد: با برندسازی، ما می‌توانیم در مسائل اقتصاد جهانی در حوزه‌های مختلف اثرگذار باشیم. البته اینکه در حوزه مدیریت اقتصادی مشکلاتی هست، امیدواریم بتوانیم به تکلیف خود در این حوزه عمل کنیم.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی با حمایت منطقی دولت می‌تواند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد. ما امکانات و سرمایه معنوی و زیرساختی بالایی داریم و باید شایستگی خود را در دنیا به نمایش بگذاریم.فعالان و سیاست‌گذاران اقتصادی به حوزه برندینگ توجه کنند. به وضعیت برند سامسونگ و آل جی توجه کنید. این برندها در بازار ایران و جهان جایگاه بالایی دارند. ما باید بتوانیم از تجربه این برندها استفاده کنیم و برند ایران را در جایگاه متناسب قرار دهیم.

در ادامه حسن‌زاده افزود: برند را باید در شرکت خود به‌عنوان سرمایه معنوی حفظ کنیم. کیفیت محصولات را حفظ کنیم. برندها، سرمایه ملی و سرمایه شرکت‌هاست و حتی باید به‌عنوان وثیقه از آن استفاده شود. ما در اتاق ایران تصمیم گرفته‌ایم که در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. البته به‌تنهایی در اتاق ایران نمی‌توانیم کار کنیم. ما برای برندها، برنامه رتبه‌بندی را پیش می‌بردیم تا درنهایت شناسنامه‌ای برای شرکت‌ها با گریدهای متفاوت صادر شود. اما سلیقه حاکمیتی و سازمانی اجازه کار نداد. باید کمک کنیم رتبه‌بندی در اتاق ایران انجام شود تا حمایتی از این برندها صورت گیرد.

 

محمدرضا مودودی، مشاور رئیس اتاق ایران در امور نام و نشان تجاری، در این نشست، گفت: برندسازی حلقه مفقوده توسعه صادرات و ارتقای جایگاه ایران در رنکینگ جهانی است.

مودودی افزود: برندسازی یکی از مسائل مهم تجارت خارجی است که در حاشیه قرار گرفته و اتاق ایران سعی می‌کند فرهنگ برندسازی را با هم‌اندیشی فعالان این حوزه و اندیشمندان تقویت کند.

به تقویت برند ایران توجه شود

بعد از آن محسن حاجی‌بابا، مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران گفت: واقعیت برندسازی این نیست که یک شرکت برند باد، باید کشور ایران به‌عنوان برند معرفی شود.

او ادامه داد: گام اول برندسازی، ارتقای جایگاه ایران است. ما به اصول برندسازی و به اصول بین‌المللی در حوزه برندینگ توجه نمی‌کنیم. این رفتارها باعث می‌شود برند ما قابل‌اعتماد نباشد. ما در صادرات نماینده انحصاری نداریم. تولیدکننده ما برای سرپا ماندن محصولات خود را ارزان‌تر از رقیب عرضه می‌کند. محصول صادراتی ما در کشور مقصد، بدون متولی و حامی است.

حاجی‌بابا تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال ژاپن در ابتدا با دو شرکت کار را شروع کرد؛ این شرکت‌ها در کشورهای مختلف دفتر تأسیس کردند تا از همه برندهای ژاپنی در دنیا حمایت کنند. ما چنین امکانی نداریم و هزینه بازاریابی برای تک‌تک شرکت‌ها در دنیا کمرشکن است.

او ادامه داد: باید بتوانیم در مرزها به کالاهای صادر شده، نظارت کنیم. صندوق ضمانت صادرات در خیلی از جاهای دنیا ازجمله عراق فعال نیست و این درنهایت به ضرر صادرکننده است.

حاجی‌بابا تاکید کرد: باید دولت از صادرات حمایت کند. باید شرکتی برای همه شرکت‌های ایرانی مسئولیت بازاریابی را بر عهده بگیرد. نباید چرخ را از نو اختراع کنیم. اصلاً تجارت باید بر مبنای اصول تجارت باشد.

به‌گفته حاجی‌بابا باید در صادرات استمرار و نظم داشته باشیم. دولت باید از صدور دستورالعمل‌هایی که جلوی صادرات را می‌گیرد، جلوگیری کند. با این شرایط بخش خصوصی به میدان نمی‌آید و درنتیجه این شیوه، برندسازی ممکن نیست.

بعد از آن حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران هم گفت: خرید کالای ژاپن از طریق شرکت‌های مشخص‌شده انجام می‌شود ولی ما چنین عمل نمی‌کنیم و این مشکلات چندین سال است که هنوز حل نشده است. ما برای انتقال پول از عراق به ایران ۲۰ درصد تفاوت معامله داریم. در هیچ کجای دنیا فعال اقتصادی در این شرایط نمی‌تواند کار کند ولی ایران تابه‌حال توانسته است. امیدواریم بتوانیم به تکلیف خود در حوزه صادرات عمل کنیم.

اتاق ایران رتبه‌بندی را انجام دهد

در ادامه این نشست امیرحسین اسدی، دبیر کمیسیون برند وزارت صمت از اهمیت رتبه‌بندی توسط بخش خصوصی گفت: باید در برندسازی به ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف توجه شود و سازمان توسعه تجارت در این زمینه از بخش خصوصی حمایت می‌کند.

او ادامه داد: باید به اثرگذاری برندینک در توسعه تجارت خارجی توجه شود. هیچ‌کدام از برندهای ما در شبکه‌های بین‌المللی تبلیغات ندارند. بودجه فناوری شرکت‌های ما خیلی پایین است. باید بودجه تبلیغات جز بهای تمام‌شده باشد ولی این را کشور قبول ندارد. ما با اکوسیستم تجارت خارجی و با اثرگذاری تبلیغات بیگانه است.

اسدی تصریح کرد: در کشورهای مختلف به ارزش برندها توجه دارند؛ مثلاً به ارزش برند وام می‌دهند ولی ما هیچ نهاد ارزش‌گذاری برند نداریم. ما شاخص برندسازی و هزینه برند نداریم. مثلاً ما سیستمی نداریم که گردشگری را تقویت کند تا حوزه برند گردشگری را تقویت کنیم.

در ادامه علی نقیب نماینده شرکت داروسازی دکتر عبیدی هم گفت: کسی که برند تولید می‌کند کارش خیلی باارزش است. البته باید کشور ایران برند شود وگرنه کار کردن ممکن نیست. باید ریشه‌ای موضوع برند حل شود. باید مشکلات برند عارضه‌یابی شود وگرنه پاسخی برای مشکلات پیدا نمی‌کنیم.

بعد از آن مهدی صادقی نیارکی هم گفت: در دنیا شرکت‌های پیشرو ارزش دارایی بنگاه‌هاست. ما مصوبه‌ای داریم که ارزش برند جز وثیقه شود ولی در عمل چنینی نیست. باید این تعارض‌ها به‌صورت قانونی حل شود.

صادقی نیارکی ادامه داد: باید چرخه نوآوری در شرکت‌ها به وجود آید تا برندی خلق شود. ارزش برند در چرخه نوآوری و تحقیق و توسعه است. باید برند را منظومه ببینیم و باید به الزامات آن توجه کنیم. ارزش‌گذاری ناشی از نوآوری و خلاقیت است.

برند در ایران متولی ندارد

بعد از آن ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایرانم و هند هم گفت: ما قبلاً برند ملی داشتیم ولی آن را از دست دادیم. اول باید برندهای خود را حفظ کنیم. اما متأسفانه برند در ایران متولی ندارد. برای برندسازی باید به فرهنگ برندسازی توجه شود.

او ادامه داد: ما با دست خود برندهای خود را از دست دادیم. ما به دست خود، برندکشی کردیم. باید ارزش مالکیت معنوی مشخص و حمایت شود. اتاق ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون در این زمینه کار مشترکی انجام دهند. باید از کارهای موازی جلوگیری کنیم.

اتاق ایران برندینگ را پیگیری کند

در ادامه محمدرضا نعمت زاده، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت هم گفت: برندینگ موضوعی مهم است، که باید اتاق ایران آن را باید به‌صورت مستمر پیگیری کند. گاهی ارزش برند از ارزش سهام بالاتر است. باید با ماده‌واحده‌ای این را قانونی کنیم. واحد تولیدی و خدماتی زحمت می‌کشد. باید ارزش واحدهای صنعتی و تجاری و حفظ برند تلاش کنیم.

نعمت زاده گفت: بخش خصوصی در این زمینه که چطور با از بین رفتن مالک یک برند، باید آن برند ادامه حیات دهد، چاره‌اندیشی کند. باید روشی درست کنیم که هم ایجاد برندینگ، آموزش در سطوح مختلف، حفظ برندینگ و تبدیل برند به ارزش‌افزوده مورد توجه قرار گیرد.

بعد از آن مودودی از لزوم تشکیل شورای مشورتی برندینگ گفت که در آن شورا متخصصان حضور داشته باشند تا درنهایت نقشه راهی برای توسعه برند آماده شود.

برندسازی فرآیند است نه اتفاق یک‌رزوه

در ادامه شهرام شکوری شرکت طرفه نگار تصریح کرد: باید نگاه خود را به برند عوض کنیم. برند اتفاق نیست، یک سیستم نیست بلکه برند فرایند است. وقتی برند رشد می‌کند، یعنی طرح، قالب صنعت نوآوری رشد می‌کند. باید فرایند نگه‌داری برند مورد توجه باشد. توسعه برند نیاز به فرایندی در مسیر نیاز دارد تا مانا و پایا باشد.

بعد از آن علی محمودی سرای، رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران از اهمیت سیستم حمل و نقل در کنار توسعه تجارت و برندینگ گفت.

عبدالرضا یعقوب‌زاده، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید تجهیزات پزشکی هم از مشکلات تحریم و نبود زیرساخت‌ها یمناسب در حوزه توسعه صادرات و برندینگ گفت.

بعد از آن علیرضا مقدس‌زاده اردبیلی، نماینده شرکت فرایند نو تصریح کرد: وظیفه اصلی بخش خصوصی تولید ثروت است. باید شرکت‌های بزرگ ما در خارج از کشور توان رقابت داشته باشند. باید بخش خصوصی زبان واحدی در مقابل حاکمیت داشته باشند تا در نتیجه آن جایگاه برند هم درست شود.

به تقویت جایگاه برند کارفرمایی توجه شود

محمد خلج، مدیرعامل گروه اسنپ هم گفت: قرار است در منطقه منا تا ۲۰۳۰ حدود ۲۵۰ شرکت یونیکورن به وجود بیاید. سهم همسایه‌های ما از اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک بالاست و سهم ایران هم هیچ. ما نه‌تنها از جذب سرمایه‌گذار خارجی غافل شدیم بلکه سرمایه‌گذار فعلی را هم از دست می‌دهیم. در حوزه اقتصاد دیجیتال به برند کارفرمایی توجه کنیم تا میزبان شرکت‌ها و سرمایه‌گذارهای بزرگ باشند. این نوعی میان‌بر است و کمک می‌کند اقتصاد رونق گیرد. باید برند کارفرمایی به‌جایی برسد که دیگران برای همکاری با این برند رغبت داشته باشند.

مسعود گلشیرازی، هم گفت: باید روی برند ملی بالاتر از برند کارفرمایی و بنگاهی کار شود. یک برند معتبر بازار را می‌سازد ولی برندهای ضعیف این بازار را خراب می‌کنند.

در ادامه محمداسماعیل قدس، گروه صنعتی کدبانو هم عنوان کرد: برند ملی باید در منطقه شناخته‌شده باشد. به‌جای توجه به نداشته‌ها به داشته‌های خود فکر کنیم.

امیر حسینی، مدیرعامل هلدینگ معدنی گروه فاتح هم گفت: باید بنگاه‌ها مشخص کنند که در چه حوزه‌ای می‌خواهند فعالیت کنند و چه ابزارهایی خواهند داشت. به تمام استراتژی‌ها در سطوح مختلف توجه شود و نیازسنجی واقعی انجام شود.

از تکثرگرایی در حوزه برندها جلوگیری شود

در ادامه حسین بحرینیان نماینده تک‌لان توس هم گفت: عدم توجه به های‌تک باعث شده تا برندهای ما از رقابت با رقبای خود عقب بمانند. تکثرگرایی مانع از تجمیع سرمایه و هزینه برای نوآوری می‌شود. مثلاً به حوزه خودرو و کفش نگه کنید. صنایع چند روز در هفته برق ندارند. در قیمت‌گذاری قابلیت رقابت با چین را نداریم. در هزینه تبلیغات کلی سازمان داریم که سوبسید می‌دهد ولی این سوبسیدها هدفمند نیست. حتی در کشورهایی که هزینه سیاسی داده‌ایم نتوانسته‌ایم بهره اقتصادی بهره نبرده‌ایم.

بحرینیان گفت: باید جلوی موازی کاری و تکثرگرایی در حوزه تجارت خارجی و برندینگ گرفته شود. باید از تجارب دنیا درس بگیریم؛ به وضعیت خودرو در کره جنوبی و ژاپن توجه کنید. ژاپن شش کارخانه خودروسازی دارد و کار دو کارخانه هیوندا و کیا دارد و جایگاه صنعت خودرو این دو کشور را با صنعت خودروسازی در ایران مقایسه کنید. با این وضعیت نمی‌توانیم برند ملی داشته باشیم.

شورای عالی برندینگ تاسیس می‌شود

در پایان عنوان شد که با حمایت بخش خصوصی، شورای عالی برندینگ در اتاق ایران تأسیس می‌شود تا مشکلات این حوزه بررسی و در ادامه نقشه راهی برای توسعه برندینگ تدوین شود.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 458096
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *