تایید افزایش قیمت ۳۰ درصدی لبنیات

پیرو اخبار اعلام شده مبنی بر افزایش 30 درصدی قیمت محصولات لبنی در هفته اول مهر ماه دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی طی نامه‌ای اعلام کرد،‌ قیمت‌گذاری تمام فرآورده‌‌های لبنی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد.

جهان صنعت نیوز، قیمت محصولات لبنی از ۷ مهر ماه سال جاری افزایشی ۳۰ درصدی ‌قیمت داشتند که شامل ۱۴ درصد افزایش ناشی از تغییر قیمت شیرخام و ۱۶ درصد هزینه‌های سربار تولید می‌شد. افزایشی که به گفته برخی از کارشناسان، کاهش سرانه مصرف در خانوار به همراه خواهد داشت.

دبیر انجمن صنایع لبنی همچنین به این نکته اشاره داشته است که مصوبه انتقال محصولات لبنی به گروه چهار بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشوری در سال قبل است که در سال گذشته مسکوت ماند و در سال جاری سازمان حمایت این مصوبه را فعال کرد.

حال با توجه به برخی اعتراضات به افزایش قیمت لبنیات رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران طی نامه‌ای درباره نحوه قیمت‌گذاری لبنیات اعلام کرد: تمام فرآورده‌های لبنی بر اساس دستورالعمل قیمت گذاری کالاهای تولید داخل ابلاغی مورخ ۲۳ بهمن سال گذشته از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گیرد.

در نیمه نخست سال قیمت لبنیات حدود ۱۶ درصد گران شد؛ در ادامه با ابلاغ نرخ جدید شیر خام از هر کیلو گرم ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان، در نیمه دوم سال نیز این محصولات افزایش مجدد ۱۴ درصدی داشتند. به این ترتیب محصولات لبنی از ابتدای سال تا امروز حدود ۳۰ درصد گران‌تر شدند.

البته این افزایش مشمول ۴ قلم تنظیم بازار نشده و با افزایش ۲۰ درصدی شیر خام باید دید قیمت این محصولات چند درصد افزایش می‌یابد.

بنابر این گزارش در گذشته ۴ قلم محصولات لبنی تنظیم‌بازاری شامل پنیر ۴۰۰گرمی UF، ماست دبه ۲.۵کیلوگرمی، شیر یک‌لیتری کم‌چرب و شیر نایلونی ۹۰۰گرمی به‌صورت جداگانه بررسی و با تعیین قیمت‌های حمایتی به‌اصطلاح به‌صورت تنظیم بازار اعلام می‌شد که اکنون این تفکیک برداشته شده است.

منبع: اکوایران

کشاورزی

شناسه : 460116
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *