تولید داروی جدید سرطان بدون آسیب به سلول های سالم

محققان در پژوهش جدید خود موفق شدند دارویی بیولوژیکی تولید کنند که بدون آسیب‌رساندن به سلول‌های سالم به پروتئین سرطانی جهش‌یافته‌ای به‌ نام HER2 حمله می‌کند.

جهان صنعت نیوز، براساس گزارش ScienceDaily، فقط یک جهش یا تغییر در DNA برخی پروتئین‌ها تعادل عملکرد طبیعی سلول‌ها را به هم می‌ریزد و سرطان به وجود می‌آورد. این پروتئین‌های جهش‌یافته ممکن است آن‌قدر شبیه همتای سلول‌های معمولی خود باشند که درمان‌هایی که برای هدف قراردادن سلول‌های سرطانی طراحی شده‌اند، به سلول‌های سالم نیز آسیب برسانند.

اکنون محققان دانشگاه نیویورک و مرکز سرطان Perlmutter دارویی بیولوژیکی توسعه داده‌اند که از سیستم‌های بیولوژیکی طبیعی بدن مشتق شده‌اند و پروتئین سرطان‌زا جهش‌یافته HER2 (گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی ۲) را بدون حمله به سلول‌های سالم هدف قرار می‌دهد.

اگرچه هنوز این دارو در مراحل اولیه توسعه است، محققان می‌گویند این روش جدید می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای بیماران سرطانی با جهش HER2 با حداقل عوارض جانبی منجر شود. «شوهی کوید» (Shohei Koide)، سرپرست محققان این پژوهش، می‌گوید:

«ما تصمیم گرفتیم آنتی‌بادی جدیدی بسازیم که می‌تواند تغییری جزیی در ۶۰۰ آمینواسیدی که پروتئین HER2 را تشکیل می‌دهند، تشخیص دهد؛ چیزی که به عقیده عموم، کار بسیار دشوار است. اینکه ما توانستیم تفاوت آمینواسید را دقیق تشخیص بدهیم، تعجب‌آور بود.»

کاهش رشد تومورها

پژوهش محققان حول محور HER2 می‌چرخد، پروتئینی که روی سطوح بسیاری از انواع سلول‌ها وجود دارد و در رشد آن‌ها مؤثر است اما هنگامی که تغییری در آمینواسیدهای آن ایجاد می‌شود، پروتئین به‌ حالت «همیشه فعال» درمی‌آید و می‌تواند باعث سرطان و تقسیم و تکثیر غیرقابل‌کنترل سلول‌ها بشود.

محققان داروی جدید خود را روی موش‌های مبتلا به تومور HER2 آزمایش کردند و به‌طور قابل‌توجهی رشد تومور را کاهش دادند. مصرف این دارو وزن را کاهش نداده یا بیماری قابل‌مشاهده دیگری در موش‌ها به وجود نیاورده است؛ به‌عبارتی این درمان عوارض جانبی کمی در حیوانات دارد. البته ازآنجایی‌که بین پروتئین‌های موش و انسان تفاوت‌هایی وجود دارد، نمی‌توان با قطعیت گفت این دارو در انسان نیز عوارض جانبی کمی ایجاد می‌کند.

یافته‌های این پژوهش در نیچر منتشر شده است.

دیجیاتو

دانش و فناوری

شناسه : 463174
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *