زنان مجلس در تقابل با مطالبات زنان جامعه نباشند

آذر منصوری * صرف نظر از نحوه شکل گیری این مجلس و میزان مشارکت بی‌سابقه مردم در انتخابات مجلس یازدهم و شعارهایی که راه یافتگان به مجلس مطرح کردند؛ انتظار می‌رود که بتوانند در طول دوره نمایندگی خود به این شعارها جامعه عمل بپوشانند. به خصوص زنانی که به مجلس راه یافته و منتقد نمایندگان زن مجلس دهم که انصافا عملکرد خوبی داشتند، بودند.

قاعدتا پیگیری مطالبات جامعه زنان باید به نحوی باشد که برآیندی از مجموعه مطالبات زنان کشور باشد. اینکه کدام مساله فرع است و کدام مساله، مساله اصلی زنان ایران است در حد یک قضاوت، قابل تامل است اما اگر زنان راه یافته بخواهند در راستای مطالبات جامعه زنان ایران قدم بردارند باید با مجموعه زنان فعال ایران – اعم از نهادهای مدنی، احزاب، نهادهای مذهبی و … – یک ارتباط موثر و پویا داشته باشند. بدون این ارتباط آنچه که در این مجلس تحت عنوان طرح در حوزه زنان خارج می‌شود، برآیند مطالبات جامعه زنان نخواهد بود. این همان نقدی است که تقریبا به همه زنان نماینده در ادوار گذشته مجلس هم وارد بوده است.

نمایندگان مجلس یازدهم نباید به گونه‌ای عمل کنند که نهاد قانون گذاری در تقابل با واقعیت‌های جامعه قرار بگیرد. مصادیق تبعض و نقض حقوق زنان در جامعه ما بی‌شمار است. نمونه اخیر یعنی قتل فجیع رومینا اشرفی به دست پدر است که نشان داد همچنان جامعه از نگاه مردسالارانه رنج می‌برد، زن جنس دوم تلقی می‌شود و در جایگاه انسانی خود قرار نگرفته است. قاعدتا تاکید بر نگاه‌ها و رویکردهای واپس‌گرایانه نمی‌تواند برآیند واقعیت‌های موجود در جامعه ایران باشد.

هرچند که نوع شکل گیری مجلس یازدهم و انتخاباتی که با حذف کامل یک جریان سیاسی برگزار شد، پیش‌بینی‌ها از عملکرد این مجلس را خوش‌بینانه نمی‌کند اما نباید مطالبه گری از نمایندگان زن مجلس یازدهم را رها کرد. همینمطالبه‌گری‌ها است که به نمایندگان راه یافته کمک می‌کند تا خطاهای‌ کمتری داشته باشند.

آذر منصوری  *قائم مقام حزب اتحاد ملت *

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 110208
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا