xtrim

بازار خودرو وارد کورس جنون‌آمیز شد؛ قیمت‌ها از دلار هم سبقت گرفتند

افزایش قیمت دلار، تشدید تحریم‌ها و ناکارآمدی سیاست‌گذاری داخلی از عوامل مهم افزایش قیمت خودرو در آذر ماه بوده است

جهان صنعت نیوز، بازار خودرو در آذرماه وارد کورس قیمتی کم‌سابقه‌ای شد؛ رقابتی که در آن محصولات وارداتی، مونتاژی و داخلی همزمان و با شتابی فراتر از رشد نرخ ارز، مسیر صعود قیمت را طی کردند.

 به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی تغییرات قیمتی نشان می‌دهد میانگین رشد قیمت در هر سه گروه، بیش‌از ۲۰درصد بوده است؛ آن هم در شرایطی که رکورد بازدهی آذرماه به نام خودروهای وارداتی ثبت شد. رشد نرخ دلار، انتظارات تورمی، اختلال در روند واردات و سیاستگذاری پرنوسان، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا آذرماه به یکی از ملتهب‌ترین مقاطع بازار خودرو در سال‌های اخیر تبدیل شود.

افزایش قیمت ۱۹ درصدی خودروهای داخلی

بررسی بازار خودرو طی آذرماه حاکی از آن است که بازار وارداتی‌ها، مونتاژی‌ها و خودروهای داخلی به‌ترتیب بیشترین بازدهی را در نهمین ماه از سال ‌داشته‌اند. بر این اساس قیمت خودروهای داخلی به‌طور میانگین ۲۱۲.۵‌میلیون‌تومان و ۱۹.۶‌درصد افزایش پیدا کرده‌است. محصولات مونتاژی نیز رشد قیمتی معادل ۴۸۲.۵‌میلیون (۲۱.۴‌درصد) داشته‌اند. همچنین بهای خودروهای وارداتی نیز در همین بازه زمانی به‌طور میانگین رشد یک‌میلیارد و ۷۵‌میلیون‌تومانی و ۲۲.۸‌درصدی داشته‌است. بنابراین می‌توان گفت؛ بازار خودرو طی آذرماه کاملا ملتهب بوده‌است.

یکی از دلایل اصلی این موضوع را می‌توان رشد بهای ارز طی این مدت دانست. در ابتدای بازه مورد بررسی، هر دلار در بازار آزاد ۱۱۳‌هزار و ۳۰۰‌تومان خرید و فروش می‌شد اما روز گذشته این رقم به حدود ۱۳۲‌هزار‌تومان رسید، بنابراین در این مدت زمان بهای دلار در بازار آزاد نیز رشدی معادل ۱۶.۵‌درصد داشته‌است اما آنطور که مشخص است رشد قیمت در بازار خودرو جلوتر از ارز حرکت کرده‌است. همچنین افزایش انتظارات تورمی نیز در پی آشفتگی در وضعیت اقتصادی و سیاسی می‌تواند دلیل دیگری بر این موضوع باشد.

در کنار رشد قیمت ارز و انتظارات تورمی، به‌عنوان عامل دیگری که موجب رشد قیمت در بازار خودرو شده، می‌توان به تشدید تحریم‌ها در پی فعال‌سازی مکانیسم‌ماشه اشاره کرد. این موضوع موجب سخت‌تر‌شدن واردات قطعات خودرو برای داخلی‌ها و مونتاژی‌ها و همچنین پیچیدگی بیشتر واردات خودرو شده‌است. از جهت دیگر فعال‌سازی این سازوکار منابع ارزی در کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که می‌تواند موجب تاثیر غیرمستقیم روی حوزه خودرو شود.

سیاست گذاری خودرویی

عامل سومی که می‌توان به آن اشاره کرد، سرگیجه سیاستگذاری خودرویی در داخل کشور است. نابسامانی در ابلاغ آیین‌نامه‌ها، تاخیر‌های گسترده در تخصیص ارز و بلاتکلیفی در تعرفه واردات سال‌جاری تا آبان ماه، به‌عنوان نمونه‌هایی از این موضوع برشمرده می‌شود.

در بررسی جزئیات تغییرات بازار در آذرماه، تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده‌است. یکی از دلایل اصلی این موضوع به شکاف شدید قیمتی بین کارخانه و بازار مربوط می‌شود. این شکاف قیمتی حالا از مرز ۴۰‌درصد گذشته و جذابیت زیادی برای دلالان ایجاد‌ کرده‌است.

خودروهای مونتاژی نیز طی آذرماه رشد قیمت بالایی داشته‌اند. یکی از عواملی که روی بهای خودروهای مونتاژی اثرگذار بوده‌است، اعمال تحریم‌های جدید با فعالسازی مکانیسم ماشه است که موجب افت عرضه این دست از خودروها شده‌است.

اما بیشترین رشد قیمت مربوط به وارداتی‌ها بود. بازار خودروهای وارداتی طی این مدت به‌طور شدیدی تحت‌تاثیر واردات قطره‌چکانی و محدودیت‌های ارزی قرار گرفته است. حتی ارزی هم به واردات تخصیص داده نشده، در نتیجه خودروهایی که الان در بازار وجود دارند با شیب زیادی درگیر رشد قیمت هستند.

دنیای اقتصاد

خودرو
شناسه : 559908
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *