لزوم کنترل دولت برای تضمین سرمایه‌ها در بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: شاخص بورس امروز وارد کانال ۷۰۸ هزار واحدی شد. رشد چشمگیر شاخص بورس از آغاز سال تا کنون موافقان و مخالفان زیادی داشته .از سویی ورود نقدینگی ۲ میلیون نفر در یک روز به بازار باعث خشنودی دولت شده  و این در حالیست که کارشناسان معتقدند اعتماد ایجاد شده در این بازار نباید آسیب ببیند وبا برنامه ریزی دولت باید به رونق تولید بیانجامد.

عبداله لطفی کارشناس بازار سرمایه درتحلیل این اتفاق در بورس به جهان صنعت نیوز می گوید:وقتی شاخص بورس طی یک سال از ۱۷۰ هزار به ۵۰۰ هزار می رسد  و یک رشد عجیب را تجربه می کنند و در یک ماه از تحویل سال ۹۹  از ۵۰۰ هزار به ۷۰۰ هزرا می رسد و قطعا غیر طبیعی است و بخش اعظمی از این رشد حباب است و باید از زمانی که این حباب بترکد ترسید چون ارزش واقعی شرکت‌ها این ارقامی نیست که در بورس رشد کرده این ارزشها وقتی واقعی است که رشد اقتصادی هم در بر داشته باشد و سرمایه گذاری مولد باشد.

لطفی در ادامه افزود: ارزش سهام ها با ارزش واقعی فاصله زیادی دارد.بنابراین طبیعی است که این حباب از بین خواهد رفت مانند حباب های به وجود آمده در بازار مسکن ،سکه ودلار که پیش از این ترکید  والبته بی اعتمادی در این بازار ها آنقدر که در بورس می تواند آسیب ززا باسد آسیب زا نبوده است. این تجربیات  و سخت شدنورود مردم به سرمایه گذاری در بازارهای نامبرده باعث گرایش آنها به بازار بورس شد. مردم نباید به این بازار بی اعتماد شوند رویگردانی مردم از بازار سرمایه خیلی خطر‌ناک خواهد بود و یک بی اعتمادی عظیمی به سیستم  سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت  وآسیب هایش به مراتب سنگین تر از بازارهای دیگرخواهد بود.

 

 

این کارشناس بازار سرمایه با پیشنهاد راهکاری برای ورود دولت ببه این بازار و ایجاد امنیت می گوید: ورود مردم به بازار بورس یعنی اعتماد و سرمایه گذاری مردم در بازار تولید که بهترین بازار سرمایه گذاری است. این اعتماد سخت به دست آمده وبا ریزش بازار که معلوم نیست کی اتفاق بیفتد این اعتماد آسیب می بیند.

وی درتحلیل رشد شاخص به این سرعت می گوید: شاید بدبینانه باشد که بتوان اظهار کرد عده ای با دست داشتن در این بازار به دنبال رشد حبابی و کسب سود هستند و با ریزش بازار در پایان تنها سرمایه گذاران خرد هستندکه صدمه می بینند.

لطفی در ادامه با تاکید بر راهکاری که فعلا می شود سرمایه گذاری مردم در بورس را تضمین کرد گفت:  اعتماد مردم به کارگزاری ها و صندوق های سرمایه گذاری می تواند سرمایه اندک مردم را بیمه کند.متاسفانه  ممنوعیت صدورمجوزهای کارگزاری  باعث شده تا تعداد محدودی خدمات ارائه کنند.به نظر می آید با این وضعیت بحرانی اشتغال و سرمایه گذاری که کشور مواجهه است دولت اگر نمی تواند در بحث سرمایه گذاری کمک کند موانع را رفع کند و مجوز کسب و کارهای را برای توسعه اشتغال بدهد.

وی درادامه افزود:در کشور حدود ۱۰۷ کارگزار در کل کشور داریم و درآمد این کارگزارن در سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان بوده که به طور متوسط هر کدام ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته اند. این ممنوعیت صدور مجوزها ازایجاد اشتغال جلوگیری کرده و با امید به اینکه این ممنوعیت برداشته شود ایجاد اشتغال و ایحاد شفافیت می کند. به همین نسبت در همه حوزه ها اگر دولت رفع موانع کند تولید واشتغال افزایش می یابد.برداشتن این موانع به این معنا نیست که با رانت این کار را رونق دهد  مانند رانتی که در دادن مجوزهای صرافی ها و کارگزاری ها داشته است.

براساس این گزارش تا این لحظه همه شاخص‌های اصلی بورس مانند شاخص قیمت (وزنی – ارزشی)، شاخص کل (هم وزن)، شاخص قیمت (هم وزن)، شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم در کنار شاخص کل با رشد همراه شده‌اند.

تاکنون نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، بانک ملت (وبملت)، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) و سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 101557
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا