تمدید مهلت ثبت‌نام برای رمز یک بار مصرف

جهان صنعت نیوز: تمام شهروندانی که “رمز دوم یک بار مصرف” کارت بانک خود موسوم به “پویا” را فعال کرده‌اند از امروز (اول دی ماه) می‌توانند از این رمز استفاده کنند.”

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران کسانی که هنوز برای استفاده و فعال کردن رمز “پویا” اقدام نکرده‌اند، می‌توانند از رمز دوم ثابت خود موسوم به “ایستا” استفاده کنند. به گفته خبرگزاری‌های ایران مهلت ثبت نام برای رمز دوم “پویا” پایان دی ماه است.

استفاده از رمز دوم برای تراکنشهای اینترنتی ضروری است. رمز دوم “ایستا” ثابت است و تغییرنمی‌کند اما “رمز دوم پویا” برای هر تراکنش و استفاده تغییر می‌کند. بر اساس گزارش‌ها متقاضی تراکنش، پس از درخواست رمز دوم پویا از طریق بانک فقط مدت زمان کوتاهی وقت دارد تا از آن برای تائید پرداخت اینترنتی خود استفاده کند.

روشن نیست در اجرای طرح رمز دوم پویا، هزینه ارسال پیامک برای اعلام رمز موقت بر دوش کیست. بر اساس گزارش‌ها از ایران، بانک‌ها برای راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف پویا، هنوز مبلغی را از مشتریان “طلب نکرده‌اند.”

به نظر می‎رسد افزایش داد و ستد اینترنتی و به تبع آن افزایش تراکنش‌ از طریق اینترنت سبب شده بانک مرکزی این را اجرا کند؛ طرحی که گفته شده هدفش کاهش شمار پرونده سرقت اطلاعات بانکی (فیشینگ) به واسطه خریدهای اینترنتی است.

چگونه می‌توان رمز یکبار مصرف دریافت کرد؟

برای استفاده از رمز دوم پویا باید به بانک صادرکننده کارت مراجعه و شماره تلفن همراه صاحب کارت تائید شود. پس از آن می‌توان از دو طریق اپلیکشن یا دریافت پیامک رمز یکبار مصرف گرفت.

بانک مرکزی وعده داده تا پایان دی، سرویس ارسال پیامک را برای رمز پویا راه اندازی کند. پیش‌تر اعلام شده بود که این سرویس راه اندازی شده ولی اتصال تمام بانک‌های ایران به آن زمان نیاز دارد. با تاخیر دوباره در اتصال بانک‌ها به این سرویس، اجباری شدن استفاده از رمز دوم یکبار مصرف (پویا) هم به پایان دی ماه موکول شده است. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی سال گذشته آغاز این طرح را خرداد امسال اعلام کرده بود.

در همین حال بانک مرکزی اپلیکیشن‌های ویژه‌ای را تعیین کرده تا بواسطه آنها بتوان از رمز موقت استفاده کرد. این راهکار با موانعی رو به روست از جمله این که تمام صاحبان کارت‌های بانکی از تلفن هوشمند استفاده نمی کنند و دارندگان موبایل آی‌فون به دلیل تحریم شرکت اپل قادر به استفاده از اپلیکیشن‍های ایرانی نیستند.

اخبار برگزیدهبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 74059
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا