تحول در حمل مواد معدنی کشور
به گزارش جهان صنعت نیوز: حمل مواد معدنی مانند کنسانتره سنگآهن، گندله و… در اکثر نقاط جهان با سیستم ریلی و توسط واگنهای لبه بلند حمل میشوند و برای سهولت تخلیه مواد معدنی در مقصد باید تیبلر (واگن برگردان) موجود باشد. در ایران مقاصد اندکی دارای واگن برگردان هستند و در بسیاری از موارد باید تخلیه بهصورت دستی و بهوسیله بیل مکانیکی انجام شود که علاوه بر خسارت به واگن، درصد پرت بالایی نیز دارد و مقداری از کالای معدنی در کف واگن باقیمانده و پرت میشود که این موضوع توجیه اقتصادی حمل ریلی این محصولات را از بین میبرد.
معمولا در حمل ریلی کالا، بار در ایستگاه ریلی مبدا بارگیری و در ایستگاه ریلی مقصد تحویل داده میشود. به علت اینکه در کشور هنوز برای بسیاری از معادن خطوط فرعی راهآهن احداث نشده از این رو صاحبان بار معدنی برای انتقال بار به ایستگاه راهآهن و بالعکس دچار مشکل هستند. شرکت پرتو بار فرابر خلیجفارس یک شرکت خصوصی مالک واگنهای باری بوده و در زمینه حملونقل ریلی بار فعالیت میکند. این شرکت با ساخت ۴۰۰ عدد پاکت فلزی مخصوص حمل مواد معدنی توانسته دغدغه صاحبان بار برای حمل مواد معدنی از معدن به ایستگاه ریلی مبدا و حمل آن از ایستگاه مقصد تا محل موردنظر را با استفاده از حمل ترکیبی برطرف کند.
در این روش پاکت فلزی مخصوص حمل موادمعدنی با کامیونهای مخصوص به مبدا بارگیری که همان معدن است رسانده و بارگیری میشود. سپس با کامیون تا محل استقرار واگنها حمل میشود. در هر واگن دو عدد از این پاکتها قرار گرفته و به نقطه مورد نظر حمل میشود. در ایستگاه ریلی مقصد نیز این پاکتها توسط کامیون به مقصد منتقل و در انبار تخلیه میشود. مزیت تخلیه و بارگیری بهوسیله پاکت فلزی مخصوص حمل مواد معدنی این است که درصد پرت کالا درحملونقل به زیر نیم درصد میرسد. هر پاکت فلزی مخصوص حمل مواد معدنی، ظرفیت بارگیری ۳۵ تن بار معدنی را دارد. این روش حمل با استقبال زیادی از جانب شرکتهای مواد معدنی و فولادی مواجه شده است. درحالحاضر شرکت پرتو بار فرابر خلیجفارس در زمینه حمل بار با شرکتهای گهر زمین، سنگان خراسان، فولاد آذربایجان و ذوبآهن اصفهان همکاری دارد.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنلینک کوتاه :