داستان بی پایان خودروی محبوب ایرانی‌ها:

هیچ کس زیر بار پژو پارس نمی‌رود

سامانه یکپارچه خودرو و پژو پارس؛ دو واژه‌ای که این روزها صنعت خودروی ایران را به چالش جدی کشیده است! چالشی که نتیجه که سیاست اشتباه است.

به گزارش سرویس خودرو «جهان صنعت نیوز»؛ از سال گذشته خودرو به صورت نوبت‌دهی از طریق سامانه یکپارچه فروخته می‌شود. یکی از خودروهای عرضه‌شده در این سامانه، پژو پارس بود؛ خودرویی که به دلیل تفاوت قیمت زیاد با بازار برای عموم خریداران جذابیت بسیاری دارد. بر همین اساس هم در زمان ثبت‌نام حدود ۱۰۰هزار نفر برای خرید این خودرو متقاضی شدند. با ورود به فصل زمستان که نوبت تحویل خودروهای پژو پارس به متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو بود به دلیل عدم ارسال پیامک و فراخوان مبنی‌بر زمان تحویل، کم‌کم سروصداها در مورد تاخیر در تحویل این خودرو بلند شد. تا جایی که مشخص شد به دلیل عدم انطباق استانداردهای این خودرو با استانداردهای ۸۵گانه، پژو پارس صرفا تا پایان سال اجازه تولید دارد.

تقریبا دو ماه صرف دعواهای رسانه‌ای ایران‌خودرو و سازمان ملی استاندارد در مورد تداوم یا توقف تولید پژو پارس شد که نهایتا با ورود رییس‌جمهوری این موضوع در ظاهر خاتمه یافت.

در همین رابطه ۲۷فروردین‌ماه محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد که «قرار بر این بود که پژو پارس به دلیل اینکه استانداردها را رعایت نکرده بود تولید آن متوقف شود که با رفع مشکلاتی که اعلام کردند و با دستور رییس‌جمهوری به تولید ادامه می‌دهد.»

بازگشت پژو پارس به خط تولید با قیمت جدید!

پس از اینکه مشخص شد تولید پژو پارس در سال جاری تداوم خواهد داشت، ۲۹فروردین ماه ایران‌خودرو قیمت جدید پژو پارس را اعلام کرد که مشخص شد بدون اضافه کردن هیچ آپشن و ویژگی متمایزی، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت این خودرو افزایش یافته است.

 در ادامه نیز ایران‌خودرو اقدام به ارسال فراخوان به مشتریان کرد که نشان می‌داد مشتری باید خودرو را با قیمت جدید بخرد.

بر این اساس قیمت پژو پارس با موتور XU۷P ویژه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳، ۴۴۵میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده که قیمت اسفند ماه ۱۴۰۲ این محصول ۲۹۴میلیون و ۱۳۳هزار تومان بود و حالا با دریافت مجوز، ۱۵۱میلیون و ۶۰۹هزار و ۳۰۰تومان گران‌تر شده است.

انتشار فراخوان با قیمت جدید کافی بود تا متقاضیانی که موعد تحویل خودروشان زمستان ۱۴۰۲ بود اما فراخوانی دریافت نکرده بودند، اعتراضات خود را با صدای بلند و تجمع اعلام کنند.

به گفته متقاضیان خرید خودروی پژو پارس، این شرکت با اعلام قیمت جدید خودروی پژو پارس در بهار امسال، فراخوان واریز وجه با قیمت جدید برای متقاضیان با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ ارسال کرده است در حالی که اگر این خودرو در موعد مقرر و تعیین شده یعنی زمستان سال گذشته به متقاضیان تحویل می‌شد متقاضیان باید این خودرو را با قیمت سال قبل خریداری می‌کردند و اکنون با مساله افزایش قیمت مواجه نمی‌شدند.

اعتراض متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو

با توجه به بلند شدن صداهای اعتراض و تجمع روزانه آنها مقابل نهادهای مختلف از جمله شورای رقابت و وزارت صمت، به نظر می‌رسد فعلا قرار نیست حواشی تحویل پژو پارس تمام شود.

پیرو همین مساله، عباس علی آبادی وزیر صمت روز دوشنبه در حاشیه جلسه مجلس در جمع خبرنگاران، ضمن سلب مسوولیت از خود در موضوع قیمت‌گذاری پژو پارس عنوان کرد که وزارت صمت مجری سیاست‌های ابلاغی شورای رقابت است. وزیر صمت در خصوص قیمت پژو پارس تاکید کرد که شورای رقابت مسوول، سیاستگذار و قیمت‌گذار است.

وی بیان داشت: وزارت صمت براساس قانون، سیاستگذار قیمت‌گذاری خودرو نیست بلکه ما مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.

این اظهارنظر علی آبادی در حالی است که براساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری، مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌هاست که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌شود.

طبق این مصوبه تولیدکنندگان خودرو مستندات و صورت‌های مالی خود در هزینه‌های تولید را به سازمان حمایت ارائه خواهند کرد و این سازمان نیز بر اساس صورت‌های مالی دریافت شده، درخواست خودروسازان مبنی بر به روزرسانی قیمت محصولات را به دلیل تغییرات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و قیمت نهاده‌های تولید را مورد بررسی قرار داده و در نهایت طبق چارچوب مصوبات شورای رقابت، به خودروساز اجازه افزایش قیمت محصول خود را خواهد داد.

قیمت پژو پارس در دست بررسی

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت نیز در این رابطه گفته است: در این خصوص شورای رقابت جلساتی را برگزار کرده و در حال رصد موضوع است. در این جلسات همه دست‌اندرکاران مرتبط دعوت می‌شوند و در حال بررسی هستیم که چقدر این مساله با دستورالعمل و قانون تطابق دارد. بنابراین اگر عدولی از قانون صورت گرفته باشد و حقی از کسی تضییع شده باشد براساس ظرفیت قانونی به مساله ورود می‌کنیم.

وی بیان کرده است که شورای رقابت تنظیم‌گر بازار خودرو است اما این شورا هیچ‌گاه قیمت‌گذار خودرو نبوده است. شورای رقابت دستورالعمل می‌دهد و براساس آن دستورالعمل نهادهای تنظیم‌گر فنی موظف باید عمل کنند.

توکلی همچنین تاکید کرده بود که شورای رقابت هیچ‌وقت قیمت‌گذار خودرو نبوده بلکه شورای رقابت صرفا دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ می‌کند.

پاسکاری افزایش قیمت پژو پارس بین شورای رقابت و وزارت صمت در حالی است که در نامه ایران‌خودرو در مورد تغییر قیمت خودروی مذکور آمده بود که این تغییر قیمت با اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط صورت گرفته است.

متقاضیان بلاتکلیف

نکته مغفول مانده در ماجرای توقف و تداوم تولید پژو پارس بازی‌های رسانه‌ای طرفین درگیر ماجرا بود؛ از چند ماه پیش شرکت ایران‌خودرو و سازمان ملی استاندارد در قالب‌های مختلف از جمله صدور نامه و مصاحبه اقدام به اظهارنظر در خصوص سرنوشت پژو پارس می‌کردند و آنچه در مطالب مطرح شده از سوی این دو نهاد مورد غفلت واقع شد، حقوق مصرف‌کننده بود. مصرف‌کننده‌ای که با اعتماد به سیاستگذار اقدام به انسداد ۱۰۰میلیون تومان کرد تا با ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو با قیمت کارخانه بخرد اما طی چند ماه و به صورت مستمر مورد هجوم بمباران اخبار ضد‌ونقیض قرار گرفته و یک‌شبه با افزایش سرسام‌آور قیمت پژو‌پارس مواجه شده‌اند سرگردان مانده‌اند و هیچ سازمان و نهاد متولی هم به آنها پاسخگو نیست.

این در حالی است که در شرایط نرمال باید یکی از متولیان اعم از وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت نسبت به تغییرات قیمتی پژو پارس اعمال نظر می‌کردند و با شفافیت کامل در مورد این موضوع به روشنگری می‌پرداختند نه اینکه با دمیدن در آتش اعتراضات زمینه را برای انتقادات بیشتر فراهم کنند.

سامانه بی‌سر و ته یکپارچه

نکته دیگر آنکه تمام این اتفاقات ناشی از فروش دستوری است که وزیر وقت صمت در قالب سامانه یکپارچه ارائه کرد.

اگرچه فاطمی‌امین به دنبال ساماندهی فروش خودرو و برچیده شدن بساط قرعه‌کشی بود اما به دلیل کامل نبودن سامانه یکپارچه و خلأهای بسیار از جمله اجبار خودروساز به فروش تمام محصولات خود حتی در صورت نداشتن ظرفیت، زمینه را برای ایجاد اختلاف بین مصرف‌کننده و تولیدکننده فراهم کرد چراکه با گذشت بیش از یک‌سال از عمر این سامانه، همچنان شاهد هستیم که خریداران خودرو برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود دچار مشکل هستند. در این بین سیاستگذار به ‌آرامی پای خود را از این مشکل بیرون کشیده است، گویی از اساس این موضوع مشکل سیاست‌های اجرایی نبوده است.

کارشناسان از همان ابتدا نیز نسبت به ایرادات سامانه یکپارچه هشدارهای زیادی می‌دادند چراکه از قبل مشخص بود ایجاد تعهدات سنگین روی دوش خودروساز که به خودی خود با مشکلات عدیده‌ای دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، چالش‌های حوزه خودرو را چند برابر خواهد کرد.

در این شرایط باز هم سیاستگذار از قبول مسوولیت شانه خالی می‌کند و با بیان اینکه سامانه یکپارچه محصول مدیران گذشته است، توجهی به مصرف‌کننده‌ای که به دلیل اعتماد به مسوولان دولتی نسبت به ثبت‌نام برای خرید خودرو اقدام کرده بود، نمی‌کند.

بر این اساس، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که موضوع تغییر قیمت خودروهای داخلی مطرح است مسوولان مربوطه باید به روشنی با مردم صحبت کنند که دلیل تغییرات قیمتی چیست نه اینکه هر بخش با شانه خالی کردن از مسوولیت خود، دیگری را متولی تصمیمات جدید خودرویی بداند.

اخبار برگزیدهخودروویدئو
شناسه : 420895
لینک کوتاه :

۸ دیدگاه

  1. این خود بی قانونی هست که موعد تحویل یه ماشین زمستان ۱۴۰۲ باشه بعد خودروساز بیاد همون ماشین رو در بهار ۱۴۰۳با قیمت بالاتر به همون مصرف کننده سال قبل اعلام کنه این مصداق دزدی توی روز روشن

  2. چیه گفتین یه پژو می‌خرید ۳۰۰ بعد میدینش ۹۰۰ میلیون ؟؟!! مگه شهر هرته ؟؟!! خوب کردن ۱۵۰ کشیدن روش و از انطرف خدا را شکر بازار رکوده و قیمتا داره واقعی میشه و سقوط میکنه ، بهتر بجای سودا گری و دلال بازی دنبال سود معقول باشید

  3. سلام بنده ازپارسال تونسته بودم ۳۳۰م جمع کنم که بریزم برای پارس که ثبت نام کرده بودم الان که اینجوری شده مجبور شدم مابقی را قرض کنم بعد اینکه ماشینو گرفتم بفروشم پول مردم بدم .برای من کلن ضررشد ۱گه همون موقع که ثبت نام کرده بودم پولوبه یه ماشین داده بودم الان نه زیربار قرض رفته بودم هم اینکه ماشین داشتم اینهمه استرس و بدبختی هم نمی کشیدم من دیگه نمی تونم .متاسفم برای مسئولین مملکتم که فکر ما فقیر بیچارها نیستند

  4. پژو پارس امکانات ندارد ، ضخامت ورق و رنگ ضعیف داره ، باید روی بدنه آن کار شود با طراحی جدید از نظر علمی ، آیرودینامیک و طراحی صنعتی حرفی برای گفتن ندارد با قیمت مناسب و کیفیت و ایمنی بالا

  5. بنظر من دولت هم از درآمد ایران خودرو بی نسیب نیست .پس چرا درب این صاحب مرده را پلمپ نمی‌کند..اگر خر سوار شویم بهتر از ماشین های این دو شرکت داخلی است به امید روزی که این دو غول بدبخت کن ملت جمع شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا