طلا گران می شود

جهان صنعت نیوز|  در حال حاضر بازار طلا، سکه و ارز به شدت نگران وضعیت گسترش ویروس کرونا است. این در حالی است که بازار ایران نیز به طور حتم از این واقعه بسیار متاثر خواهد شد چرا که چین به عنوان اولین شریک تجاری ایران به حساب می آید که هرگونه معضل اقتصادی در این کشور می تواند اقتصاد ایران را نیز دچار تغییر و تحولات تازه ای کند. نکته قابل توجه اینکه ایران در شرایط فعلی به اندازه کافی از بابت مانع تراشی های رقیب تجاری چین یعنی آمریکا با مشکلات عدیده در اقتصاد روبرو شده است.

 به دنبال شیوع ویروس مرگبار کرونا در چین که مرگ بیش از ۲۰۰ نفر را در پی داشته و به ۲۰ کشور جهان گسترش یافته است، بورس های جهان روز پنج‌شنبه در سراسر جهان فرو ریختند. اتفاقی که به گفته تحلیلگران، به نفع بازار طلا تمام خواهد شد. در واقع هر زمان که نگرانی به بازار سهام ضربه بزند، این مساله به نفع طلا می شود.

فرار سرمایه

بر همین اساس تحلیلگران اقتصادی در سر تا سر جهان در مورد افزایش قیمت طلا تا روزهای آینده اتفاق نظر دارند. به باور آنها ، ادامه نگرانی ها از بابت ویروس کرونا اقتصاد چین را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و موجب فرار سرمایه از بازارهای مالی و سهام و سرازیر شدن نقدینگی به بازار طلا خواهد شد.

ر واقع ریسک ناشی از ویروس کرونا موجب افزایش قیمت طلا تا ۱۶۰۰ و ۱۶۱۰ دلار خواهد شد. قیمتی که به واسطه بحران خاورمیانه پیش از این ثبت شده است.  این در حالی است که امروز  در بازار‌های جهانی هر اونس طلا  با نرخ۱۵۹۰ دلار قیمت خورد. 

کارشناسان معتقدند که قیمت طلا تا ۱۶۱۱ دلار افزایش خواهد یافت. از دلایل این ادعا علاوه بر نگرانی از بابت افزایش شیوع ویروس کرونا می توان به برگزیت و استیضاح ترامپ نیز اشاره کرد. بازگشت فعالان بازار از تعطیلات سال جدید چینی نیز در این زمینه تاثیر گذار خواهد بود.

سکه تمام بهار ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان

با توجه به تحولاتی که در بازارهای جهانی اتفاق افتاده است، ایران نیز بازار چندان آرامی را در این هفته تجربه نخواهد کرد و اثرات افزایش قیمت جهانی طلا، بازارهای ایران را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اگرچه امروز نرخ ارز، سکه، طلای ۱۸ عیار و دلار در بازار نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۵ میلیون ۴۰ هزار تومان قیمت خورد. همچنین  سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان معامله شد.

حریم امن بازار طلا

صرافی ملی قیمت دلار را نیز برای امروز دوازدهم بهمن با ۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ‌های پایانی پنج‌شنبه، ۱۳ هزار ۵۰۰ تومان اعلام کرد. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار ۲۵۰ تومان خریداری کرد. قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها ۵۰ تومان افزایش یافت و ۱۵ هزار تومان اعلام شد؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

با این حال به طور حتم بازار طلا افزایش قیمت های جدیدی را تجربه خواهد کرد. چرا که سرمایه‌گذاران از ترس ویروس کرونا،  سرمایه‌هایشان را به سمت فلز گران‌بهای طلا می‌برند تا حریم امنی داشته باشد.

از این رو با افزایش تقاضا در این بازار، قیمت جهانی طلا روز به روز با رشد بیشتری روبرو خواهد شد که این موضوع در بازار ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 86549
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا