ایرانسل محبوب مزاحمان تلفنی

جهان صنعت نیوز: آخرین آمارهای سامانه مدیریت کشف تخلفات رگولاتوری تنها در یک بازه زمانی ۴ روزه نشان می دهد که دارندگان سیم کارت های شرکت ایرانسل بیشترین میزان تخلف در ارسال پیامک های تبلیغاتی را داشته اند.

براساس این آمار از تاریخ ۲۹ شهریور تا دوم مهرماه امسال، ۶۷ درصد تخلفات یاد شده مربوط به دارندگان سیم کارت ایرانسل بوده است. همچنین دارندگان سیم کارت رایتل، با داشتن رکورد ۲۲ درصد رتبه دوم در مزاحمت را به خود اختصاص داده اند.

پس از این دو شرکت ارتباطی، دارندگان سیم کارت همراه اول با ۹ درصد و اپراتورهای مجازی شبکه تلفن همراه با ۲ درصد به ترتیب رتبه های سوم و چهارم مزاحمت در ارسال پیامک انبوه را داشته اند.

براساس اعلام مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری تاکنون ۸ دفتر فروش خدمات اپراتورهای سه‌گانه به این دلیل پلمپ شده و بیش از ۲ هزار و ۵۴۸ سیم کارت نیز مسدود شده است.

بیشترین میزان تخلف در دفاتر فروش خدمات اپراتوری در استان های سیستان و بلوچستان، مازندران، ایلام، تهران، قم و اصفهان بوده است.

عمده ترین تخلف این دفاتر شامل رعایت نکردن شرایط احراز هویت مالکان سیم کارت بوده که از این طریق خریداران می توانستند بدون رعایت مفاد قانون اقدام به ارسال پیامک های انبوه تبلیغاتی کنند.

 سال ۱۳۹۳ شورای عالی فضای مجازی آیین‌نامه ای با نام «ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده» به تصویب رساند که براساس آن، ۳ نهاد وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی باید در پاسخ به اعتراضات کاربران شبکه تلفن همراه راهکارهایی برای مقابله با معضل ارسال پیامک ها تبلیغاتی طراحی و اجرا کنند.

مهمترین اعتراضات مردم در این زمینه مربوط به دریافت پیامک‌ تبلیغاتی نابهنگام، عدم رعایت حقوق شهروندی، ناکارآمدی سامانه پیامکی لغو دریافت، دریافت ناخواسته نوتیفیکیشن‌ برای شرکت در مسابقات، پیامک‌های دروغین نصب رایگان اپلیکیشن و هزینه‌ای که مشترک متحمل می‌شود، بوده است.

این اعتراضات باعث شد خرداد سال گذشته محمد جواد آذری جهرمی سال گذشته در توئیتر خود اعلام کند برای رفع این مشکل و رعایت حقوق شهروندان آستین بالا زده است و براساس ماده ۲-۲ مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و سامانه ای به این منظور طراحی و اجرا خواهد شد.

وی گفته بود: سامانه مورد نظر درحال پیاده‌سازی است؛ البته در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لزوم شفاف‌سازی سرویس‌های ارزش افزوده برای مشترکان مورد تأکید قرار گرفته و مهلتی برای اقدام اپراتورها درنظر گرفته شده است.

وی گفته بود: از سازمان تنظیم مقررات خواستم به موضوعات مربوط به کلاهبرداری‌های دیجیتال و ترغیب کاربران به نصب اپلیکیشن، رسیدگی کند.

با این وجود همچنان موضوع ارسال پیامک های تبلیغاتی انبوه و هزینه های مادی و معنوی که مشترکان شبکه تلفن همراه به این دلیل می پردازند موضوعی حل نشده باقی مانده است و تنها اقدامی که مردم می توانند انجام دهند آن است که درصورت دریافت پیامک تبلیغاتی مزاحم، شماره سیم‌کارت ارسال کننده پیامک را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند تا این شماره‌ها در شبکه مسدود شوند. اقدامی که نتوانسته به هیچ وجه رضایت مردم را برآورده کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 51433
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا