xtrim

طرح بیمه رانندگان اینترنتی حذف شد؛ چرا رانندگان اسنپ و تپسی بیمه ندارند؟

در حالی‌که میلیون‌ها راننده تاکسی اینترنتی در سراسر کشور بدون قرارداد مشخص، بیمه و حمایت اجتماعی مشغول به کارند، طرح ساماندهی وضعیت بیمه‌ای آن‌ها از صحن علنی مجلس خارج شده است.

جهان صنعت نیوز، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با انتقاد از عملکرد مجلس در قبال رانندگان پلتفرمی، از حذف طرح بیمه این افراد از صحن علنی مجلس خبر داد. سمیه گل‌پور با اشاره به وعده‌های تبلیغاتی برخی نمایندگان، به‌ویژه در استان تهران، اظهار داشت: «این وعده‌ها تنها در حد شعار باقی مانده و اقدام عملی‌ای برای ساماندهی وضعیت شغلی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی صورت نگرفته است.»

جمعیت میلیونی، بدون حمایت بیمه‌ای

گل‌پور در گفت‌وگو با مهر، با استناد به آمار اعلام‌شده از سوی برخی پلتفرم‌ها از جمله اسنپ، گفت: «در حالی که این پلتفرم‌ها مدعی حضور تنها ۵ هزار راننده ثابت هستند، شواهد میدانی نشان می‌دهد حدود ۱۱ میلیون راننده به‌صورت ثابت یا پاره‌وقت در حال فعالیت در این سامانه‌ها هستند.»

به گفته او، به دلیل عدم شفافیت در ثبت اطلاعات رانندگان در سامانه سمات، وزارتخانه‌های کشور و نفت نیز سهمیه سوخت آن‌ها را قطع کرده‌اند. او همچنین با اشاره به ثبت‌نام میلیونی در یک آگهی ۱۵ ثانیه‌ای، حجم عظیم نیروی فعال در این بخش را مورد تأکید قرار داد.

تضاد در ماهیت شغلی و انکار مسئولیت کارفرمایی

گل‌پور با انتقاد از اینکه رانندگان با عنوان “کاربر” شناخته می‌شوند، افزود: «در پلتفرم‌های حمل‌ونقل، هیچ‌گونه نقش‌پذیری از سوی رانندگان در تعیین قیمت، مسیر یا نوع خدمات وجود ندارد. همه‌چیز توسط الگوریتم تعیین شده و این وضعیت نوعی بی‌عدالتی ساختاری است که شبیه برده‌داری مدرن عمل می‌کند.»

او ضمن اشاره به خلأ قانونی در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال، گفت: «قوانین فعلی کشور پاسخگوی نوع جدید از روابط کاری نیستند و به‌روز رسانی آن‌ها ضروری است تا بتوان رانندگان پلتفرمی را به عنوان کارگر با حقوق مشخص به رسمیت شناخت.»

رئیس کانون صنفی کارگران همچنین درباره مشکلات امنیتی به‌ویژه برای رانندگان زن هشدار داد و اظهار داشت: «پلتفرم‌ها هیچ اطلاعاتی از مسافر در اختیار راننده قرار نمی‌دهند و در صورت بروز مشکل یا نارضایتی مسافر، راننده بدون دفاع دچار کسر درآمد یا جریمه می‌شود.»

گل‌پور یکی از موانع اساسی را نبود تشکل‌های صنفی در استان‌هایی مانند تهران دانست و گفت: «با وجود مراجعات متعدد رانندگان برای تشکیل اتحادیه، اجازه قانونی به آن‌ها داده نشده است، در حالی که بیش از ۸۰ درصد رانندگان فعال در پایتخت مستقر هستند.»

پیشنهاد بیمه‌ شدن رانندگان از محل کمیسیون

وی با اشاره به پیشنهاد تأمین اجتماعی مبنی بر تأمین حق بیمه رانندگان از محل کمیسیون پلتفرم‌ها گفت: «سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد داده از کمیسیون دریافتی این شرکت‌ها، ۲ تا ۳ درصد برای بیمه رانندگان کسر شود، اما شرکت‌ها زیر بار این مسئولیت نمی‌روند.»

در پایان، گل‌پور تأکید کرد: «دولت باید شرکت‌های پلتفرمی را موظف به بیمه کردن رانندگان کند، نه اینکه مجلس طرح حمایت از این قشر را بی‌سروصدا کنار بگذارد. اگر سیاست‌های کلان ابلاغی در حوزه تأمین اجتماعی اجرا شده بود، امروز هیچ راننده‌ای نباید بدون بیمه باقی می‌ماند.»

بانک و بیمه
شناسه : 525110
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *