xtrim

تولید آریا در سایپا به کما رفت؛ فروش شاید در نیمه اول سال

سایپا برخلاف وعده تولید ۱۵ هزار دستگاه آریا در سال ۱۴۰۳، تنها ۳۰ دستگاه از این کراس‌اوور جدید را تولید کرد و از رقابت با ایران‌خودرو عقب ماند.

جهان صنعت نیوز، گزارش جدید سایپا در سامانه کدال نشان می‌دهد که این خودروساز در سال ۱۴۰۳ تنها ۳۰ دستگاه از خودروی کراس‌اوور آریا را تولید کرده، در حالی که پیش‌تر وعده تولید ۱۵ هزار دستگاهی داده بود. این عدم تحقق وعده، در شرایطی رخ داده که ایران‌خودرو موفق به عرضه و تولید انبوه محصول کراس‌اوور خود با نام «ری‌را» شده و سهم بازار را به‌راحتی در اختیار گرفته است.

وعده‌ای که عملی نشد؛ تولید ناچیز آریا در سایپا

شرکت سایپا در تازه‌ترین گزارش خود در سامانه کدال، از تولید تنها ۳۰ دستگاه خودروی آریا در سال ۱۴۰۳ خبر داد؛ آماری که در تضاد کامل با وعده پیشین این خودروساز برای تولید ۱۵ هزار دستگاه از این کراس‌اوور جدید است.
آریا به‌عنوان نخستین کراس‌اوور سایپا قرار بود با عرضه انبوه، رقیبی جدی برای «ری‌را»ی ایران‌خودرو در بازار خودروهای شاسی‌بلند داخلی باشد. با این حال، در حالی که ایران‌خودرو با عرضه ری‌را در بازار حضور پررنگی داشته، آریا همچنان در مراحل اولیه تولید باقی مانده است.

دلایل احتمالی عقب‌ماندن پروژه

به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عوامل عقب‌ماندن پروژه آریا، تغییرات مدیریتی در رأس سایپا باشد که تمرکز این خودروساز را از تکمیل پروژه تولید آریا منحرف کرده است. این در حالی است که تحقق وعده تولید ۱۵ هزار دستگاهی می‌توانست سایپا را وارد رقابت جدی با ایران‌خودرو کند.
در شرایطی که «ری‌را» از سوی آبی‌های جاده مخصوص به‌صورت عملیاتی وارد بازار شده، نارنجی‌های این جاده نتوانستند آریا را به مرحله عرضه برسانند. این تأخیر موجب شده ایران‌خودرو بدون رقیب مستقیم، بازار کراس‌اوورهای داخلی را در اختیار داشته باشد.

آینده آریا؛ در انتظار اولین فروش

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که سایپا قصد دارد در نیمه اول سال جاری، نخستین طرح فروش آریا را اجرایی کند. با این حال، باید دید آیا این خودرو می‌تواند با ویژگی‌های فنی و قیمتی خود جایگاهی در بازار کسب کند یا همچنان زیر سایه «ری‌را» باقی خواهد ماند.

منبع اقتصاد نیوز

خودرو
شناسه : 504869
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *