ماشین بخریم یا بفروشیم؟ تحلیل بازار خودرو در هفته دوم مرداد

در حالی که بازار خودرو ایران در رکود تورمی عمیقی فرو رفته، کارشناسان با اشاره به احتمال فعالسازی مکانیزم ماشه، چشمانداز هفته دوم مرداد را تیره و پرریسک توصیف کردهاند.
جهان صنعت نیوز، در حالی که تابستان به نیمه رسیده، بازار خودرو ایران همچنان درگیر رکود تورمی شدیدی است. در این شرایط، نه قیمتها کاهش محسوسی داشتهاند و نه معاملات رونقی گرفتهاند. کارشناسان معتقدند ترکیب ریسکهای سیاسی، کاهش نقدینگی و توقف واردات خودرو، بازار را در وضعیتی بلاتکلیف قرار داده است.
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو، در گفتوگو با تجارتنیوز با اشاره به تحولات اخیر در منطقه و فضای بینالمللی، احتمال فعالسازی مکانیزم ماشه را عاملی تعیینکننده برای بازار خودرو دانست و گفت: «این مسئله میتواند رفتار مصرفکنندگان را بهکلی تغییر دهد و به افزایش تقاضای فروش خودرو برای حفظ نقدینگی منجر شود.»
وی افزود: «فعالسازی این مکانیسم به معنای تشدید ریسکهای اقتصادی است که میتواند بر تصمیمگیری خریداران و فروشندگان در بازار خودرو تأثیر فوری بگذارد.»
خودروهای لوکس، همچنان مقاوم
فرزانه با اشاره به گروه خاصی از خودروها گفت: «برخی مدلهای وارداتی و لوکس مانند تویوتا لندکروزر، پرادو، پورشه، مازراتی و لکسوس LX با وجود رکود، از افت قیمت مصون ماندهاند.» به گفته او، عرضه محدود و عدم امکان واردات مجدد باعث شده این خودروها ارزش سرمایهای خود را حفظ کنند.
تعدیل قیمتها، نه بهدلیل موفقیت سیاستگذار
این کارشناس، کاهش نسبی قیمت برخی خودروها را نه بهخاطر سیاستگذاری موفق، بلکه نتیجه فشار نقدینگی، تعطیلی کسبوکارهای خودرویی و افزایش نااطمینانیها دانست. او تصریح کرد: «سیاستگذار در تنظیم بازار خودرو موفق عمل نکرده و آمارها نیز نشان میدهند تولید و واردات خودرو با مشکلات اساسی روبهروست.»
در نهایت، فرزانه یادآور شد که در چنین شرایطی، فروشندگان برای حفظ سرمایه و جریان نقدی، حاضر به تعدیل قیمت هستند؛ موضوعی که شاید تا پایان تابستان نیز ادامه یابد.
خودرولینک کوتاه :