آموزش و پرورش: قرارداد بیمه فرهنگیان بین شرکتها کاملاً یکسان است

مدیرکل سابق رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روند انتخاب شرکتهای بیمهگر فرهنگیان گفت: این تصور که «بیمه دانا» خدماتی ارائه میدهد که «بیمه معلم» نمیدهد، یا برعکس، نادرست است. قراردادها و تعهدات هر دو شرکت کاملاً یکسان است و هیچ بیمهگری حق ندارد بخشی از مفاد قرارداد را نادیده بگیرد.
جهان صنعت نیوز، مهدی نیکفر بیان کرد: برای ارائه خدمات بیمهای قابل قبول به فرهنگیان شاغل در سراسر کشور، آموزش و پرورش از مدتها قبل برنامهریزیهای لازم را انجام داده است. او گفت: در این راستا، مکاتباتی با بیمه مرکزی به عنوان متولی اصلی این حوزه صورت گرفت. بستههای پیشنهادی و جداول تعهدات بیمهای ارسال و نرخ حق بیمه مربوط به هربسته دریافت شد.
وی با بیان اینکه با بیش از ۲۲ شرکت بیمه دارای صلاحیت در کشور مکاتبه انجام شد افزود: در مرحله نخست ۱۱ شرکت و پس از اعلام نرخ ۷۵۰ تومانی، ۸ شرکت بیمه برای همکاری اعلام آمادگی کردند.
مدیرکل سابق رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تفاهمنامه بیمه در سطح ستاد منعقد اما قراردادها بهصورت استانی تنظیم میشود، گفت: مدیران کل استانها با تشکیل کارگروه بیمه و درمان، زیرساختهای شرکتهای بیمهگر در استان خود را بر اساس شاخصهایی مانند تعداد شعب، بیمارستانهای طرف قرارداد و توانگری مالی بررسی و گزینه مناسبتر را معرفی کردند.
معرفی ۴ شرکت از بین ۸ بیمه گر
به گفته نیکفر، استانها از میان ۸ شرکت بیمهگر، ۴ شرکت را معرفی کردند. در نهایت پس از برگزاری جلسه مشترک این شرکتها تنها دو شرکت بیمه معلم و دانا حاضر به همکاری شدند. لذا بر اساس مکاتبات استانها در اولویت بندی شرکتهای بیمه گر مد نظرشان، نهایتاً در کارگروه درمان وزارت آموزش و پرورش تصمیم بر این شد که ۲۳ استان با بیمه معلم و ۹ استان با بیمه دانا قرارداد ببندند.
وی افزود: سال گذشته ۹ استان با بیمه معلم و ۲۳ استان با بیمه دانا همکاری داشتند که با نظر استانها این ترکیب برای سال جدید تغییر کرد.
مدیرکل سابق رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه ثبت اعتراضات فرهنگیان گفت: در سامانه my.medu و از طریق کارتابل شخصی فرهنگیان، گزینه نظرسنجی بیمه فعال است و نظرات ثبتشده مستقیماً به اداره کل رفاه و پشتیبانی منتقل میشود.
تفاوت خدمات بیمه ای
نیکفر با اشاره به برخی گلایهها از تفاوت خدمات بیمهای عنوان کرد: این تصور که بیمه دانا خدماتی ارائه میدهد که بیمه معلم نمیدهد، یا برعکس، نادرست است. قراردادها و تعهدات هر دو شرکت کاملاً یکسان است و هیچ بیمهگری حق ندارد بخشی از مفاد قرارداد را نادیده بگیرد.
وی همچنین درباره درخواست فرهنگیان برای افزایش پوشش خدمات، گفت: تمایل به انجام درخواستهای فرهنگیان را در این زمینه داشتیم. ولی نرخ بالای اعلام شده در بستهها و بار مالی که برمعیشت فرهنگیان با توجه به اینکه دو سوم حق بیمه را سازمان و یک سوم را بیمه شونده میپردازد، مانع از انتخاب افزایش پوشش خدمات شد.
مدیرکل سابق رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در صورتی که فرهنگیان از مراکز طرف قرارداد استفاده کنند، خدمات دقیقاً بر اساس قرارداد ارائه میشود اما اگر خدمات از مراکزی غیرطرف قرارداد دریافت شود، اسناد هزینه باید در سامانه بارگذاری و توسط ارزیاب خسارت بررسی شود تا پرداختها، مطابق مفاد قرارداد انجام گیرد.
ایسنا
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :
