واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی به ادعاهای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی برای هر سناریویی در این زمینه آماده است و در حوزه هسته‌ای ایران هرچه پیش می‌رود، مسلط‌تر می‌شود.

جهان صنعت نیوز، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران اظهار کرد:

تهران آمادگی احیای برجام را دارد

تهران آمادگی احیای برجام را دارد اما اجرای آن مستلزم این است که مذاکراتی جدی صورت گیرد.

در این مذاکرات هم معادله‌ای با دو بخش مطرح است، بخشی که مربوط به تعهدات ایران است و بخش دیگر به تعهدات طرف مقابل و موضوع تحریم‌ها و برداشته شدن آن‌ها برمی‌گردد. تا زمانی که افق روشنی برای برداشتن تحریم‌ها وجود نداشته باشد صحبت از جزئیات بازسازی به نظر من زودهنگام است.

کنار هم قرار دادن جنگ اوکراین و ایران بازهم در راستای همان سیاست کلی است که غرب پیگیری می‌کند و آن سیاه‌نمایی از اقدامات و نشان دادن ایران به عنوان خطر امنیتی بین‌المللی است. این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که در جنگ اوکراین نقشی نداشته و موشک ارسال نکرده است.

تهدید حمله به سایت‌های هسته‌ای در گذشته نیز انجام شده

حمله و تهدید به حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران موضوع جدیدی نیست و در گذشته هم به شکل‌های مختلفی چون انفجار و خرابکاری صنعتی انجام شده است.

در یک زمانی هم باراک اوباما به زبان صریح و ساده گفت که اگر می‌توانستم پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را هم باز می‌کردم. تاکنون آنچه را که می‌­توانسته‌­اند علیه صنعت هسته‌ای ایران انجام داده‌اند و اگر چیزی بوده که انجام نداده‌اند، به این دلیل بوده است که نتوانسته‌اند آن را انجام دهند و نه نخواسته­‌اند.

در صورت حمله رژیم صهیونیستی خسارت جدی به ایران وارد نمی‌شود

ما همواره این تهدیدات را جدی گرفته و می‌گیریم و بر همین اساس طوری طراحی و پیش‌بینی‌ کرده‌ایم که حتی در صورت حماقت آن‌ها، خسارات به حداقل برسد. امروز هم خوشبختانه در جایگاهی هستیم که اعلام کنیم درصورت حماقت دشمن، فارغ از پاسخی که نیروهای نظامی ایران خواهند داد، سازمان انرژی اتمی هم اصولی را رعایت کرده و کارهایی را انجام داده است که حتی در صورت حمله هم آن‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

در صورت چنین حماقتی بسیار بعید است که خسارتی جدی به ایران وارد کنند، ثالثا حتی در صورت وقوع خسارت، کشور می‌تواند به سرعت آن را جبران کند.

ما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌ایم که به وظیفه خود در این زمینه عمل کند. درباره این قبیل تهدیدات، معاهدات و قطعنامه‌های بین‌المللی وجود دارد و اخیرا هم در شورای حکام بر این مسئله تاکید کرده که تهدید حمله به سایت‌های هسته‌ای یا حمله به سایت‌های هسته‌ای ممنوع است.

غرب باید به این ذهنیت برسد که نمی‌تواند خواسته‌های خود را به کشوری مثل ایران تحمیل کنند و تهران را وادار به انجام هر کاری که می­خواهد کنند. قانون اقدام راهبردی هم در این وجه تعریف می‌شود و به محض برداشته شدن تحریم‌ها و فشارها دولت این اختیار را دارد که با هماهنگی مجلس به سمت نظارت‌های مورد نظر آن‌ها بازگردد.

منبع: نورنیوز

سیاسی

شناسه : 460426
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *