چابهار، گزینه روی میز برای تجار چینی
جهان صنعت نیوز: «محمدرضا کرباسی» روز سهشنبه در نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و چین که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: ایران و چین به واسطه منافع مشترک همواره روابط نزدیکی با یکدیگر داشتهاند و ایران علاوه بر نفت، بخشی از سنگ آهن و فولاد چین را تامین میکند و چین نیز در بخش زیرساخت و فناوری به ایران کمک میکند.
وی افزود: ایستگاه متروی تجریش و توسعه دو میدان نفتی آزادگان و یادآوران از جمله پروژههای مشترک همکاری دو کشور است و در صنعت خودرو نیز سرمایهگذاریهایی از سوی دو شرکت« ام وی ام و چری »انجام شده که سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی چینی در ایران به فروش میرسانند و این شرکتها پس از سایپا و ایرانخودرو، سومین فروشنده بزرگ خودرو در ایران محسوب میشوند.
ظرفیت بازار ایران برای چینیها
کرباسی خاطرنشان کرد: شرکتهای فعال چینی با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی ایران میتوانند نسبت به تولید محصولات با نشان معتبر اقدام کنند که در این صورت صادرات آن محصولات مشمول حداقل ۲۰ درصد معافیت مالیاتی خواهند شد.
وی تصریح کرد: ایران بزرگترین بازار کالاهای واسطهای درخاورمیانه است و به بازار ۴۵۰ میلیون نفری کشورهای همسایه به ویژه منطقه اکو دسترسی داردو دراین ارتباط سرمایهگذاران چینی میتوانند از ایران به عنوان قطب صادراتی خود استفاده کنند.
معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران درباره جاده ابریشم خاطرنشان کرد: اهمیت این جاده به عنوان یک فرصت طلایی در توسعه تجارت خارجی چین و ایران بر همگان آشکار است و ایران به عنوان کانون مسیر جاده ابریشم، برای همکاری آمادگی دارد.
کرباسی گفت: عضویت چین در بلوکهای اقتصادی مهمی چون سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا و سازمان همکاریهای شانگهای، اهمیت این کشور را در تحقق سیاست نگاه به شرق ایران افزایش داده و می تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این منطقه باشد.
به گفته وی، موقعیت منحصر به فرد ایران که در چهار راه ارتباطی جهان واقع شده، فرصت بی بدیلی را برای چین فراهم میکند تا از طریق امنترین و اقتصادیترین مسیر دست یابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق، با سهولت بیشتر کالاهای خود را به بازار این کشورها وارد کند.
روند کاهشی تجارت ایران و چین
معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آمار مبادلات تجاری ایران و چین گفت: مبادلات تجاری ایران و چین در ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۹ به ۱۹ میلیارد دلار رسید که از این میان صادرات ایران به چین ۱۱ میلیارد دلار و واردات ایران از چین به هشت میلیارد دلار رسید.
وی خاطرنشان ساخت: آمار نشان میدهد حجم تجارت دوجانبه در سالهای گذشته با کاهش روبهرو شده و ضروری است با بهرهمندی از ظرفیتهای اقتصادی دو کشور، سطح همکاریهای تجاری به سطح مطلوب خود بازگشت داشته باشد.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
لینک کوتاه :