کرونا، بهانه گران فروشان در آستانه رمضان

جهان صنعت نیوز| افزایش قیمت کالاهای پرمصرف در ایام پرتقاضا از جمله عید نوروز و ماه رمضان به روالی مرسوم در ایران تبدیل شده است. این در حالی است که امسال علاوه بر بهانه های همیشگی برای گرانفروشی کالاهای مورد نیاز مردم، کرونا نیز به بهانه ای تازه برای سودجویان تبدیل شده است.

به این ترتیب شاهد این هستیم که طی دو سه ماه اخیر قیمت بسیاری از اقلام پرمصرف به بهانه شیوع ویروس کرونا در کشور و مشکلات ناشی از آن، گران شده است. البته که تاثیرگذاری کرونا بر بازار امری بدیهی است اما در بیشتر مواقع شاهد این بودیم که فروشندگان از کرونا به عنوان بهانه ای واهی برای گرانفروشی استفاده کردند در حالی که اقلام خود را از ماه ها قبل از شیوع کرونا تهیه کرده اند.

البته گرانی و سودجویی از بازار درست در ایام بحرانی اقتصاد به امری معمول در کشور ما تبدیل شده است به طوری که دیگر کسی از بهانه آوردن های متعدد فروشندگان برای گرانفروشی تعجب نمی کند اما با توجه به اینکه شیوع کرونا در کشور منجر به توقف بسیاری از کسب و کارها شده و گذران زندگی را برای بسیاری از اقشار جامعه مشکل کرده است، نظارت بر بازار کالاهای اساسی در آستانه ماه رمضان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. چرا که در شرایط فعلی علاوه بر مشکلات موجود که در کشور بی سابقه است، با تورم بالای ۴۰ درصد و افزایش ناچیز درآمدها در سال جاری نیز روبرو هستیم.

دستگاه های اجرایی بازار را ساماندهی کنند

در حال حاضر  کرونا علاوه بر اینکه سلامت مردم را نشانه گرفته است، به بهانه ای برای افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز تبدیل شده است به طوری که قیمت برخی از اقلام مورد نیاز مردم از جمله میوه و تره بار، حبوبات، برنج، شکر و … به دلیل سیاستگذاری نامناسب دولت در حوزه تنظیم بازار و به خصوص سودجویی عده ای فرصت طلب به شدت با افزایش روبرو شده است.

 این در حالی است که کمتر از یک هفته به آغاز ماه رمضان باقی مانده و میتوان از همین حالا پیش بینی کرد که با افزایش تقاضا در این ایام، سودجویی دلالان و سوداگران در بازار افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو تنظیم بازار در ماه رمضان امسال بیش از سال های دیگری از اهمیت برخوردار است چرا که امسال کرونا نیز به بهانه های قبلی برای گرانفروشی کالاها اضافه شده است.

در همین خصوص عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بر خلاف اینکه کشورهای اسلامی در ماه رمضان قیمت‌ها را تعدیل می‌کنند، در ایران گرانی کالاها در این دوران به امر عادی تبدیل شده است.

رامین نورقلی‌پور با اشاره به ضرورت تنظیم بازار در آستانه فرارسیدن ماه رمضان، اظهار کرد: کنترل قیمت کالاهای اساسی در ایران در ماه رمضان، باید همانند سایر کشورهای اسلامی جدی گرفته شود و تمامی دستگاه های اجرایی توان خود را برای ساماندهی بازار به کار برند.

ورود بیشتر سوداگران به بازار در ماه رمضان

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس با بیان اینکه علیرغم اینکه در سایر کشورها در ماه رمضان قیمت کالاها تعدیل می‌شود، در ایران گرانی کالاها به امر عادی تبدیل شده است، افزود: از آنجایی که شیوع کرونا و کاهش تولید چالش هایی در مدیریت بازار ایجاد کرده، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تمهیدات ویژه ای برای جلوگیری از افزایش قیمت ها به بهانه ماه رمضان اتخاذ کرده و به درستی اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه تقاضا در ماه رمضان افزایش می‌یابد در نتیجه سوداگران شرایط را برای گران کردن اجناس مناسب می بینند، اظهار کرد: اگرچه کنترل قیمت کالاها در شرایط کنونی با مشکلاتی همراه است اما با اقدام به موقع و به کارگیری سیاست های مناسب و تشدید نظارت بر بازار می توان از  افزایش قیمت ها جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کرونا به بهانه ای برای گرانی کالاها تبدیل شده است،  اضافه کرد: با همکاری اصناف باید از سوءاستفاده سوداگران جلوگیری کرد تا در این شرایط از تضییع حقوق مردم و تحمیل فشار بیشتر به خانواده ها جلوگیری شود.

بازار با بگیر و ببند اداره نمی شود

همانطور که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده است، گشت و گذاری در بازار نیز نشان می دهد که کرونا به بهانه ای برای گرانفروشی تبدیل شده است. بر این اساس اگرچه بازار برخی اقلام پروتئینی از جمله گوشت، مرغ، ماهی و … به دلیل کاهش مصرف با رکود و ضرر تولیدکنندگان روبرو شده اما در مقابل بازار میوه و تره بار، برنج، حبوبات، شکر، خرما و … به دلیل افزایش تقاضای مردم با گرانی مواجه شده است.

افزایش قیمت لیمو ترش، ایمو شیرین، زنجبیل و … اگرچه چند هفته ای است که آغاز شده اما همچنان چاره ای برای کاهش قیمت آن اندیشیده نشده است و تلاش دولتمردان برای کاهش قیمت این محصولات نتوانسته نتیجه بخش باشد.

در واقع سمت و سوی بازار در ایران به این شکل است که هرچه تقاضا برای خرید کالایی افزایش پیدا می کند، قیمت آن نیز بالا می رود در حالی که در کشورهای دیگر با افزایش تقاضا قیمت ها کاهش پیدا می کند چرا که بازار به صورت دستوری و با بگیر و ببند اداره نمی شود بلکه این عرضه و تقاضا است که قیمت ها را تعیین می کند . این در حالی است که در کشور ما، دخالت بیش از اندازه دولت در بازار موجب افزایش قیمت بی رویه کالاها به خصوص در مناسبت های خاص می شود و گرانفروشان از هر بهانه ای برای سو استفاده از جیب مردم بهره می برند.

گرانی  حبوبات

در همین رابطه محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه گسترش ویروس کرونا تقاضا برای خرید اقلام‌اساسی در بازار را افزایش داده است، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا تقاضا برای خرید اقلام اساسی در بازار افزایش‌یافت که همین امر منجر به گرانی برخی کالا‌ها در بازار شد.

وی با اشاره یه اینکه کمبودی در توزیع اقلام اساسی وجود ندارد، افزود: با توجه به وضعیت ذخیره سازی اقلام اساسی در هیچ یک از کالا‌های سبد خانوار در عمده فروشی‌ها کسری وجود ندارد.

در این میان چندی پیش اخباری منتشر شد که خبر از افزایش قیمت حبوبات خصوصا لوبیا در سال جدید را می داد. موضوعی که دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی علت آن را نه کمبود و کسری بار بلکه سودجویی برخی افراد در فروش بارشان دانست.

قاسمعلی حسنی با بیان اینکه در یکی دو ماه اخیر در برخی غلات و حبوبات شاهد افزایش قیمت غیر منطقی و غیرقانونی بودیم، اظهار کرد: این افزایش قیمت به خاطر کمبود یا کسری بار نبود بلکه به خاطر سودجویی برخی افراد در فروش بارشان بود.

حسنی با بیان اینکه ارزهای نیمایی و یارانه‌ای آفت اقتصاد کشور است، افزود: این ارزهای دولتی رقابت را غیرمنصفانه کرده است. عده ای دسترسی به این ارزها دارند و عده ای دیگر نیز ندارند. این افرادی که ارز دولتی دریافت می‌کنند با ارز دولتی خرید می کنند ولی با قیمت آزاد  محصولاتشان را می فروشند.

افزایش قیمت برنج خارجی

 دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی همچنین به افزایش قیمت برنج خارجی نیز اشاره کرد و گفت: در برنج خارجی نیز با افزایش قیمت مواجه شدیم. برنجی که باید ۷۴۰۰ فروخته شود ۹۵۰۰ تومان فروخته می شود  و حدود دوماه است که این افزایش  قیمت ۲۰۰۰ تومانی بیش از  مصوبه دولت اتفاق افتاده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت برخی اقلام به سبب منتشر شدن شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر قرنطینه شدن یا سوء استفاده دلالان در توزیع قطره چکانی به شدت در بازار افزایش یافت که این امر بیش از پیش منجر به نگرانی اقشار ضعیف برای تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز سبد خانوار شده است.

التهاب بازار لیموترش و لیموشیرین

در مورد بازار میوه و تره بار نیز اصغر یاوری عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار با اشاره به تاثیر کرونا بر بازار گفت:  با شیوع ویروس کرونا قیمت برخی اقلام همچون لیموترش، لیموشیرین، زنجبیل و سیر خشک به علت توزیع قطره چکانی در میدان مرکزی افزایش چشمگیری یافت.

یاوری ادامه داد: اهمیت مصرف لیموترش، لیموشیرین، سیر خشک و زنجبیل در ارتقای سیستم ایمنی موجب شد تا دلالان و عوامل واسطه با سوء استفاده از شرایط موجود اقدام به گران فروشی کنند. عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی قیمت کنونی هر کیلو لیموترش در میدان مرکزی را ۲۹ هزار تومان و لیموشیرین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قبل از گسترش ویروس کرونا هر کیلو لیموشیرین با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان و لیموترش ۳ هزار تا ۶ هزار تومان در میدان مرکزی توزیع می‌شد.

بر اساس آنچه گفته شد، اگرچه بازار برخی اقلام به دلیل کاهش مصرف مردم با رکود روبرو شده است اما برآوردها حاکی از آن است که قیمت بیشتر کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم طی یکی دو ماه اخیر به دلایلی همچون وضعیت هوا و شیوع کرونا با افزایش روبرو شده است.

در حالی که مردم برای تامین نیاز خود چاره ای جز خرید این اقلام با قیمت هایی که گفته می شود، ندارند. این در حالی است که به طور حتم با آغاز ماه رمضان قیمت دیگر اقلام پرتقاضا نیز با افزایش روبرو خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 101385
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا