xtrim

اعتبارات طرح های مهندسی رودخانه جوابگو نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: «شروین فقیهی راد» افزود: اکنون اجرای هر کیلومتر طرح های لایروبی و مهندسی برای رودخانه های کشور هزینه های چند ده میلیارد تومانی نیاز دارد تا بتوان آنها را برای شرایط جدید اقلیمی آماده کرد.

وی اضافه کرد: یکی از آثار تغییرات آب و هوایی که در جهان و کشورمان اتفاق افتاده آن است تعداد رخدادهای سیل و خشکسالی زیاد می شود وبر این اساس اکنون رودخانه های کشوربا حالت های متوسط و نرمال گذشته حرکت نمی کنند و باید نحوه طراحی ها با این شرایط جدید منطبق شود.

فقیهی راد خاطرنشان ساخت: امروز طرح های مهندسی رودخانه ای خیلی گران شده به گونه ای که برای ساماندهی هرکیلومتر از رودخانه باید بیش از چند ده میلیاردتومان هزینه شود و ضروری است برای اقتصاد این طرح ها چاره اندیشی شود.

opal

عضو هیات‌علمی موسسه تحقیقات آب ضمن تاکید براینکه بودجه های فعلی کفایت لازم برای طرح های مهندسی رودخانه ها را نمی کند، گفت: بررسی ها نشان می دهدقبل از سال ۹۷ کمتر بودجه ای برای مهندسی رودخانه ها اختصاص می یافت و بیشتر به سمت خشکسالی و مقابله با آن صرف می شد و از سال گذشته با افزایشی شدن بارش ها، مقداری بودجه برای مهندسی رودخانه ها در نظر گرفته شد.

وی گفت: بنابراین و با توجه به شرایط جدید باید به فکر اقتصاد طرح های مهندسی روخانه ها بود، زیرا چنانچه این طرح ها انجام نشود، شاید دولت به تنهایی نتواند اقدام موثری انجام دهد، زیرا طول رودخانه ها در کشور زیاد است و شهرهای زیادی را در بر می گیرد .

فقیهی راد افزود: اکنون هزینه های اینگونه طرح ها زیاد است و باید دید برای منطبق شدن با تغییرات آب و هوایی چه کارهایی باید کرد.

 عضو هیات‌علمی موسسه تحقیقات آب از مشارکت همگانی به عنوان یکی از راهکارهای موثردر این باره یاد کرد و خاطرنشان ساخت: باید بررسی شود که آیا از مشارکت های مردمی هم استفاده کرد و یا از محل زمین هایی که در این اثر آزاد می شود با اجاره دادن آنها و یا کاربری های دیگر می توان برای جذب سرمایه گذار استفاده کرد.

وی افزود: شاید بتوان با جذاب کردن بحث های منهدسی رودخانه ها سرمایه گذاران را جذب کرد تا با مشارکت در این طرح ها هم خود منتفع شوند و هم راهی برای تامین نیاز طرح ها باشند.

فقیهی راد گفت:امروز هرطرحی که پیش بینی می شود چندین برابرآن پرداخت صورت می گیرد، زیرا اعتبارات سالانه است اما طرح ها  تطبیق می یابند و هزینه های تعدیل دارند که هزینه های بالاسری آنها را زیاد می کند و نصب هر واحد در مهند سی رودخانه ها چندین برابر هزینه جانبی دارد.

به گفته وی مشارکت مردمی راهکاری است که می تواند به پیش برد اهداف طرح های مهندسی ردخانه ها کمک کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 86142
لینک کوتاه :