چرا بنادر مناطق آزاد به نمایشگاه خودرو تبدیل شده بود؟
جهان صنعت نیوز: این کارشناس اقتصادی با انتقاد از افزایش مناطق آزاد گفت: اگر همه این موارد را کنار بگذاریم و قبول کنیم مناطق آزاد ما واقعی هستند، کارنامه کدام یک از این مناطق موفق بوده که به فکر افزایش تعداد آنها هستیم.
وی گفت: باید برای هر یک از مناطق الگوی جداگانهای تهیه کنیم نه اینکه برای همه یک نسخه واحد در نظر بگیریم، این روش جواب نمیدهد.
بغزیان ادامه داد: به عنوان مثال منطقه آزاد انزلی یک راه دریایی فقط به دریای خزر دارد اما از آن به عنوان بندر آزاد یاد میشود، بنادر آزاد ما تا سال گذشته به دلیل ارزان بودن و عدم ممنوعیت واردات به نمایشگاه خودرو تبدیل شده بودند و این نشانه منطقه آزاد بود.
وی با بیان اینکه چه تولیدی در منطقه آزاد داشتیم که بخواهیم به آن افتخار و آن را معرفی کنیم، تصریح کرد: در مناطق آزاد بیشتر زمینها گران شده و قبل از ممنوعیت هم تبدیل به نمایشگاه خودرو شده بودند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مناطق آزاد مستعد پولشویی هستند، تاکید کرد: زمانی که سرمایه گذاری خارجی را آزاد میکنیم نباید اجازه دهیم به هر شکل ارز وارد و خارج شود این در حالی است که طی چند سال اخیر این مناطق به واحدهای مبارزه با پولشویی تجهیز شدند.
بغزیان گفت: در زمینه قاچاق نیز این مناطق مستعد هستند، اما ارادهای برای مقابله با این موضوع وجود نداشته است.
وی درباره چرایی تلاش برای افزایش این مناطق افزود: اتفاقاتی از قبیل افزایش قیمت زمین و معافیتهای مالیاتی موجب شده است نمایندگان مجلس به دنبال ایجاد این مناطق در حوزههای انتخابیه خود باشند، در حالی که در دنیا در این مناطق خرید و فروش زمین وجود ندارد و همه زمینها متعلق به دولت است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اسمی از مناطق آزاد ما در دنیا نیست، اظهار کرد: این موضوع نشان میدهد منافع این مناطق برای ساکنان و زمین داران است و نگاه به این مناطق نگاه سیاسی است.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانلینک کوتاه :