xtrim

بومی‌سازی الکتروموتور آسیای بال میل میدوک با تکیه بر توان داخلی

جهان صنعت نیوز: دکتر اردشیر سعد‌محمدی مدیرعامل شرکت مس با اعلام این خبر و با تاکید بر این‌که بومی‌سازی این نمونه از الکتروموتورهای ۶،۶ کیلولت در ایران سابقه نداشته است گفت: در سال رونق تولید این اقدام که در یک بازه زمانی کوتاه با همت و توان مهندسان داخلی صورت گرفت برگ زرینی دیگر بود بر رویکرد بومی‌سازی و افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور  و تحقق اقتصاد مقاومتی.

وی با بیان این‌که در سال گذشته الکتروموتور کارخانه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه توسط شرکت جمکو و با دانش فنی مهندسان مجتمع مس سرچشمه بومی شد افزود: به جرات می‌توان گفت با این بومی‌سازی یکی از گلوگاه‌های اصلی خط تولید بر طرف شده است و هم‌اکنون مجتمع مس میدوک سفارش یک الکتروموتور یدک را به شرکت جمکو داده است.

به گفته سعدمحمدی در حال حاضر شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه ساخت داخل شرایط خوبی دارد و کارگروه‌هایی برای بومی‌سازی و همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان داخلی شکل گرفته است تا روند بومی‌سازی و استفاده از فرصت‌های ساخت داخل با سرعت بیشتری انجام شود.

opal

مدیرعامل شرکت مس تاکید کرد: همانطور که پیشتر به وزارت محترم صمت پیشنهاد دادم باید برای موفقیت بیشتر در حوزه بومی‌سازی در صنایع معدنی و ایجاد جذابیت بیشتر در سرمایه‌گذاری روی این تجهیزات؛ باید ساختاری تشکیل بشود تا قطعاتی که بین صنایع معدنی مصرف مشترک دارد تجمیع و دسته‌بندی بشود.

وی تصریح کرد: با این رویکرد ساخت تجهیزات و قطعات تک در ابعاد بزرگ و با تیراژ بالاتر  انجام خواهد شد و سازندگان داخلی هزینه و دانش و انرژی بیشتری برای بومی‌سازی قطعات تک و کم مصرف خواهند گذاشت.

سعد محمدی گفت: در بومی‌سازی تجهیز الکتروموتور این مساله مشهود بود و هم‌اکنون شرکت‌های دیگری به شرکت جمکو سفارش ساخت این تجهیز را داده‌اند و این نشان می‌دهد که اگر تولیدکنندگان از سازندگان داخلی حمایت کنند و متقابلا سازندگان با صرف دقت و کیفیت اعتماد تولیدکنندگان را جلب کنند جذابیت سرمایه‌گذاری برای سازندگان داخلی بیشتر خواهد شد.

 افزایش ضریب اطمینان از تولید با بومی‌سازی الکترو موتور تغلیظ میدوک
محمدجواد انصاریان مدیر مهندسی مجتمع مس شهربابک با اشاره به این‌که الکتروموتورسنکرون ۴۰۰۰ HP آسیاب گلوله‌ای تغلیظ میدوک که یکی از حساس‌ترین تجهیزات در فرآیند تولید و ساخت شرکت GE کانادا است در چهارم تیرماه امسال دچار آسیب‌دیدگی شد، گفت: بعد از وقوع این حادثه، بلافاصله تیم‌های تعمیراتی به محل اعزام شدند و دو روز بعد  با تلاش پرسنل کارگاه الکترومکانیک مهندسی و مکانیک تغلیظ،  استاتور این الکتروموتور دمونتاژ و بارگیری شد و با بررسی‌های انجام شده همزمان از دو شرکت داخلی برای بررسی موضوع و دریافت پیشنهاد تعمیر دعوت به عمل آمد.

انصاریان گفت:  با مذاکرات انجام شده، با توجه به پیشنهاد قیمت و زمان تعمیر و همچنین در نظر گرفتن سابقه تعمیر و ساخت استاتور مشابه از مجتمع مس سرچشمه در سال‌ قبل، شرکت ماشین‌های الکتریکی جوین(جمکو) انتخاب شد و عهده‌دار تعمیر و بازسازی استاتور این موتور الکتریکی گردید.

مدیر مهندسی مجتمع مس شهربابک با بیان این‌که با همت و تلاش و همکاری واحدهای برق امور مهندسی مجتمع مس شهربابک و مجتمع مس سرچشمه و امور تغلیظ میدوک و شرکت جمکو، مراحل بازسازی و تعمیر الکتروموتور آغاز شد بیان کرد: تعمیر این تجهیز، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و کمتر از یکماه انجام پذیرفت و بعد از انجام تست‌های روتین نهم مردادماه در محل نصب و راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون و بعد از گذشت دو ماه از نصب این تجهیز  تولید کارخانه تغلیظ به مقدار نامی و شرایط نرمال بازگشته است و هیچ گونه مشکل فنی در این تجهیز حیاتی مشاهده نشده است.

انصاریان با تاکید بر اینکه بومی سازی این نمونه از موتورهای ۶٫۶ کیلو ولت با تکیه بر توان داخل و اعتماد به توانایی علمی و فنی موجود کشور عزیزمان موجب صرفه جویی چشمگیری در هزینه و زمان تعمیر؛ که اهمیت بسیار بالایی در این پروژه دارد؛ شد، اظهار داشت: برای جلوگیری از توقف در فرایند تولید  و افزایش ضریب اطمینان هم‌اکنون به شرکت جمکو پیشنهاد ساخت یدک این تجهیز داده شده است که در فرایند ساخت و تولید قرار گرفته است.

 

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 55892
لینک کوتاه :