نگهداری پل ها و تونل ها سالانه ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار می خواهد
جهان صنعت نیوز| شعبان خاوری با بیان اینکه بخش ابنیه فنی با وجود اهمیت و حجم گسترده آن مورد بیمهری قرار دارد، افزود: در سال گذشته با وجود بارندگیهای شدید از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، اعتباری تخصیص نیافت؛ در سال جاری نیز ۱۰ میلیارد تومان بهعنوان اعتبار بخش نگهداری ابنیه فنی در نظر گرفته شد که سازمان راهداری به منظور کمک به این بخش، مبلغ ۶۷ میلیارد تومان از منابع دیگر خود را برای ترمیم و ارتقا ایمنی تردد مردم هنگام عبور از ابنیه فنی به استانها تخصیص داد.
او به چالشهای پیش روی حوزه نگهداری ابنیه فنی در کشور و نیاز ۷۵ درصد آنها به بازنگری و بازسازی مجدد اشاره کرد و اظهارداشت: دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای وظیفه نگهداری ۳۷۰ هزار دستگاه پل از دهانه کوچک تا بزرگ به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان را بر عهده دارد.
به گفته او، این نهاد، همچنان نگاهداری ۳۲۰ دستگاه تونل به طول ۱۷۷ کیلومتر و ارزش ۲۶۵ میلیارد تومان در کل کشور را بر عهده دارد و با توجه به سهم دو تا ۶ درصدی نگهداری کل هزینه های ساخت یک پروژه زیربنایی، در صورت بیتوجهی به بحث نگهداری ابنیه فنی به ناچار خسارتهای مالی هنگفت و چندین برابری گریبانگیر این سازههای عمرانی در راه های کشور خواهد شد.
خاوری از دست رفتن عرصهها در بالادست، انجام نشدن یا کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بیرویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گمشدن مسیر آب در بالادست و پاییندست را از رخدادهای تأثیرگذار در تخریب و وارد شدن خسارت به ابنیه فنی دانست و گفت: نیازمند همکاری دستگاههای نظارتی و قضایی با سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای احیای مسیرهای آبرو و جلوگیری از خسارت دیدن ابنیه فنی هستیم.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای یکی دیگر از موارد تأثیرگذار بر تخریب پلها را برداشتهای بیرویه و غیراصولی از رودخانهها عنوان کرد و گفت: برداشت بیرویه در پایین دست خسارت زیادی به پل ها وارد کرده است و انتظار میرود دستگاههای متولی نظارت بیشتری بر برداشت از رودخانهها داشته باشند.
مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای به ارزش زمین در دو استان شمالی کشور اشاره کرد و خواستار همکاری دستگاههای قضایی و نظارتی شد.
او با بیان اینکه نیازمند یک عزم ملی برای حفظ و نگهداری ابنیه فنی در کشور هستیم، گفت: متأسفانه شاهد تصرف و احداث بناهایی در مسیر پلهایی با ۲۴ دهانه هستیم که فقط ۴ دهانه آن باز است.
پیش از این «عبدالهاشم حسن نیا» رئیس راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به ماندگاری پل ها در تاریخ و اذهان عمومی، اعلام کرده بود در برنامه ششم توسعه باید حدود۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص یابد و از مدیران این سازمان خواست تا در ساخت، بازسازی و نگهداری سازه های راهی و پل ها بیش از گذشته همت گمارند، چرا که با نگهداری آنها به حفظ تاریخ، فرهنگ و صنعت کشور خدمت بزرگی کردهاند.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکنلینک کوتاه :