۳ میلیون خودروی فرسوده؛ بمب خاموش در خیابانهای ایران

تردد ۳ میلیون خودروی فرسوده در ایران به بحران اقتصادی، زیستمحیطی و سلامت عمومی تبدیل شده است.
جهان صنعت نیوز، بر پایه دادههای وزارت صنعت، معدن و تجارت، حدود سه میلیون خودروی فرسوده در جادههای ایران تردد میکنند؛ خودروهایی که نهتنها با آلودگی شدید هوا در کلانشهرها مرتبطاند، بلکه به گفته کارشناسان، از عوامل اصلی مصرف بیرویه سوخت، تلفات جادهای و اتلاف منابع مالی نیز هستند.
این خودروها بهتنهایی بیش از ۳۰ درصد ذرات معلق خطرناک هوای تهران را تولید میکنند و سهم بالایی در مرگ سالانه ۴۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا دارند. آلایندههایی مانند CO، NOx و PM2.5 که توسط خودروهای فاقد فیلتر و استانداردهای زیستمحیطی تولید میشوند، بهطور مستقیم سلامت عمومی را تهدید میکنند.
عقبگرد در اسقاط؛ چرا خودروهای فرسوده هنوز در خیابانها هستند؟
اگرچه سال گذشته با اسقاط ۳۴۹ هزار خودرو رکورد جدیدی ثبت شد، اما تا مدتها روند اسقاط به دلیل توقف واردات، حذف یارانهها و بیبرنامگی متوقف شده بود. در سالهایی مانند ۱۳۹۸ تنها ۷ هزار خودرو اسقاط شد. بهرغم تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو در ۱۴۰۱، دولت یکسال در اجرای آئیننامه آن تعلل کرد و تنها از فروردین ۱۴۰۳ بود که روند نوسازی مجدداً شتاب گرفت.
پیامدهای اقتصادی خودروهای فرسوده؛ از یارانه بنزین تا واردات قطعه
خودروهای فرسوده روزانه بهطور میانگین ۱۳.۴ درصد بیشتر بنزین مصرف میکنند؛ موضوعی که در کنار قیمت یارانهای سوخت، هزینههای هنگفتی بر دولت تحمیل میکند. افزون بر این، کیفیت پایین قطعات یدکی و نبود سیستمهای ایمنی در این خودروها، آمار تصادفات مرگبار را نیز افزایش داده است.
از اجرای طرحهای نوسازی تاکسی و اتوبوسها تا الزام معاینه فنی، اغلب اقدامات گذشته بهدلیل کمبود بودجه، گرانی خودرو و ضعف نظارت، یا متوقف شده یا فاقد اثربخشی بودهاند. همچنین، راهکارهای تشویقی برای مشارکت مردم در طرحهای اسقاط، عملاً ناکارآمد بودهاند.
منبع مهر
خودرولینک کوتاه :