xtrim

چرا ترافیک تهران قفل شده است؟ مسیریابی کور در پایتخت

ادامه‌دار بودن اختلال در سامانه‌های مسیریاب در پایتخت، همزمان با آغاز سال تحصیلی، شش پیامد منفی برای جریان ترافیک و خدمات شهری در تهران به همراه داشته است.

جهان صنعت نیوز، آغاز سال تحصیلی در مهر، همواره با افزایش ۲۰ درصدی ترافیک در پایتخت همراه است. امسال اما، این چالش با ادامه‌دار بودن اختلال در سامانه‌های مسیریاب، به معضلی جدی‌تر تبدیل شده است. این اختلال که از سه ماه گذشته آغاز شده، سه گروه اصلی شامل شهروندان، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و پیک‌های موتوری را دچار مشکلات گسترده‌ای کرده و به گفته کارشناسان، شش پیامد عمده برای جریان ترافیکی و شهری به همراه داشته است.

سه گروه درگیر و آسیب‌دیده

نخستین گروه، شهروندان عادی هستند که در مسیرهای روزانه یا غیرمعمول خود به این نرم‌افزارها وابسته شده‌اند. با از کار افتادن این ابزارها، بسیاری مجبور به انصراف از سفر یا انتخاب مسیرهای اشتباه و پرترافیک شده‌اند. گروه دوم، رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی هستند که با مشکلاتی مانند عدم نمایش دقیق مبدا و مقصد، تاخیر در سفر، یا حتی قطع فعالیت روبرو شده‌اند. گروه سوم، پیک‌های موتوری و مصرف‌کنندگان خدمات آنلاین هستند که به دلیل ناتوانی در مسیریابی، با کاهش کارایی، برگشت بسته‌ها و حتی خروج از بازار کار مواجه شده‌اند.

شش پیامد ترافیکی و شهری مهم

۱. افزایش ترافیک شهری: مسیرهای اشتباه و سرگردانی خودروها به افزایش بار ترافیکی منجر شده است.
2. افزایش هزینه سفر و ارسال کالا: به دلیل کاهش فعالیت رانندگان، هزینه تاکسی‌های اینترنتی و پیک‌ها افزایش یافته است.
3. کاهش خرید آنلاین: با اختلال در پیک‌ها، بسیاری از شهروندان به خرید حضوری روی آورده‌اند که خود باعث افزایش تردد در شهر شده است.
4. سردرگمی رانندگان غیر بومی: رانندگانی که ساکن تهران نیستند و با نقشه شهری آشنا نیستند، بیشترین آسیب را دیده‌اند.
5. افزایش آلودگی هوا و مصرف سوخت: سرگردانی خودروها، توقف‌های بیشتر و ترافیک، مصرف سوخت و آلایندگی را بالا برده است.
6. افزایش نارضایتی عمومی: شهروندان از نبود اطلاع‌رسانی شفاف و تداوم اختلال در مسیریاب‌ها ناراضی‌اند.

آسیب به بازار آنلاین و اشتغال پاره‌وقت

بخش زیادی از پیک‌های موتوری و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، ساکن حومه تهران‌اند و بدون مسیریاب، امکان کار مؤثر در شهر را ندارند. این موضوع موجب «ریزش» بخشی از نیروهای این بازار و اختلال در خدمات‌رسانی شده است. برخی کارشناسان از آن به عنوان «فرصت رویش نیروهای بومی» یاد می‌کنند، اما مخالفان معتقدند که این مسئله نه تنها باعث افزایش قیمت خدمات شده، بلکه معیشت هزاران فرد را نیز تهدید می‌کند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

محمود صفارزاده، استاد دانشگاه و مدیر سابق حمل‌ونقل و ترافیک تهران، با اشاره به نقش کلیدی مسیریاب‌ها در کاهش ترافیک و آلودگی، می‌گوید: این نرم‌افزارها فقط مسیر را نشان نمی‌دهند، بلکه بهترین مسیر از نظر ترافیک و زمان را پیشنهاد می‌کنند. به گفته او، اختلال در این سامانه‌ها باعث افزایش تصادف، تاخیر، مصرف سوخت، آلودگی و حتی نزاع‌های خیابانی شده است. صفارزاده تأکید دارد که این مشکل نباید بهانه‌ای برای حذف رانندگان غیربومی شود، بلکه باید ریشه مشکلات مانند ضعف نظارت و عدم سیاست‌گذاری صحیح در سامانه‌های برخط اصلاح شود.
منبع: دنیای اقتصاد

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 533322
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *