تغییر استراتژی خودروسازان ؛ پایان تولید خودروهای اقتصادی

افت تولید خانواده X200 در سایپا و حذف تیبا، نوید افزایش قیمت خودروهای ارزانقیمت را در بازار خودرو ایران میدهد.
جهان صنعت نیوز، بررسی آمارهای تولید گروه خودروسازی سایپا نشان میدهد که این شرکت در سال ۱۴۰۳ با کاهش قابل توجه تولید محصولات خانواده X200 شامل کوییک، ساینا و اطلس مواجه شده است. در مجموع طی سال گذشته، حدود ۲۰۸ هزار و ۱۰۰ دستگاه از این خودروها تولید شده که نسبت به سال ۱۴۰۲ کاهشی نزدیک به ۱۰ درصدی و نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۳ درصد افت را ثبت کرده است.
خروج تیبا؛ نقطهعطفی در مسیر نزولی تولید
یکی از دلایل اصلی این افت تولید، حذف خانواده تیبا از خطوط تولید سایپا در سال ۱۴۰۱ بود؛ تیبا که یکی از پرفروشترین خودروهای اقتصادی بازار محسوب میشد، جای خود را به کوییک و ساینا داد. اما بهرغم این جایگزینی، سایپا در تحقق تیراژ هدفگذاریشده موفق نبود. در سال پایانی تولید تیبا (۱۴۰۱)، مجموع تولید خانواده X200 به ۲۷۱ هزار دستگاه میرسید؛ رقمی که طی دو سال گذشته به میزان چشمگیری کاهش یافته است.
صعود قیمتها با افت تولید ارزانها
افت تولید خودروهای ارزانقیمت بازار نهتنها خلأ تیبا را پر نکرده، بلکه باعث افزایش قیمت کف بازار نیز شده است. خودروهایی که قرار بود جایگزین تیبا شوند، مانند اطلس و سهند، با قیمتی بهمراتب بالاتر عرضه شدهاند. به عنوان مثال، اطلس به عنوان جایگزین کوییک، حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده که نسبت به ارزانترین مدل کوییک افزایش ۱۵ درصدی دارد. همین فاصله قیمتی بین ساینا و سهند نیز بیش از ۱۲ درصد است.
تغییر استراتژی یا دلتنگی برای تیبا؟
با توجه به عدم موفقیت سایپا در تحقق اهداف تیراژ تولید محصولات جایگزین، این پرسش مطرح میشود که آیا مدیران این شرکت از حذف تیبا پشیمان هستند؟ در حالی که هدف جایگزینی اطلس با کوییک و سهند با ساینا دنبال میشود، اما هنوز این خودروها نتوانستهاند جایگاه تیبا را از لحاظ تیراژ و استقبال بازار تصاحب کنند.
منبع اقتصاد نیوز
خودرولینک کوتاه :