کمبود منابع مانع دسترسی روستاییان به خدمات سلامت روان

جهان صنعت نیوز- احمد حاجبی روز چهارشنبه در همایش هفته سلامت روان (۱۸ تا ۲۴ مهر) در وزارت بهداشت افزود: گفت: ۲۳٫۶ درصد مردم جامعه به یکی از اختلالات رولنی مبتلا هستند اما کمتر از  سوم این افراد از خدمات سلامت روان بهره مند شده اند و ۶۳ درصد این مبتلایان فکر می کنند خودشان خوب می شوند و برای درمان مراجعه نمی کنند.

وی افزود: این آمار نشان دهنده سطح پایین سواد سلامت روان در جامعه است و نشان می دهد باید با افزایش دانش مردم در حوزه سلامت روان برای ارتقای شاخص های این حوزه اقدام کنیم.

وی ادامه داد: خدمات سلامت روان تا قبل از طرح تحول سلامت محدود به اقدامات محدود بهورزان در شبکه بهداشت و تعداد معدودی بخشهای بستری بیمارستانی و درمانگاههای اندک بیمارستانهای روانپزشکی دولتی و تعداد معدودی مطب روانپزشکان بود که اغلب در تهران و کلانشهرها بودند و اکثریت مردم از این خدمات برخوردار نبودند.

طرح تحول سلامت نقطه عطف خدمات سلامت روان در کشور

حاجبی گفت: طرح تحول سلامت نقطه عطف خدمات سلامت روان در کشور بود زیرا توانستیم تعداد قابل توجهی از روانشناسان را وارد شبکه بهداشتی و درمانی کنیم و در واقع با ورود این نیروهای فنی و متخصص که اغلب کارشناس ارشد هستند سطح کمی و کیفی خدمات سلامت روان در اقصی نقاط کشور ارتقا یافت.

وی اضافه کرد: مهمترین نقص این سیستم این است که به علت کمبود منابع هنوز خدمات سلامت روان و حضور روانشناسان را در روستاها نداریم.

حاجبی افزود: مهمترین برنامه و استراتژی وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان افزایش خدمات در روستاها, افزایش تنوع و پوشش خدمات سلامت روان از سطح بیمارستان به سطح جامعه و افزایش بازدهی مراقبت های اولیه با توانمندسازی بهورزان و کارشناسان سلامت روان و پزشکان عمومی است.

وی اضافه کرد: مشکلی هنوز در ارائه خدمات سلامت روان در کشور با آن مواجه هستیم, سنتی بودن این خدمات و چهره به چهره بودن آن است که باید با استفاده از روشهای مدرن ارتقا پیدا کند.

منبع: ایرنا

عمومی

شناسه : 53870
لینک کوتاه :