ثبت نام ایران خودرو نصف شد ؛ زمان خرید خودرو داخلی فرا رسیده است؟

با کاهش شدید شکاف قیمت کارخانه و بازار آزاد، تقاضا برای محصولات ایرانخودرو و سایپا در مرداد ۱۴۰۴ به نصف رسیده و بازار خودرو وارد رکود شده است.
جهان صنعت نیوز – بازار خودروهای داخلی ایران در مرداد ۱۴۰۴ با افت شدید تقاضا و کاهش معاملات روبهرو شده است. کاهش شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار آزاد، انگیزههای واسطهگری را کاهش داده و تنها خریداران واقعی در بازار باقی ماندهاند.
افت ۵۰ درصدی ثبتنام در طرحهای فروش
در هفتمین دوره فروش ایرانخودرو، تنها ۴۰۰ هزار نفر ثبتنام کردند که از این میان ۱۳۷ هزار نفر متقاضی خرید عادی بودند. این آمار در مقایسه با اسفند سال گذشته که بیش از یک میلیون و ۶۲ هزار نفر ثبتنام کرده بودند، کاهش بیش از ۵۰ درصدی را نشان میدهد.
کاهش شکاف قیمت کارخانه و بازار آزاد
با افزایش قیمت کارخانهای محصولات، اختلاف قیمت با بازار آزاد در حدود ۶۰ درصد محصولات ایرانخودرو و سایپا به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است؛ در برخی مدلها حتی این اختلاف زیر ۵ درصد است. تنها برخی مدلها همچون شاهین G با اختلاف ۲۹۸ میلیون تومانی (۴۴ درصد)، چانگان CS۳۵ فول با اختلاف ۵۸۸ میلیون تومانی (۴۲ درصد) و ریرا برقی با اختلاف ۴۳۷ میلیون تومانی (۳۸ درصد) فاصله قیمتی بالایی دارند. در مقابل، مدلهایی مانند ساینا S و کوییک S که پیشتر حدود ۵۰ درصد اختلاف داشتند، اکنون به کمتر از ۲۰ درصد رسیدهاند.
کارشناسان عوامل اصلی این رکود را شامل موارد زیر میدانند:
- افزایش قیمت کارخانه که سود دلالان را کاهش داده است.
- کاهش قدرت خرید مردم در اثر تورم و افت درآمد.
- بلاتکلیفی در تعرفه واردات و سیاستگذاریها که اعتماد مصرفکننده را کاهش داده است.
- از بین رفتن جذابیت سوداگری به دلیل محدود شدن فاصله قیمت کارخانه و بازار.
این تغییرات باعث شده بازار خودرو به سمت تعادل قیمتی حرکت کند و جهشهای ناگهانی کمتر رخ دهد. هرچند این روند به زیان واسطههاست، اما برای مصرفکنندگان واقعی فرصت خرید با قیمت منطقیتری ایجاد کرده است. با این حال، کاهش قدرت خرید همچنان مانع اصلی رونق معاملات باقی مانده است.
خودرولینک کوتاه :