xtrim

سلامت روان و نقش هنر نمایش در بهبود آن

تهیه‌کننده نمایش «به یک قاتل ساده نیازمندیم» و روانشناس درباره دلایل حضورش در این پروژه نمایشی گفت: پیشگیری و کمک به سلامت روان خودمان و دیگران می‌تواند از سالن‌های نمایش شروع شود و نباید حتما در کلینیک‌های روانشناسی با مرم همراه شویم.

جهان صنعت نیوز، وحید سالک‌فرد این نمایش را دارای ظرفیت تاثیرگذاری روی جامعه دانست و گفت: روانشناس بیانیه نمی‌دهد و موعظه نمی‌کند. روانشناس باید همگام با مردم جلو برود و تاثیرگذار باشد. در سطح یک روانشناسی سلامت، از پیشگیری صحبت می‌شود و پیشگیری نیاز به برنامه‌ریزی‌های عجیب غریب ندارد. پیشگیری و کمک به سلامت خودمان و دیگران می‌تواند از سالن‌های نمایش شروع شود. لازم نیست حتما در کلینیک‌های روانشناسی با مرم همراه شویم.

او با اشاره به ویژگی‌های نمایش بیان کرد: ویژگی اول این نمایش پذیرش است و یک اثر صرفا علمی نیست. نمایش در بستر طنز به گونه‌ای پیاده‌سازی شده که از طرف عموم مردم پذیرش داشته باشد. دقیقا مانند غذایی که علاوه بر سالم بودن خوشمزه هم هست. این اثر یک نمایش خوشمزه و یک غذای سالم است که روند، فکری، فلسفی و روانشناسی در لایه‌های زیرین آن وجود دارد و برای مردم قابل پذیرش و درک است.

این روانشناس و تهیه‌کننده تئاتر ادامه داد: تئاتر مثل سینما یا نمایش خانگی تکرارپذیر نیست و این بزرگ‌ترین مشکل تئاتر است. در واقع به گفته اقتصاددانان این هنر مقیاس‌پذیری ندارد و در اقتصاد به کالایی که مقیاس‌پذیری نداشته باشد، کالای تولید محدود می‌گویند، این گونه کالاها معمولا گران هستند. ما دیگر امکان تجربه حضور روی صحنه ۳۰ سال پیش اسطوره‌های تئاترمان را نداریم و فقط می‌توانیم از آن‌ها صحبت کنیم.

برای دکتر و دارو هزینه می‌شود؛ برای نمایش نه

وی گفت: در کشور بودجه درمانی زیادی داریم؛ اما برای تئاتر بودجه چندانی نداریم‌. تئاتر نه جزء اولویت‌های مردم و نه جزء اولویت‌های سیاستگذاران است. مردم برای مشکل حاد خود هزینه می‌کنند. آن‌ها می‌دانند برای شادی باید هزینه کنند اما اولویتی که گریبانگیرشان می‌شود بحث سلامت است. پس هزینه برای دکتر و دارو می‌شود؛ اما برای نمایش نه. کشورهای دیگر وقتی از برخی مشکلات رد شدند، روی پیشگیری سرمایه گذاری می‌کنند. اما در ایران یک چنین زمینه و دیدگاهی وجود ندارد.

او افزود: دومین مورد وضعیت اقتصادی کشور است‌. درآمد مردم تغییری نمی‌کند اما قیمت محصولات بالا می‌رود. همین فرمول درباره قیمت بلیت سینما و تئاتر هم صدق می‌کند.قیمت بلیت تئاتر بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، فشرده شده است. با همین مبلغ هم تئاتر نمی‌تواند نفس بگیرد. قیمت بلیت تئاتر اکنون از قیمت یک پیتزا ارزان‌تر است. پس فنر قیمت به‌شدت فشرده است و نمی‌دانیم هزینه بلیت تئاتر چه زمانی به یک قیمت‌گذاری منطقی می‌رسد. این هنر جزء اولویت‌های مردم و مدیران نیست و تولیدکنندگان تئاتر انرژی لازم را برای تولید صرف نمی‌کنند.

«به یک قاتل ساده نیازمندیم» یک نمایش خوشمزه و یک غذای سالم است

سالک‌فرد با تاکید بر این‌که بازگشت سرمایه برای من اولویت دوم است بیان کرد: از دید من تئاتر باید اقتصادی باشد. این‌که تئاتر بازگشت اقتصادی ندارد؛ تفکر نادرستی است. تئاتر باید بازگشت سرمایه داشته باشد. تهیه‌کننده و تمام عوامل اجرا باید سود ببرند. اولویت اول من که فاصله چندانی با اولویت دوم ندارد؛ این است که در آثار تئاتری از تفکرات روانشناسی زرد و موعظه خارج شویم و به سمت اثرگذاری برویم. یک گروه نمایشی اول حال خودش خوب است و بعد در این حال شاید حال دیگران را خوب کند.

این اولین تجربه من در عرصه تهیه‌کنندگی تئاتر بود و همچنان تمایل دارم در این حوزه فعالیت کنم. تئاتر سه ضلع دارد که اگر این سه ضلع دست به دست هم بدهند؛ به منفعت خواهند رسید. در این صورت تئاتر راهش را پیدا می‌کند و هر روز کارهای بهتری را شاهد خواهیم بود. ضلع اول تهیه کننده و کارگردان، ضلع دوم سالن دار و ضلع سوم بازیگران اصلی هستند. بخش قابل توجهی از گردش مالی تئاتر در این سه ضلع می‌چرخد. با همین فضای اقتصادی تئاتر که خوب هم نیست ما شاهد آثاری هستیم که خوب فعالیت می‌کنند.

«به یک قاتل ساده نیازمندیم» در عمارت نوفل‌لوشاتو میزبان مخاطبان است.

در خلاصه داستان این اثر می‌خوانیم: «مردی که همیشه می‌خندد و سعی می‌کند به دیگران انرژی مثبت بدهد، تصمیم می‌گیرد خودش را بکشد. اما مردن همیشه راحت نیست.»

این اثر که یک کمدی-روانشناسانه با بازی ایوب آقاخانی، بهرام سروری‌نژاد و رُز رضوی با تهیه‌کنندگی وحید سالک‌فرد است اجراهای خود را از از ۱۴ اردیبهشت آغاز کرده است.

منبع: ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 515399
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *