xtrim

صدمات یادگیری نامناسب در کودکان جبران ناپذیر است

جهان صنعت نیوز: مهشید رابطیان افزود: آثار تربیتی بر رشد مغز کودک در سالهای نخستین زندگی به سرعت و با افزایش سن همراه خواهد بود و به مرور با کامل شدن مغز،‌ از سرعت رشد آن کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه رشد مغز با تحریک یادگیری مناسب امری پسندیده و آثار مطلوبی بر روی کودکان خواهد داشت،‌ ادامه داد: تحریک مغز کودک به دو شکل انجام می‌شود یکی بر اساس تجربیاتی است که کودک به طور معمول در دوران زندگی کسب می‌کند مانند غذاخوردن، خوابیدن، عمل دفع، نوع حرف زدن و در بخش دیگر تحریک مغز کودک بر اساس تجربه والدین انجام می پذیرد که موجب یادگیری بیشتر و بهتر آن می شود.

این متخصص روانپزشک گفت: بازی با وسایل خاص، طبیعت‌گردی، آشنایی و بازی با حیوانات، دوستی با همسن‌ و سال‌ها و سرگرم شدن با آنها، نقاشی و موسیقی از جمله یادگیری‌های مناسب با سن و سال کودک برای کسب تجارب و یادگیری‌های بعدی در سنین بالاتر آن می توان برشمرد.

opal

رابطیان گفت:‌ بسیار مهم است که تجربه ای که از سوی والدین به کودک انتقال داده می شود بر اساس شرایط سنی و کاملا مناسب با رشد مغزی آن باشد زیرا توقع بی‌جا از کودک و وادار کردن‌ آن به یادگیری چیزی که مناسب سن‌ آن نیست، به مدارهای مغز صدمه می‌زند و حساسیت آن را نسبت به کسب تجارب روزمره‌ای که در زندگی سالم نیاز دارد، کاهش می‌دهد.

 وی با بیان اینکه آموزش اعداد و الفبا به کودکی که ۲ یا ۳ سال دارد به هر روشی به مغز آن آسیب می‌زند،‌ افزود: این تجارب نشان می دهد مغز در هر حالت تحریک پذیر خواهد بود اما بهتر است که مناسب با سن انجام پذیرد تا دچار صدمه در آینده نشود.

اخبار برگزیده
شناسه : 68726
لینک کوتاه :