xtrim

تحصیلات متوسطه با الگوی جهانی تغییر می‌کند

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به تک رشته‌ای شدن مقطع متوسطه دوم گفت: کار تحقیقاتی پژوهش‌ها در این زمینه در سازمان مطالعات آموزش و پرورش انجام شده است.

جهان صنعت نیوز، در سال‌های اخیر و با توجه بیشتر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موضوع تغییر در برنامه درسی و تغییر چینش دروس ارائه شده در مقاطع مختلف تحصیلی در میان فعالان تعلیم و تربیت بیش از گذشته مطرح شده است.

در همین خصوص علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که پژوهشگاه مطالعات چه بررسی‌هایی برای تغییر برنامه درسی داشته‌است؛ گفت: در خصوص برنامه درسی، ما با بررسی تطبیقی نظام‌های آموزشی کشورهای دنیا، بر کیفیت و دروس مقطع متوسطه دوم این نظام‌های آموزشی متمرکز شدیم و تحقیقات و مطالعاتی را در خصوص دروس متوسطه دوم کشورهای جهان انجام دادیم و همچنین وضعیت نظام آموزشی کشورمان را در دوره متوسطه اول و دوم را به صورت کامل در یک پروژه تحقیقاتی بررسی نمودیم.

وی با بیان اینکه نتایج این بررسی‌ها به وزیر وقت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ارائه شد؛ گفت: در حال حاضر با توجه به این پژوهش‌ها کار باز طراحی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در مقطع متوسطه دوم در حال انجام است.

opal

نظام تک رشته ای غلط است

محبی در پاسخ به این سوال که نتیجه این پژوهش‌ها چه بوده است؛ گفت: نتایج و جزئیات آن و اعلام این نتایج به عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است اما اگر بخواهیم به صورت کلی به نتایج این پژوهش اشاره کنیم باید گفت؛ اینکه برخی می‌گویند باید در رشته متوسطه دوم تک رشته‌ای باشیم و بیشتر دروس تحصیلی همه دانش آموزان یکی باشد؛ غلط است. ما چنین چیزی را در نظام‌های آموزشی کشورهای دنیا ندیدیم و همه کشورها حداقل دو رشته تحصیلی تا ۵ رشته تحصیلی را در مقطع تحصیلی متوسطه دارند. اما اینکه با توجه به اقتضائات زیست بوم کشورمان چند رشته تحصیلی برای مقطع متوسطه دوم نیاز داریم نیازمند بررسی‌های بیشتر سازمان پژوهش است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه زمان اعلام نتایج این بررسی‌ها با سازمان پژوهش است؛ گفت: کار تحقیقاتی این پژوهش‌ها در سازمان مطالعات انجام شده و اعلام نتایج با سازمان پژوهش است و امیدوارم به زودی نتایج این بررسی‌ها اعلام و در صورت لزوم تغییرات مدنظر اعمال گردد.

گفتنی است یکی از موارد مطرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، باز طراحی برنامه درسی بوده که تعیین شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی مطلوب یکی از مهم‌ترین ابعاد طراحی برنامه درسی است.

مهر

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 477926
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *