xtrim

تماس‌های تبلیغاتی زیر ذره‌بین وزارت ارتباطات+نحوه شکایت

به دنبال افزایش شکایت کاربران از ازدیاد تماس‌های تبلیغاتی، وزارت ارتباطات کارگروهی را برای انجام پیگیری‌های لازم تشکیل داد که باگذشت یک سال از آن زمان، مسئولان از جمله وزیر ارتباطات گفته‌اند بررسی‌ها نشان می‌دهد تماس‌های تبلیغاتی به صورت قابل توجهی کم شده  و اگر شهروندان با موضوعاتی مانند کلاهبرداری مواجهند می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۵ شکایت‌شان را مطرح کنند.   

 

جهان صنعت نیوز، پس از افزایش پیامک‌های تبلیغاتی، بسیاری از کاربران از تماس‌های تبلیغاتی ضبط شده‌ای گلایه دارند که برای تبلیغ خدمات گوناگون و در زمان‌های گوناگون با آنها تماس گرفته می‌شود. در این راستا پاییز سال گذشته به منظور حفاظت از حقوق کاربران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه خدمت محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی، ممنوع اعلام شد.       

در بخشی از ماده ۲ این مصوبه گفته شده که دارندگان پروانه موظف هستند سامانه تشخیص تماس­‌های محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را برابر ضوابط ابلاغی سازمان راه‌اندازی و از راهیابی این گونه تماس­‌ها در شبکه خود ممانعت کنند.    

مسئولان تأکید کردند اپراتورها موظف هستند سامانه کشف تخلف پیامکی خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. کاربران نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه ۱۹۵ به آدرس https://۱۹۵.cra.ir شکایت خود را درباره دریافت پیامک های تبلیغاتی و همچنین تماس های صوتی تبلیغاتی ثبت کنند تا از این طریق به شکایت آنها رسیدگی شود.      

با گذشت یک سال از اقدامات انجام شده اگرچه بررسی‌ها حکایت از تداوم برقراری تماس‌های تبلیغاتی دارد، رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اخیرا به ایسنا گفته است آمارها در سامانه ۱۹۵ روند نزولی شکایت مردمی را نشان می‌دهد. درواقع میزان شکایت مردم از تماس‌ها و پیامک‌های مزاحم از قبل کمتر شده که نمودارهای آن را منتشر شده است.  

به گفته وی برای کاهش تخلفات این حوزه از ابزارهای جدید مانند هوش مصنوعی و ابزارهای فناورانه جدید برای ریشه‌کن شدن کامل آن استفاده می‌شود؛ اما به صورت کلی گزارش‌ها روند کاهشی را نشان می‌دهد.           

در این راستا سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره این موضوع توضیح داده است: سال گذشته در یک مقطعی به ما گزارشی مبنی بر اینکه از شماره‌های ناشناس با مردم تماس گرفته می‌شود، ارائه شد که بلافاصله وزارت ارتباطات کارگروهی را با محوریت سازمان تنظیم تشکیل داد. آن چیزی که من بازخورد گرفتم این است که تماس‌های تبلیغاتی به صورت قابل توجهی کم شده است. 

وی تأکید کرد: اگر این موضوع به صورت مجدد درحال تکرار است ما مأموریت می‌دهیم تا به صورت جدی پیگیری شود چراکه حقوق شهروندان باید رعایت شود. درصورتی که بحث کلاهبرداری مطرح باشد شهروندان می‌توانند شکایت خود را با سامانه ۱۹۵ مطرح کنند.   

سامانه ۱۹۵ چیست؟ 

سامانه ۱۹۵ با هدف پاسخگویی به شکایات، افزایش سطح رضایتمندی مشترکان و حل مشکلات آنان در حوزه ICT راه‌اندازی شده است. برای دسترسی راحت‌تر کاربران، روش‌های مختلفی برای ثبت و پیگیری شکایات در نظر گرفته‌ شده که بر اساس آن کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت https://۱۹۵.cra.ir و یا تماس با تلفن گویای ۱۹۵ شکایت خود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را ثبت کنند.  

کاربران درصورت شکایت از تماس‌های تبلیغاتی می‌توانند با مراجعه به این سامانه، شکایت خود را درباره دریافت پیامک‌های تبلیغاتی وهمچنین تماس‌های صوتی تبلیغاتی ثبت کنند تا از این طریق به شکایت آنها رسیدگی شود.

همچنین مشترکان تلفن همراه می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* و یا مراجعه به اپلیکیشن‌های اپراتور خود، در منوی مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی برای غیرفعال‌سازی یا فعال‌سازی دریافت پیامک‌ها اقدام کنند.  

دانش و فناوری
شناسه : 541792
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *