واگذاری سایپا معلق شد؛ آیا دولت عقبنشینی کرد؟

با وجود آغاز مقدمات خصوصیسازی سایپا، دولت به دلیل تردید در نتایج واگذاری ایرانخودرو و اختلافات بر سر قیمتگذاری، روند واگذاری مدیریت این خودروساز را فعلاً تعلیق کرده است.
جهان صنعت نیوز، در حالیکه خصوصیسازی مدیریت ایرانخودرو در بهمن سال گذشته با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اجرایی شد، انتظار میرفت سایپا نیز بهزودی مدیریت خود را به بخش خصوصی واگذار کند. اقدامات اولیه این پروژه از شناسایی متقاضیان، از جمله کرمانموتور و هلدینگ «دات وان» وابسته به بابک زنجانی، تا بررسی شرایط واگذاری پیش رفته بود، اما اکنون این روند عملاً متوقف شده است.
نگرانی از سرنوشت ایرانخودرو خصوصی
بر اساس اظهارات منابع آگاه، مهمترین دلیل کندی یا توقف روند واگذاری سایپا، تردید دولت نسبت به پیامدهای خصوصیسازی ایرانخودرو است. تنها شش ماه از واگذاری مدیریت این خودروساز گذشته و قضاوت درباره موفقیت یا ناکامی آن زود به نظر میرسد. همین موضوع باعث شده دولت ترجیح دهد تا پیش از روشنشدن نتایج، در خصوصیسازی سایپا شتاب نکند.
چالش قیمتگذاری؛ مانع جدی خصوصیسازی
اختلاف نظر میان ایرانخودرو خصوصی و دولت در موضوع قیمتگذاری خودرو، تجربهای پرچالش برای سیاستگذاران بوده است. ایرانخودرو خواستار اختیار کامل هیاتمدیره در تعیین قیمتهاست، اما دولت همچنان بر قیمتگذاری دستوری اصرار دارد. کارشناسان معتقدند بدون تعیین تکلیف این سیاست، خصوصیسازی سایپا میتواند به تکرار همین مناقشه بین دولت و مدیریت جدید منجر شود.
آینده مبهم واگذاری سایپا
اگرچه تعلیق روند خصوصیسازی سایپا به معنای لغو کامل آن نیست، اما شواهد نشان میدهد که اجرای این پروژه بهزودی عملی نخواهد شد، مگر اینکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مشابه پرونده ایرانخودرو، واگذاری را به عنوان یک الزام اجرایی به دولت ابلاغ کند. در غیر این صورت، سایپا همچنان تحت مدیریت دولتی باقی خواهد ماند.
خودرولینک کوتاه :