حرکت بهسوی دانشآموز محوری در کلاسها

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رئیس جمهور آموزش و پرورش را موضوع اول دولت قرار داده است، گفت: باید با استفاده از روشهای یادگیری معکوس دانشآموزان را فعال کنیم تا نقش راهبری درس توسط دانشآموزان در کلاس شکل بگیرد.
جهان صنعت نیوز، علیرضا کاظمی در اجلاس ملی مدارس آینده بر مدار انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه آینده را با دستان خود میسازیم، اظهار کرد: هویت یک نسل را مدیران، برنامهریزان و حاکمان آن جامعه مشخص میکنند. کما اینکه اکنون در جایجای جهان انسان هایی با هویتها، باورها و فرهنگهای متفاوت زندگی میکنند و این محصول در واقع کار و تلاش یک جامعه است.
وی افزود: این نکته خیلی مهم است که ما میتوانیم جامعه را آنگونه که میخواهیم از منظرهای مختلف بسازیم؛ لیکن باید پشت این خواستن، یک اراده قوی و یک برنامه قوی باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نظامهای استکباری دنیا همواره از این مسیر بر نسلهای کشورهای دیگر نفوذ و تغییراتی که مدنظرشان بوده اعمال کرده اند.
کاظمی عنوان کرد: حوزه جوانان، نوجوانان و نسل آیندهساز، حوزهای بسیار حیاتی، راهبردی و مهم در هر نظام و هر جامعهای است. به عبارت دیگر، آینده و توسعه جامعه به دست آنها رقم می خورد و آیینه تمام نمای آینده یک جامعه نسلی است که امروز در خدمتشان هستیم.
وی ادامه داد: هرچقدر توان، انرژی و سرمایه داریم باید روی این نسل سرمایهگذاری کنیم زیرا به هر میزان هم برداشت خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز خوشحالیم که نظام تعلیم و تربیتی که همیشه مورد دغدغه مقام معظم رهبری بوده و مورد تأکید ایشان قرار داشته است و تمام دستاندرکاران و دولتمردان را توصیه به حمایت و توجه به آن کردهاند، در کانون توجه دولت قرار گرفته است.
کاظمی با بیان اینکه رئیس جمهور در همه جلسات، تعلیم و تربیت را مورد توجه قرار می دهد، گفت: در همایشی که در حوزه آموزش علوم پزشکی برگزار شد هم دکتر پزشکیان به موضوع آموزش و پرورش توجه کردند؛ زیرا آینده از همین نقطه میگذرد و آینده را رقم می زند.
وی تاکید کرد: آنچه مقدمات کار ارزشمند یک معلم را مهیا میکند تا معلم بتواند کار اصلی خود را در فضای کلاس انجام دهد، بسیار اهمیت دارد. لذا ما همیشه از این ناحیه آسیب دیدهایم. باید تمرکز ویژهای بر ارتقای مدیریت آموزشگاهی داشته باشیم و در انتخاب مدیران نهایت دقت و حساسیت را به کار ببریم.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: همچنین باید در توانمندسازی مدیران، برنامهریزیهای حداکثری انجام دهیم، در ثبات مدیریت تلاش کنیم و برای انگیزهبخشی به مدیران و رفع چالشهای مدیریتی کمک کنیم.
کاظمی ادامه داد: یک مدیر با ورود به فضای مدرسه با دنیایی از مشکلات اعم از سختافزاری و نرمافزاری، نیروی انسانی، مسائل عمرانی، آب، برق، گاز، ارتباطات و مسئولیتهای اجتماعی مواجه می شود.
وی افزود: باید کمک کنیم دغدغههای مدیران در این حوزهها کاهش یابد و باید اعلام کنم که اول مهر توجه به این کانون مهم و راهبردی نظام تعلیم و تربیت را دستور کار قرار دادهایم. الگوی مدرسه تراز که تمرکز آن بر ارتقای مدیریت آموزشگاهی است آغاز شده و اکنون این برنامه در ۱۰ درصد مدارس دولتی کشور اجرا شده و مدیران آموزش میبینند.
کاظمی ادامه داد: اما نکته دوم و کانون اصلی تربیت ما یا بهتر بگویم قلب نظام تعلیم و تربیت، معلم است؛ زیرا تربیت با دستان توانمند یک معلم رقم میخورد اما ما در این حوزه از نقش تربیتی معلمان غافل شدهایم؛ از این رو باید توجه بیشتری به این نقش داشته باشیم و جایگاه آن را در نظام تعلیم و تربیت ارتقا دهیم.
وی یادآورشد: امروز برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی نیز بر همین کانون تمرکز داریم. اگر بخواهیم سه یا چهار اقدام کلیدی برای معلمان انجام دهیم تا تحول واقعی رخ دهد نخست اینکه معلمان را در حوزههای دانشی و مهارتی توانمند کنیم؛ یعنی برنامه کوتاهمدت، میانمدت و فشردهای برای توانمندسازی آنان طراحی کنیم که با استفاده از شبکهسازیهای درون سازمانی و همپایهای صورت گیرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال معلمان پایه اول ابتدایی باید به شبکههایی در منطقه و کشور تبدیل شود تا بتوانند از تجربیات هم بهره ببرند؛ این کار اکنون در آموزش ابتدایی شهر قدس آغاز شده است. قدرت توانمندسازی معلمان بسیار بالاست. همین شبکهها باید برای پایه دوم، پایه سوم، مربیان پرورشی و مربیان بهداشت نیز ایجاد شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نکته دوم اینکه دو یا سه روش فعال یادگیری معرفی کنیم که نقش منفعل دانشآموز را به نقش فعال تبدیل کند؛ یعنی جابجایی نقشها صورت گیرد. امروز معلم فعال است ولی دانشآموز غیر فعال؛ ما باید با استفاده از روشهای یادگیری معکوس دانشآموزان را فعال کنیم تا نقش راهبری درس توسط دانشآموزان نیز شکل بگیرد.
کاظمی گفت: نکته سوم اینکه چیدمان کلاس درس تغییر کند؛ تشکلها و گروههای درون کلاسی فعال شود تا فضای تعامل بیشتر شود.
وی با بیان اینکه استکبار ستیزی بخشی از فرهنگ انقلاب ماست، گفت: این هویت انقلاب ماست و یقیناً دانشآموزانی و مدارسی که در قالبِ سفارتخانههای مقاومت در این برنامه حضور داشتند و فعال بودند، مطمئناً دانشآموزان آن مدارس نگاه متفاوتی دارند و نسبت به مسائلی که در سرزمینهای غزه و لبنان رخ میدهد، احساس دیگری دارند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانشآموزان غزه و لبنان در سختترین شرایط، در زیر بمبارانهای وحشیانه رژیم منحوس و کودککش صهیونیستی، درس مقاومت میخوانند و با ظلم و ستم مبارزه میکنند.
کاظمی افزود: ما و دانشآموزان، مهمترین مزیت رقابتیمان در عرصه تقابل با دشمن همین عرصهها و مولفههای فرهنگی و جوانان انقلابی است؛ جوانانی که امروز بنا به فرمایش مقام معظم رهبری به مراتب آمادگی بیشتری برای دفاع از آرمانهای انقلاب نسبت به نسل شما دارند.
وی خطاب به مدیران مدارس گفت: کانون اصلی هدف دشمن در جنگ نرم و جنگ فرهنگی است؛ ما باید با تلاش، انسجام و همافزایی بیشتر و با تمرکز بر فعالیتهای فرهنگی این حوزه حیاتی و راهبردی را به شدت تقویت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید شبکهسازی کنیم، ما باید شبکههای متفاوتی در حوزههای مختلف ایجاد کنیم و با استفاده از این شبکهها حوزه هویت ملی، دینی و انقلابی خودمان را تا آنجا که میتوانیم تقویت و گفتمان مقاومت و گفتمان انقلاب اسلامی را در وجود دانشآموزان و آیندهسازان این جامعه خودمان نهادینه کنیم.
وی افزود: یادمان نرود که مهمترین وظیفه نظام تعلیم و تربیت، در کنار فعالیتهای علمی، مجاهدتهای علمی و تلاشهای علمی که دستاوردهای بسیار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است، حوزه فرهنگی یعنی تقویت هویت ملی، دینی، باورها و فرهنگ یک جامعه در عرصههای مختلف است.
منبع: ایرنا
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :