هایما ریخت، دنا لرزید؛ خودرو در سراشیبی بیمشتریها

در پی افت نرخ دلار و رکود ناشی از انتظار برای نتیجه مذاکرات، قیمت خودروهای داخلی مانند هایما و پژو ۲۰۷ در بازار کاهش یافت.
جهان صنعت نیوز، بازار خودرو در روز سوم اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با تداوم بیثباتی و رکود نسبی همراه شد. کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر و تعلیق ذهنی خریداران در انتظار مشخص شدن نتیجه مذاکرات سیاسی، تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی گذاشته است. در چنین شرایطی، خریداران تمایلی به ورود به بازار ندارند و همین موضوع باعث کاهش قیمت برخی خودروها شده است.
افت قیمت در ایرانخودرو؛ هایما پیشتاز کاهش
ارزیابی بازار نشان میدهد که بیشترین افت قیمت مربوط به «هایما S7 پلاس» مدل ۱۴۰۳ بوده که با کاهش ۲۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین، «پژو i 207 اتوماتیک TU5P» مدل ۱۴۰۳ نیز با افت ۵ میلیونی، به ۹۷۰ میلیون تومان کاهش یافت.
دیگر محصولات ایرانخودرو نیز کاهشهای خفیفی را تجربه کردند؛ از جمله:
دنا پلاس تیپ ۱ دندهای مدل ۱۴۰۴: کاهش ۱۵ میلیون تومانی و رسیدن به ۸۷۵ میلیون تومان
تارا اتومات V2 مدل ۱۴۰۴: کاهش ۵ میلیونی و قیمتگذاری در سطح یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان
رانا پلاس مدل ۱۴۰۳: کاهش ۳ میلیونی و قیمت ۷۴۲ میلیون تومان
تنها خودرویی که ثبات قیمت داشت، پژو پارس XU7P بود که با نرخ ۸۷۰ میلیون تومان بدون تغییر باقی ماند.
مقاومت قیمتی سایپا؛ افت تنها برای شاهین و ساینا
در میان محصولات سایپا، افت قیمتها محدودتر بود. «شاهین G» با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به ۸۹۰ میلیون تومان رسید و «ساینا S» مدل ۱۴۰۴ نیز با ۵ میلیون کاهش، به قیمت ۵۱۰ میلیون تومان رسید.
سایر مدلها بدون تغییر ماندند، از جمله:
«کوییک اتومات پلاس»: ۶۴۰ میلیون تومان
«کوییک دندهای S»: ۵۱۰ میلیون تومان
«اطلس G»: ۶۱۵ میلیون تومان
«سهند S»: ۶۰۰ میلیون تومان
چشمانداز بازار؛ آیا روند نزولی ادامه دارد؟
فعالان بازار معتقدند که با تداوم کاهش نرخ ارز و در صورت تداوم فضای سیاسی مثبت، بازار خودرو همچنان در مسیر کاهشی باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، عدم رغبت خریداران برای ورود به بازار و حجم بالای عرضه نیز در تشدید این روند بیتأثیر نبوده است. به نظر میرسد که تا مشخص شدن سرنوشت مذاکرات، بازار در فاز انتظار باقی بماند و خریداران برای خرید دست نگه دارند.
اقتصاد نیوز
خودرولینک کوتاه :