روزانه ۲ هزار میلیارد یارانه برای گازوئیل؛ چالش بزرگ دولت برای کنترل قاچاق سوخت
دولت روزانه حدود ۲ همت یارانه برای گازوئیل پرداخت میکند که قیمت بسیار پایین آن نسبت به نرخ جهانی، قاچاق سوخت را به یکی از چالشهای اصلی اقتصاد تبدیل کرده است.
جهان صنعت نیوز، بر اساس گزارشهای رسمی، دولت ایران روزانه حدود ۱۲۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف میکند و به دلیل قیمت پایین آن نسبت به نرخ جهانی، روزانه ۲ همت یارانه به این بخش اختصاص میدهد. قیمت هر لیتر گازوئیل در ایران ۱.۱ سنت است که نسبت به قیمت جهانی (۱۹ سنت) بسیار پایینتر بوده و همین مسئله باعث افزایش قاچاق سوخت شده است. این اختلاف قیمت که در برخی کشورها مانند ترکیه تا ۱۴۶ برابر بیشتر است، فشار مالی سنگینی بر بودجه کشور وارد کرده و چالشی جدی برای دولت محسوب میشود.
یارانه سنگین گازوئیل؛ چالشی برای بودجه کشور
دولت ایران روزانه حدود ۲ همت یارانه برای تأمین گازوئیل پرداخت میکند، رقمی که یکی از سنگینترین بارهای مالی بر دوش بودجه کشور است. بر اساس آمار منتشرشده، قیمت تمامشده هر لیتر گازوئیل برای دولت بین ۱۷ تا ۲۱ هزار تومان است، در حالی که این سوخت با قیمت یارانهای ۳۰۰ تومان در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرد.
اختلاف قیمت فاحش و چالش قاچاق سوخت
طبق آمار وزارت نفت، قیمت گازوئیل در ایران تنها ۱.۱ سنت است، در حالی که قیمت جهانی این سوخت حدود ۱۹ سنت است. این اختلاف قیمت که در برخی کشورها مانند ترکیه ۱۴۶ برابر و در پاکستان ۹۵ برابر بیشتر است، قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه را بسیار اقتصادی کرده است.
هزینه سنگین یارانهها بر دولت
بررسیها نشان میدهد که دولت در سال گذشته حدود ۱۲۶۴ همت یارانه گازوئیل پرداخت کرده است. این در حالی است که تنها ۲۵ همت از فروش گازوئیل به دست آمده و ۷۰۷ همت برای تولید آن هزینه شده است. بر اساس محاسبات، دولت به ازای هر لیتر گازوئیل ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان یارانه پرداخت میکند.
راهکارها و پیامدهای افزایش قیمت
در حالی که برخی کارشناسان بر لزوم افزایش قیمت سوخت برای کاهش قاچاق تأکید دارند، گروهی دیگر هشدار میدهند که این اقدام میتواند تأثیرات منفی بر معیشت مردم داشته باشد. با این حال، اصلاح سیاستهای قیمتگذاری سوخت به منظور کاهش قاچاق و کاهش بار مالی بر بودجه دولت اجتنابناپذیر به نظر میرسد.
نگاهی به نرخهای جهانی
برای مقایسه، هر لیتر گازوئیل در ترکیه حدود ۱۴۶ برابر و در پاکستان ۹۵ برابر بیشتر از ایران قیمت دارد. این اختلاف قیمت نهتنها قاچاق سوخت را تشدید کرده، بلکه انگیزههای اقتصادی برای اصلاحات اساسی در سیاستهای انرژی را افزایش داده است.
منبع چند ثانیه اقتصاد
نفت و پتروشیمیلینک کوتاه :