چرا قانون واردات خودروهای کارکرده بنزینی اجرا نمیشود؟
با وجود تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده بنزینی در مجلس همچنان ابهاماتی درباره عدم اجرای آن باقی است.
جهان صنعت نیوز – دولتهای سیزدهم و چهاردهم آییننامههای واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ کردهاند، اما همچنان واردات خودروهای بنزینی دستدوم بلاتکلیف مانده است. این تأخیر به گمانهزنیها درباره بیمیلی دولت به واردات خودروهای کارکرده بنزینی دامن زده است، در حالی که مجلس نیز پیگیری لازم برای اجرای مصوبه خود را انجام نداده است.
ابهام در اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده
واردات خودروهای کارکرده در ایران همچنان موضوعی پرابهام است. در حالی که دولت سیزدهم در واپسین روزهای فعالیت خود آییننامه واردات خودروهای کارکرده را ابلاغ کرد، دولت چهاردهم نیز اخیراً آییننامهای مختص خودروهای برقی و هیبریدی کارکرده منتشر کرد. این اقدامات اما نتوانستهاند ابهامات موجود درباره واردات خودروهای بنزینی کارکرده را برطرف کنند.
آغاز ماجرا: تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده
خرداد سال گذشته، دولت سیزدهم لایحهای را برای واردات خودروهای کارکرده به مجلس برد. این لایحه همزمان با استیضاح رضا فاطمیامین، وزیر صمت وقت، به مجلس ارائه شد. برخی ناظران معتقد بودند هدف از ارائه لایحه، جلوگیری از برکناری فاطمیامین بوده است. هرچند مجلس با رأی بالایی این لایحه را تصویب کرد، اما استیضاح وزیر صمت نیز به سرانجام رسید و مسئولیت اجرای این قانون به وزیر بعدی، عباس علیآبادی، منتقل شد.
ابلاغ آییننامه؛ اقدامی پوپولیستی؟
دولت سیزدهم آییننامه واردات خودروهای کارکرده را در روزهای پایانی فعالیت خود ابلاغ کرد. این اقدام از سوی برخی تحلیلگران حرکتی پوپولیستی تلقی شد، چرا که اجرای آن به دولت بعدی سپرده شد. وزیر صمت دولت چهاردهم نیز اعلام کرد که این آییننامه نیازمند بازنگری است و اجرای آن را متوقف کرد.
تمرکز بر خودروهای برقی و هیبریدی
در ادامه، دولت چهاردهم آییننامه واردات خودروهای کارکرده برقی و هیبریدی را منتشر کرد. این اقدام پرسشهای بسیاری را ایجاد کرد، از جمله اینکه چرا پیش از تعیینتکلیف واردات خودروهای بنزینی، آییننامهای برای برقیها و هیبریدیها ابلاغ شده است. دو سناریو در این باره مطرح است:
آییننامه دولت سیزدهم شامل خودروهای بنزینی، برقی و هیبریدی بوده و دولت جدید تنها بخش برقی و هیبریدی را اجرا کرده است.
دولت تمایلی به واردات خودروهای بنزینی ندارد و اولویت خود را بر خودروهای برقی و هیبریدی قرار داده است.
بیمیلی دولت و سکوت مجلس
با وجود این سناریوها، همچنان مشخص نیست که آییننامه مربوط به واردات خودروهای کارکرده بنزینی چه زمانی ابلاغ خواهد شد یا چرا دولت در این زمینه اقدامی نمیکند. از سوی دیگر، مجلس شورای اسلامی نیز به نظر میرسد که پیگیری جدی برای اجرای مصوبه خود انجام نداده است.
منبع : دنیای اقتصاد
لینک کوتاه :