xtrim

اقتصاد مصرف‌گرای اقساطی

خرید اقساطی آسان با ظاهر فریبنده و شعارهای رنگارنگ، به ابزاری برای نهادینه‌سازی بدهی، شکل‌دهی به سبک زندگی مصرف‌گرایانه و تعمیق نابرابری اقتصادی در نسل جدید تبدیل شده است.

جهان صنعت نیوز – مدل فروش «الان بخر، بعداً پرداخت کن» که در ظاهر راهی هوشمند برای تسهیل خرید به‌نظر می‌رسد، در واقع بخشی از یک سازوکار ساختاری است که با بهره‌گیری از روان‌شناسی رفتاری و بازاریابی هدفمند، بدهی را از یک نگرانی مالی به تجربه‌ای شیرین و حتی هویتی برای نسل جوان، به‌ویژه زنان، تبدیل کرده است. این خدمات نه‌تنها به ارتقای فروش شرکت‌ها می‌انجامد، بلکه با کمک شبکه‌های اجتماعی، مفاهیم موفقیت و سبک زندگی را بازتعریف کرده و مصرف‌گرایی مبتنی بر بدهی را نهادینه می‌کنند؛ پدیده‌ای که در سطح کلان، بیانگر شکل‌گیری نوعی اقتصاد بدهی‌محور است که نه بر پایه توان مالی، بلکه بر اساس نیاز به دیده‌شدن و مقایسه اجتماعی عمل می‌کند.

ویدئو
شناسه : 528123
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *