xtrim

پراید چرا دوباره ۵۰ میلیون تومان شد؟

جهان صنعت نیوز:  فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به دلیل افزایش قیمت خودرو طی چند روز اخید، اظهار داشت: «تنها دلیل این رشد قیمت‌ها در بازار، کم شدن عرصه از سوی شرکت‌های خودروسازی است و دلیل دیگری برای آن نمی‌توان متصور بود، از سوی دیگر، آن‌ها آمار تحویل‌های روزانه خود را نیز اعلام نمی‌کنند، تا معلوم شود، آیا تحویل‌ها به طور مثال نسبت به ماه گذشته با کاهش روبرو بوده، یا اینکه به روال قبل بوده است.»

طی چند روز اخیر دوباره خودرو آهنگ افزایش قیمت به خود گرفت و به عنوان مثال پراید بازهم به کانال ۵۰ میلیون تومان بازگشت، این در حالیست که کارشناسان تنها دلیل افزایش قیمت خودرو را عرضه کم خودرو توسط شرکت‌های خودروساز از جمله ایران خودرو و سایپا می‌دانند.

ادامه روند افزایش قیمت در بازار خودرو باعث شده امروز خودروهای سایپا تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و محصولات ایران خودرو تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کنند. امروز محصولات کرمان‌موتور هم به موج گرانی‌ها پیوستند و تا سه میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. با این حال همچنان قیمت مصوب کارخانه برای این محصولات بالاتر از نرخ بازار است.

opal

بر این اساس پراید امروز به روند افزایش قمیت خود ادامه می‌دهد. پراید هاچ‌بک که از دیروز وارد کانال ۵۰ میلیونی شده، امروز ۴۰۰ هزار تومان دیگر افزایش قیمت پیدا کرده و به ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. پراید سایپا ۱۳۱ هم امروز با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به ۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. پراید وانت سایپا ۱۵۱ هم حدود ۱۰۰ هزار تومان گران شده و حدود ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

درحالیکه نمایشگاه داران، خودروسازان را مسئول گرانی خودرو می دانند، آنها نیز علت گرانی را ناشی از بار روانی حذف پراید می دانند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه سایپا و ایران‌خودرو عامل گرانی‌های اخیر در بازار خودرو هستند، از سازمان‌های نظارتی خواست به موضوع ورود کنند.

سعید موتمنی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها تنها در خودروهای پرتیراژ دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو رخ داده و برای خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمتی وجود نداشته است، اظهار کرد: «عرضه این خودروها در بازار به درستی انجام نمی‌شود، اگر عرضه به اندازه کافی انجام شود، گرانی در بازار خودرو ایجاد نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «این گرانی‌ها در حالی است که با توجه به اینکه نوسان نرخ ارز در بازار وجود نداشته است، بنابراین نباید افزایش قیمتی در بازار خودرو وجود داشته باشد. گرانی‌های اخیر به این دلیل است که شرکت‌های خودروسازی نتوانسته‌اند نیاز بازار را تامین کنند و عرضه کم بوده است.»

موتمنی افزود:«لازم است که سازمان‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود کرده و پاسخگو باشند که چه اتفاقی افتاده که افزایش قیمت داشته‌ایم. طی دو سه هفته اخیر بیشتر افزایش قیمت‌ها در پژو ۲۰۶ و پراید بوده که عرضه آن به بازار کم بوده است و به طور مثال پراید ۱۳۱ و ۱۱۱ کم فاکتور شده‌اند.»

اما در طرف مقابل دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از اظهارات رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در مورد برخی افزایش قیمت‌های اخیر گفت: «ایشان بیشتر از هر کسی به عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار نزدیک و آشنا هستند و نام‌بردن از خودروسازان به عنوان عامل گرانی با هدف انحراف افکار و تشویش اذهان عمومی صورت می‌گیرد.»

احمد نعمت‌بخش افزود: «خبر توقف تولید پراید هفته پیش به طور رسمی از سوی شرکت سایپا تائید و اعلام شد و بدیهی است که پس از انتشار آن، جو روانی بازار درباره خودرویی که فروش آن نیز به زودی کاملا متوقف می‌شود، کمی ملتهب شود و قیمت آن تغییر کند.»

وی با بیان اینکه ادعای رییس اتحادیه در مورد کاهش عرضه پراید به بازار از روی ناآگاهی صورت گرفته است، افزود: «”عدم عرضه مناسب” تنها عبارتی است که در مصاحبه‌های گوناگون ایشان به عنوان دلیل افزایش قیمت تکرار می‌شود، اما گویا این بار فراموش کردند که گروه سایپا به صورت رسمی پایان تولید و عرضه پراید به بازار را اعلام کرده و از این بابت، انتقادی به این خودروساز وارد نیست.»

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو معتقد است، عدم عرضه مناسب خودرو از سوی شرکت ها، دلیل اصلی رشد قیمت ها در بازار است

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به دلیل افزایش قیمت خودرو طی چند روز اخید، اظهار داشت: «تنها دلیل این رشد قیمت‌ها در بازار، کم شدن عرصه از سوی شرکت‌های خودروسازی است و دلیل دیگری برای آن نمی‌توان متصور بود، از سوی دیگر، آن‌ها آمار تحویل‌های روزانه خود را نیز اعلام نمی‌کنند، تا معلوم شود، آیا تحویل‌ها به طور مثال نسبت به ماه گذشته با کاهش روبرو بوده، یا اینکه به روال قبل بوده است.»

وی افزود: «این موضوع تنها می‌تواند از روی آمار خودروهای پلاک‌گذاری شده مشخص شود، در این رابطه پلیس باید این آمار را اعلام کند تا بتوان بر اساس آن به اظهار نظر دقیق پرداخت، اما در شرایطی که بازار ارز در ثبات است و حتی کاهشی و اتفاق غیر عادی دیگری در حوزه اقتصاد کشور رخ نداده، تنها دلیل افزایش قیمت‌خودرو در چنین شرایطی تنها می‌تواند کم شدن عرضه محصولات به بازار از سوی خودروسازان باشد.»

زاوه در واکنش به سخنان نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان که دلیل اصلی افزایش قیمت پراید به ۵۰ میلیون تومان را اعلام رسمی توقف تولید این محصول از سال آینده اعلام کرد، گفت: «به نظر من دلیلی که اعلام شده به هیچ عنوان محلی از اعراب ندارد و این گفته‌ها نمی‌تواند دلیل افزایش قیمت خودرو باشد، تنها این امر بازی با کلمات است، همچنان که در مورد خروج پراید از خط تولید نیز این مسئله تکرار شد، از نظر بنده و با توجه به شرایط موجود پراید حداقل تا پایان سال ۹۹ در خط تولید باقی خواهد ماند.»

این کارشناس صنعت خودرو اضافه‌کرد: «بازهم تا انتهای سال خودروسازان یک بهانه‌ای را می‌تراشند برای ادامه تولید خودروهای قدیمی و این روند نیز باز هم ادامه خواهد داشت، این در حالیست که در تجربه پیکان نیز خیلی‌ها اعتقاد داشتند، اگر این خودرو از خط تولید خارج شود، محصول جایگزین آن یعنی پراید با افزایش قیمت روبرو خواهد شد، در صورتیکه نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه بعد از خروج پیکان ازخط تولید ایران خودرو، پراید به عنوان محصول جایگزین کاهش قیمت را نیز تجربه کرد.»

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط برای خروج خودروهای پرتیراژ از جمله پراید از خط تولید شرکت‌های خودروسازی وجود ندارد، بیان داشت: «هرچند که خودروسازان و مسئولان امر در این رابطه بارها اعلام کرده‌اند، که پراید دیگر در سال اینده تولید نخواهد شدف، اما از نظر بنده این امر محقق نخواهد شد، بلکه مردم نیز این حرف‌ها را چندان جدی نمی‌گیرند، بر همین اساس است که این سخنان مبنی بر ایجاد بار روانی در بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها ناشی از اعلام رسمی پراید از خط تولید، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و سندیت ندارد.»

زاوه ادامه داد: «در حال حاضر عمده محصولی که توسط شرکت سایپا تولید می‌شود پراید است بنابراین اگر این شرکت بخواهد به یکباره تولید این محصول را متوقف کند، از نظر درآمدی با مشکل مواجه خواهد شد، از سوی دیگر برای رساندن تولید محصول جایگزین که اگر تیبا نیز باشد، به تیراژ پراید، زمان نیاز است، بنابراین در این بین، سایپا با کاهش درآمد روبه رو خواهد شد، این درحالی است که این شرکت از سوی دیگر با زیان هنگفتی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین اگر این موضوعات را در کنار هم قرار دهید، می‌بینید، حداقل در کوتاه مدت تولید پراید ادامه خواهد داشت.»

کارشناسان می گویند خودروسازان برای جایگزینی پراید و توسعه سبد محصولات خود با تنگنای شدید مالی دست و پنجه نرم می کنند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه برای توسعه محصول خودروسازان با تنگای شدید منابع مالی روبرو هستند، گفت: «در چنین شرایطی قطعه سازان باید برای تولید قطعات به روز و جدید نیز هزینه کرده و سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهند، اما آن‌ها نیز تمایلی برای این کار از خود بروز نمی‌دهند و به خودروساز فشار می‌آورند که محصولات قدیمی را همچنان ادامه دهد، چراکه آن‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری جدید ندارند، بنابراین در چنین شرایطی نیز خودروسازان در نهایت به تولید محصولات فعلی خود ادامه می‌دهند و توسعه محصول را از دستور کار خود خارج می‌کنند. »

وی ادامه داد: «یکی از مباحث جدی در رابطه با حذف پراید از خط تولید، این است که خودروی جایگزین پراید که تیبا باشد، گران‌تر خواهد بود و از سوی دیگر با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، این امکان وجود دارد که مردم از این جایگزین آن طور که انتظار می‌رود، استقبال نکنند، اما این موضوع نیز راه‌حل دارد و خودورسازان باید در شیوه فروش خود تجدیدنظرکنند، تا دچار چنین مشکلی نشوند.»

زاوه با تاکید بر اینکه دیگر در دنیا کسی خودرو را به صورت نقدی نمی‌خرد، گفت: «اما در کشورمان خودروسازان اصرار دارند، محصولات خودرو را به صورت نقدی به فروش برسانند، در این رابطه آن‌ها باید به سراغ روش‌های نویت فروش از جمله لیزینگ و اجاره خودرو حرکت کنند، همان راهی که خودروسازان بزرگ آن را طی کردند ودر نهایت نیز به موفقیت هم دست یافتند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 58294
لینک کوتاه :