پرونده آمریکا برای خروج از برجام باید به شورای امنیت برود

حسین نوش‌آبادی * رونوشت آمریکا از این قطعنامه به این دلیل است که چین و روسیه که از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند، اعلام کرده‌اند آمریکا را به دلیل خروج یکجانبه از برجام مقصر می‌دانند. به همین دلیل از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند. بنابراین آمریکا درصدد است با تهدید و فشار مضاعف به خواسته خود برسد.

آمریکایی‌ها بعد از خروج یکجانبه از برجام که مصداق بارز عهدشکنی و مغایر حقوق بین‌الملل بود، برای مدتی به دلیل این رفتار غیرمنطقی و غیراصولی در عرصه بین‌المللی منزوی شد. حتی اروپایی‌ها هم به دلیل این خروج یکطرفه و نابهنگام آمریکایی‌ها از این توافق بین‌المللی اظهار تاسف کردند ولی ترامپ همچنان بر طبل خروج کوبید. دیری نپایید که اروپایی‌ها هم که وعده ایجاد کانال مالی یا اینستکس به منظور تسهیل در مراودات پولی و بانکی بین ایران و اروپا داده بودند مثل آمریکا بدعهدی کردند و به تعهدات‌شان عمل نکردند. بنابراین فضایی ایجاد شد تا در شورای حکام فشارها را علیه ایران با اتهامات بی‌پایه و اساس بیشتر کنند و با اقدامات تبلیغاتی خود قطعنامه‌ای در راستای فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تشدید فشارها، صادر کنند. 

حتی آمریکایی‌ها تهدید کردند که پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت می‌فرستند. ناگفته نماند که این روند طی چند سال گذشته با ابزارها و اعمال قدرت و نفوذی که در منطقه و اروپا دارند وجود داشته و دارد و جمهوری اسلامی نباید در این باره موضع انفعالی به خود بگیرد بلکه مسوولان سیاست خارجی و مقامات مسوول در این باره باید با قاطعیت در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها بایستند.

جمهوری اسلامی نهایت همکاری را در کمال شفافیت با آژانس هسته‌ای داشته و این آمریکاست که باید درباره خروج یکطرفه خود از برجام پاسخگو باشد و پرونده‌اش به شورای امنیت برود.

بنابراین ضمن محکوم کردن این اقدامات شیطانی آمریکا و اروپا که ناشی از رفتار مستبدانه و استکباری آمریکاست، باید جمهوری اسلامی ایران اقدامات جدی‌تری در این باره انجام دهد. خوشبختانه هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی مصوبه‌ای دولت را ملزم به خروج از پروتکل الحاقی که داوطلبانه توسط ما صورت گرفته بود، کرد.

این اقدامی مقابله‌ای است تا آمریکا و اروپا متوجه شوند جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها از مواضع خود عقب نمی‌نشیند و منفعلانه عمل نمی‌کند بلکه قاطعانه در برابر زیاده‌خواهی‌های آنها ایستاده است.

پس مهم‌ترین راه مقابله با این رفتار و ادعاهای واهی آمریکا و شورای حکام و دست‌نشاندگان‌شان، ایستادگی در برابر آنها و افشای این رفتار آنها در عرصه بین‌المللی است. دستگاه‌ سیاست خارجی ما باید فعال‌تر شود و از ابزارهای خودش برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی استفاده کند تا آمریکا را به عنوان یک دولت قانون‌شکن که به اصول بین‌الملل پایبند نیست، در افکار عمومی  معرفی کند.

ما راهی جز مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها نداریم. اگر همان روزی که رهبری گفتند اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند ما برجام را به آتش می‌کشیم، این کار را انجام می‌دادیم آنها امروز تا این حد گستاخ نمی‌شدند. هر چند به نظر من شورای امنیت سازمان ملل با زیاده‌خواهی آمریکا همراهی خواهد کرد و فقط دو کشور روسیه و چین طبق تاکید قبلی خود با این موضوع مخالفت می‌کنند ولی تفاوت زیادی در اصل ماجرا ندارد.

بنابراین بهتر است دستگاه دیپلماسی ما فعال‌تر شود و همچنین از تصمیمی که در کمیسیون امنیت ملی به منظور خروج از ماده الحاقی گرفته شده، در صحن حمایت شود.

این یک اقدام جدی است تا به آنها نشان دهیم جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا جلوی بازدید سرزده و بی‌وقت بازرسان آژانس هسته‌ای که هر زمان دل‌شان خواست از هر جا بازدید کنند را بگیرد چرا که قابل اعتماد نیستند و به جای قدردانی از شفافیت ایران، به صورت مرموز گزارش نادرست علیه ما صادر می‌کنند.

پس نباید اجازه دهیم مصالح ملی و اقتدار کشورمان به سادگی زیر سوال برود و تنها راه این است که به طور جدی در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها بایستیم و مواضعی اتخاذ کنیم که متوجه رفتار نادرست و گستاخانه خود شوند.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 117122
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا