روحانی:چه اشکالی دارد سوخت دو نرخی شود/تفکیک وزارتخانهها ضروری است
جهان صنعت نیوز| حسن روحانی رئیسجمهور صبح امروز در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفت در دنیا، سوخت هر ساعتی و هر روزی نرخهای متفاوتی دارد ولی در ایران به نرخ ثابت عادت کردیم.
زمزمه افزایش نرخ بنزین از ابتدای نیمه دوم سال مطرح شده است.هرچند بیژن زنگنه وزیر نفت همواره موضوع افزایش نرخ بنزین را تکذیب کرده اما اظهارات امروز حسن روحانی نشان می دهد که آنچه دولت در بودجه سال آینده پیش بینی کرده،برنامه افزایش نرخ بنزین است.
از سویی اطلاعیه های اخیر شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی مبنی بر الزام به گرفتن و به روزرسانی کارت های سوخت حکایت از برنامه افزایش قیمت حامل های انرژی در آینده نزدیک دارد.
حسن روحانی که امروز به ساختمان وزارت راه و شهرسازی رفته بود،البته به جز بنزین مسایل دیگری را هم مطرح کرد.او با اشاره به ضرورت تفکیک برخی از وزارتخانهها اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی بسیار بزرگ و گسترده است و ادارهاش نیز سخت است. از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی از وزارتخانهها به دو وزارتخانه تقسیم شوند و لایحهاش را نیز به مجلس دادیم و گفتیم وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و حمل و نقل تقسیم شود. وزارتخانه دیگر، وزارت بازرگانی است که به آن، وزارت صنعت و معدن را هم وصل کردهایم.
وی تاکید کرد:من این مسئله را ضرورت میبینم و میدانستم ولی براساس قانون اساسی، لایحه را تقدیم مجلس کنیم و نمایندگان مجلس به هر دلیلی، همراهی نکردند ولی در شرایط تحریم، به یک وزارتخانه بسیار فعال و مهم بازرگانی نیاز داریم. در این وزارتخانه مهم، صنعت و معدن را هم داخلش آوردیم. در خودرویی که ۱۰ تن میتواند بار ببرد ۳۰ تن بار بگذاری سرعتش کم میشود و چرخهایش نیز زودتر پنچر میشود.
روحانی با بیان اینکه حمل و نقل دنیای بسیار بزرگی است و در شرایط تحریم، نیازمند کار ویژهای در این بخش هستیم، تصریح کرد: با توجه به شرایط ما، بار سنگینی بر دوش وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت است. البته هر دو وزیر، تازهنفس هستند و انشاالله بهتر از شرایط گذشته مردم شاهد خدمات باشند. البته من از وزرا و تیم قبلی که در وزارت راه و شهرسازی و در وزارتخانه صمت کار کردند، تشکر میکنم.
وی با تاکید بر اینکه در بحث حمل و نقل، من باید اعتراف کنم در پنج سال گذشته کار بسیار بزرگی انجام شده است، خاطرنشان کرد: راه آهن، یک وسیله مطمئنتر، امنتر و ارزانتر برای حمل و نقل مسافر و بار است. کسی که میخواهد دو هزار کیلومتر رانندگی کند، چقدر باید سختی بکشد. این به علاوه ناامنی است. جادههای ما صد در صد امن نیستند. حالا فرض کن این فرد در یک کوپه قطار باشد و با خدمات اینترنتی به دنیا متصل شود.
روحانی با بیان اینکه یکی از اولویتهای دولت همچنان راه آهن مخصوصا اتصال راه آهن به مسیرهای ترانزیتی است، عنوان کرد: راه آهنی که از چابهار به زاهدان میرود و سرخس را به چابهار متصل میکند، راه آهنی است که میتواند پولش را سریع بازگرداند. راه آهن دیگر، راه آهنی است که قزوین را به رشت متصل میکند و از آنجا به آستارا متصل میشود. البته من فکر میکردم که این راه آهن در بهمن ماه افتتاح میشود ولی آقای اسلامی گفتند این کار در اسفند ماه ممکن است ولی مهم این است که این کار تا پیش از سال جدید انجام شود.
وی برقی کردن قطارها و راهآهن و اتصال به مسیرهای ترانزیتی را مهم دانست که باید مشکلات اعتباری آنها حل شود و یادآور شد: باید برای امن کردن جاده با وزارت ارتباطات همکاری کنید تا از طریق سیستمهای هوشمند مشکل حل شود. کسی که در جاده حرکت میکند و مطمئن رانندگی میکند با فرد خطاکار، متفاوت است. وقتی فردی درست رانندگی میکند و کار درست انجام میدهد، چه اشکالی دارد که به او تشویقی دهیم. باید در لحاظ سوخت و… به او تشویق دهیم.
نقش مهم چابهار برای اقتصاد ایران
وی با اشاره به نقش بنادر در اقتصاد کشور گفت: در بنادر این قدم به خوبی برداشته شده است، در زمینه بنادر مخصوصا در چابهار اقدامات خوبی صورت گرفته است ، مثلا در بحث مبادلات از ۲/۵ به ۸/۵ تن رسیدم.
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه راههای حمل و نقل ریلی بسیار مهم است، بیان کرد: باید در بخش ریلی اقدامات خوبی صورت گیرد، باید هرچه زودتر راه آهن بصره به خرمشهر را وصل کنیم، زیرا هم در بخش زائران و اربعین مهم است و هم در بخش ترانزیت، باید به راه آهن افغانستان وصل شویم مسائل اتصلات ما بسیار مهم است.
وی ادامه داد: بنادر اهمیت زیادی دارد، بندر چابهار بندری است که ما را به آفریقا و اروپا وصل میکند و میتواند بخش بزرگی از حمل و نقل ما را تامین کند.
رئیسجمهور با اشاره به نقش فرودگاهها در زمینه حمل و نقل بیان کرد: بسیاری از فرودگاهها جدای از مسائل اقتصادی کارکرد اجتماعی و سیاسی دارد. امروز در کشور ما در ۱۰ فرودگاه بیشترین پروازها صورت میگیرد. ۸۰ درصد مابقی فرودگاهها استفاده کمتری میشود، حالا بعضی از این فرودگاهها جنبه سیاسی و اجتماعی داشته و دارند ما به فرودگاههای مجهز، منظم، منطقهای و جهانی نیازمندیم.
روحانی یادآور شد: در زمان ساخت فرودگاه امام یک سرمایهگذار اعلام کرد که تمامی فازهای فرودگاه را در عرض دوسال انجام میدهد، یک وزیری گفت نمیگذاریم چنین کاری صورت گیرد، زیرا در سالنهای ترانزیت باید روسری سر کنند، آن زمان گفتیم مشکل روسری را حل میکنیم قبول نکردند.
وی ادامه داد: آن زمان گفتند فرودگاه امام را خودمان درست میکنیم چرا یک خارجی بیاید، چرا میگوییم سرمایهگذار خارجی در کشور بیاید اشکال دارد.
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: چطور میشود که یک مربی فوتبال از خارج می تواند بیاید و تیم ملی ما را هدایت کند، اما یک سرمایهگذار نمیتواند بیاید که اگر آمده بود بیست سال پیش فرودگاه امام ساخته شده بود و امروز اندر خم یک کوچه نبودیم.
وی افزود: چرا آمدن یک دانشمند به کشور حرام است و سرمایهگذار نمیتواند به کشور ما بیاید؟ چرا فرصتها را میسوزانیم؟
روحانی در خصوص لزوم همکاری با بانکهای خارجی بیان کرد: بدون کار کردن با بانکهای خارجی اقتصاد ما ۲۰ درص گرانتر خواهد شد، بیان میشود FATF نباشد، به مردم بگوئید FATF باشد یا نباشد چه میشود.
وی تاکید : آن کسی که شعار میدهد، هزینهاش را پرداخت کند و آثار شعارش را برای مردم ترجمه کند، میگویند برجام نباشد، خب به مردم بگویید برجام باشد یا نباشد چه میشود؟، برای مردم ترجمه کنید.
رئیسجمهور گفت: از مردم بپرسید زندگی گران میخواهید؟ اگر گفتند میخواهند اهلا و سهلا. نمیدانیم این تفکر مال کجاست؟ عدهای تحریک میکنند گروه اقدام مالی صورت گیرد اسلام از دست میرود، کدام اسلام از دست می رود؟ ای کاش اسلام را میفهمیدید.
وی ادامه داد: حکومت و اداره کشور مال مردم است باید آنها را به دست مردم بسپاریم.
پیشنهاد ویژهلینک کوتاه :