واردات تاکسیهای برقی هدف نوسازی را محقق نکرد؛ رانندگان توان خرید ندارند

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از اجرای طرح واردات تاکسیهای برقی گفت: انتخاب غلط خودروها، نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت را به بنبست کشانده و هزاران خودروی وارداتی ماههاست در پارکینگها خاک میخورد.
جهان صنعت نیوز، ناصر امانی روز پنجشنبه اظهار کرد: قرار بود تا پایان امسال ۴۰ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و با خودروهای نو جایگزین شوند اما حتی ۱۰ تا ۲۰ درصد این هدف محقق نشده است، البته در عوض هزاران خودروی جدید شاسیبلند و بسیار گرانقیمت وارد کشور شده که رانندگان توان خرید پرداخت اقساط یا ارایه تضامین بانکی این خودروها را ندارند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از ابتدا مخالف این طرح بودیم، در همان نامه چهار امضایی، تاکید کردیم که انتخاب نوع خودرو بسیار مهم است اما توجهی به این موضوع نشد.
وی افزود: طبق گفته مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، در حال حاضر از هزاران دستگاه خودروی وارداتی پس از گذشت مدتها هنوز هیچ استفادهای نشده و تنها ۱۰۰ راننده توان خرید این خودروها را داشته و برای خرید آنها اقدام کردهاند که همان تعداد راننده هم نتوانستند تضامین لازم ارائه دهند.
امانی در پاسخ به این سوال که شنیده میشود شهرداری تهران قرار است مشکل ضمانت رانندگان تاکسی را حل و فصل کند، گفت: این کار خلاف آشکار قانون است.
وی با تاکید براینکه واردات و واگذاری خودرو اصلا وظیفه شهرداری نیست و باید توسط بخش خصوصی انجام شود، اظهار کرد: تجربههای گذشته نشان داده است که بخش خصوصی میتواند سریع و اقتصادی در این عرصه عمل کند و در پیچ و خم بروکراسی اداری معطل نمیماند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: وقتی رانندگان قادر به خرید این نوع خودروها نیستند، ناچارند با همان تاکسیهای فرسوده در سطح شهر فعالیت داشته باشند و نتیجه این است که تهران همچنان با آلودگی شدید هوا دست و پنجه نرم میکند، در حالی که هزینههای سنگینی صرف واردات خودروهای ناکارآمد شده است.
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :