xtrim

حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بندر چابهار

جهان صنعت نیوز:  حسین مدرس خیابانی در حاشیه جلسه شورای توسعه بندر چابهار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دومین جلسه برای توسعه بندر چابهار در حال برگزاری است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بندر چابهار در کنار سایر بنادر جنوبی همچون بندر امام خمینی (ره)،‌ شهید رجایی و خرمشهر به عنوان یک بندر استراتژیک تجاری تعریف می‌شود، در این جلسه بیش از هر چیز به دنبال جلب توجه بازرگانان و سرمایه‌گذاران و دیده شدن ظرفیت بزرگ این بندر هستیم.

وی یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه بندر چابهار را جهش اقتصادی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: بخشی از تامین کالاهای اساسی که به سه بندر جنوبی نام برده محدود بود، به بندر چابهار منتقل شده و در حال حاضر با همکاری دو شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی، بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در بندر چابهار در حال تخلیه یا حمل است.

مدرس خیابانی از تخلیه و حمل حدود ۳۵۰ هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار تاکنون خبر داد و تصریح کرد: با هماهنگی گمرک و سایر دستگاه‌های مسئول تخصیصات و تخفیفاتی برای محموله‌های این بندر در نظر گرفته شده است و بخش خصوصی هم اعلام آمادگی کرده تا بخشی از کالاهای خود را به مقصد بندر چابهار منتقل کند.

opal

همچنین به گفته این مقام مسئول با استفاده از بندر چابهار بخشی از هزینه‌های انتقال به مبادی مصرف همچون دامداری‌ها، مرغداری‌ها و برخی از استان‌های شرقی که تاکنون نیاز  آن‌ها از بندر امام خمینی (ره) تامین می‌شده، به شدت کاهش می‌یابد.

وی همچنین از اجرای برنامه ۱۰ بندی توسعه بندر چابهار خبر داد و  راه‌اندازی کارخانه فرآوری برنج، احداث کشتارگاهی و بسته‌بندی، احداث مخازن تخلیه روغن و آماده‌سازی سیلو با ظرفیت صد هزار تن را از جمله طرح‌ها برای توسعه زیرساخت‌های بندر چابهار عنوان کرد.

معاون وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بندر چابهار سالانه ۸.۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا دارد، گفت که با توجه به دسترسی این بندر به اقیانوسی با مسیر کوتاه به کشورهای همسایه و همچنین آبخور خوبی که برای کشتی‌ها طراحی شده، می‌تواند محل پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تن باشد.

وی افزود: در حال حاضر تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار هیچ محدودیت و کسری از نظر امکانات، نسبت به سایر بنادر ندارد و ما به دنبال آن هستیم که به سرعت حداقل ۵۰ درصد از ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی این بندر را فعال کنیم.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه تراکم کالاهای اساسی در بند امام خمینی (ره) قابل قبول نیست، از توازن تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی و امام خمینی (ره) در نتیجه طرح توسعه بندر چابهار خبر داد.

وی همچنین شکل‌گیری مسیر صادرات بخشی از کالاهای معدنی و صنعتی استان‌های شرقی از بندر چابهار را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد و گفت که این مسئله باعث اقتصادی شدن هزینه حمل‌ونقل خواهد شد.

تخفیف گمرکی در بندر چابهار به ۲۵ درصد برسد

معاون وزیر صمت اعلام کرد که در حال حاضر مزیت‌ها و تخفیفاتی در انبارداری، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های کشتی‌رانی برای کالاهای بندر چابهار در راستای تشویق بخش خصوصی در نظر گرفته شده و در همایشی که برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به منظور توسعه بندر چابهار برگزار شد، ۱۷ کشور خارجی حضور پیدا کردند و تفافقات و قراردادهایی در این زمینه به زودی به سرانجام می‌رسد.

وی همچنین درخواست کرد که تخفیفات گمرکی بندر چابهار همچون سایر بنادر اعمال شود و از ۱۰ به ۲۵ درصد برسد و از حمل برخی از کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی به این بندر که مربوط به بخش خصوصی بوده، خبر داد.

مدرس خیابانی در پایان تجارت و بازرگانی را پیشران تولید در کشور دانست و اظهار کرد: بنابراین برای افزایش تولید باید زیرساخت‌های تجارت و بازرگانی نیز توسعه یابد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 56227
لینک کوتاه :