خرید و فروش حواله واردات خودرو جانبازان ؛ ۹ میلیارد بخر، ۱۷ میلیارد بفروش

بازار سیاه خرید و فروش حوالههای خودروی وارداتی جانبازان، نتیجه ضعف در تأمین مالی و سیاستگذاری، به جولانگاه واسطهها تبدیل شده است.
جهان صنعت نیوز، مطابق «قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران»، دولت موظف است برای جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر، امکان واردات خودروهای مناسب فراهم کند. این امتیاز قانونی قرار بود تسهیلی برای زندگی جانبازان باشد، اما در عمل، به دلیل نبود تأمین مالی کافی، تبدیل به ابزاری برای سودجویی واسطهها شده است.
۹ میلیارد بخر، ۱۷ میلیارد بفروش!
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از سکوهای مجازی و شبکههای اجتماعی، نشان میدهد که حواله خودروهای جانبازان با قیمتهای بالا و در بستری غیرقانونی خرید و فروش میشود. از تویوتا وایلندر تا بنزهای لوکس، حوالههایی با پیشپرداختهای چند میلیاردی، در ازای دریافت امتیاز جانبازان و انتقال به خریداران غیرمشمول، در حال معاملهاند.
یکی از فروشندگان، که خود جانباز ۷۰ درصد بود، به خبرنگار ایرنا توضیح داد که حواله بنز خود را با ارز دولتی تخصیصی و مزایای بیمه و گارانتی، به قیمت بیش از پنج میلیارد تومان میفروشد و باقی مراحل انتقال اسناد و واردات را هم تضمین میکند.
ناتوانی جانبازان در تأمین هزینهها، ریشه اصلی مشکل
واقعیت تلخ این است که اکثر جانبازان مشمول، توان مالی لازم برای واردات خودروی خارجی را ندارند. ارزش پایینترین مدل خودروهای وارداتی، بیش از دو میلیارد تومان برآورد میشود. فرآیند تخصیص ارز نیز پیچیده و زمانبر است و بسیاری از جانبازان ترجیح میدهند امتیاز خود را به دلالان بفروشند.
راههای فرعی؛ قانون چه میگوید؟
طبق قانون، فروش امتیاز واردات خودرو جانبازی به غیر، غیرقانونی است. با این حال، نبود نظارت مؤثر و عدم وجود سازوکار حمایتی مانند پرداخت تسهیلات یا تضمین پرداخت ارزی، این فضا را برای واسطهها فراهم کرده است.
شرکتهای واردکننده نیز با دریافت درصدهایی از جانبازان، عملیات واردات را بهصورت وکالتی انجام میدهند. با توجه به نبود ضمانتهای حقوقی کافی، در بسیاری موارد اختلافات مالی و حقوقی نیز بروز میکند.
آمارهای رسمی؛ ۱۴ هزار جانباز ثبتنام کردهاند
طبق آمار بنیاد شهید، تاکنون ۱۴ هزار جانباز بالای ۵۰ درصد برای واردات خودرو خارجی ثبتنام کردهاند و از این میان ۹ هزار نفر ثبت سفارش قطعی انجام دادهاند. حدود ۸ هزار دستگاه خودرو نیز در مرحله ترخیص قرار دارد، اما هنوز بخش بزرگی از این خودروها تحویل داده نشده است.
از سوی دیگر، ۳۵۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات معطل مانده و ۵۶۰۰ دستگاه دیگر در مسیر حمل است. بانک مرکزی نیز حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای این طرح تخصیص داده که هنوز مراحل نهایی آن طی نشده است.
راهکار چیست؟ بنیاد شهید باید وارد شود
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تأکید دارد که بنیاد شهید باید در قالب یک سازوکار سهجانبه با شرکتهای واردکننده و بانکهای عامل، نقش محوری در تأمین مالی جانبازان ایفا کند. به گفته وی، در حال حاضر شرکتهای واردکننده صرفاً به عنوان واسطه عمل میکنند و همین موضوع فضا را برای سوءاستفاده و دلالی فراهم کرده است.
خودروهایی که خدمات پس از فروش ندارند!
یکی دیگر از چالشهای جدی در واردات خودرو برای جانبازان، واردات خودروهایی خاص و کمتیراژ است که در بازار ایران خدمات پس از فروش یا قطعه ندارند. به این ترتیب، جانبازانی که موفق به واردات خودرو هم شدهاند، در استفاده بلندمدت از آن با مشکل مواجه خواهند شد.
خودرولینک کوتاه :