چراغ سبز بازارساز برای معاملات فزاینده

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نظر می‌رسد این مصوبه مورد اقبال فعالان بازار سرمایه قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود اجرای چنین قانونی بتواند افراد بیشتری را برای سرمایه‌گذاری خرد در بازار سهام ترغیب کند. از همین رو احتمال آن می‌رود که از ابتدای اجرای این مصوبه معاملات در بازار افزایش یابد. در همین حال گفته می‌شود این قانون قدرت بازارسازی صندوق توسعه بازار سرمایه را بالا برده تا در زمان منفی شدن بازار از سهم‌ها حمایت کند. با این حال سمت دیگر بازار یعنی کارگزاری‌ها از ابلاغ این مصوبه چندان راضی به نظر نمی‌رسند و از آنجا که کاهش درآمدهای کوتاه‌مدت آنها را به دنبال خواهد داشت، برنامه‌های توسعه‌ای و افزایش کیفیت خدمات‌رسانی خود به مشتریان را متوقف می‌کنند.

ششصد و پنجاه و دومین جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تهران قوانین جدید و مهمی را از تصویب گذرانده است که می‌تواند بر میزان و چگونگی عملکرد سرمایه‌گذاران در بازار سهام تاثیر مستقیمی داشته باشد. همچنین نحوه عملکرد ارکان بازار سرمایه را نیز مستقیما تحت تاثیر قرار خواهد داد. بر این اساس قرار است از ابتدای مردادماه، سقف نرخ کارمزد خرید و فروش شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (با احتساب سهم شرکت رایان بورس) و شرکت‌های کارگزاری از معاملات سهام و حق‌تقدم سهام به میزان ۲۰ درصد با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله، کاهش یابد. همچنین معادل ۳۰ درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت‌های کارگزاری از معاملات سهام و حق‌تقدم سهام به صورت روزانه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کسر می‌شود و به حساب صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه واریز خواهد شد. بر این اساس درآمد ناشی از کارمزد معاملات شرکت‌های کارگزاری که در واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه سرمایه‌گذاری شده است، قابل تقسیم نخواهد بود. همچنین شرکت‌های کارگزاری موظفند ظرف مدت سه ماه اساسنامه خود را بر مبنای مصوبه جدید سازمان بورس اصلاح کنند. هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده این اقدام با هدف کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، تشویق سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار انجام می‌شود که از طریق تخصیص کارمزد ارکان به صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه، کاهش و تخصیص کارمزد‌های ارکان بازار از معاملات سهام و حق‌تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس اجرایی خواهد شد.

به تاخیر افتادن توسعه خدمات کارگزاری‌ها

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با «جهان صنعت» مصوبه جدید هیات‌مدیره سازمان بورس را مورد بررسی قرار داد. روح‌الله میرصانعی با بیان اینکه بر مبنای این مصوبه، ۵۰ درصد کارمزد معاملات خارج از دسترس مدیران کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد گفت: به نظر می‌رسد در نتیجه این اقدام توسعه‌های آتی صنعت کارگزاری دچار مشکل یا اختلال شوند. او افزود: بازار سرمایه، بازار رو به توسعه‌ای است و عموم مردم در حال جذب شدن به این بازار هستند. به همین دلیل نصف کردن ناگهانی کارمزدها می‌تواند برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های کارگزاری اعم از توسعه فیزیکی، دفاتر شعب و نمایندگی‌ها، توسعه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، توسعه زیرساختی، مخابراتی، نیروی انسانی و تمامی این موارد را دستخوش مخاطره کند. میرصانعی تاکید کرد:  تصور من این است که بخشی از این اقدامات توسعه‌ای در نتیجه اجرای این مصوبه متوقف خواهد شد. او اضافه کرد: بازار سرمایه در حال حاضر با توجه به اینکه مورد اقبال مردم قرار گرفته است، نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست. بنابراین من این مصوبه را برای وضعیت فعلی بازار چندان مساعد نمی‌بینم.

احتمال حرکت بازار به سمت معاملات فزاینده

دبیرکل کانون کارگزاران بورس همچنین در تشریح اثرگذاری مصوبه کاهش کارمزد در معاملات بازار سهام به «جهان صنعت» گفت: یک عبارت کلی را همواره می‌توان به کار برد که کاهش هزینه‌های معاملاتی ممکن است انگیزه افراد و معامله‌گران را برای انجام معامله بیشتر کند. به همین دلیل ممکن است که بازار به سمت افزایش معاملات حرکت کند. میرصانعی اضافه کرد: با این حال این اقدام اثر آنچنانی روی بازار نخواهد داشت؛ چراکه در حال حاضر با توجه به میزان رشدی که بازار سرمایه با آن مواجه بوده است، هزینه معاملات نسبت به بازدهی‌های کسب شده در بازار درصد قابل‌توجهی نیست و در نتیجه اثر آنچنانی روی وضعیت بازار نخواهد داشت.

فشار فعالان بازار بر سازمان بورس

این فعال بازار سرمایه همچنین درباره دلایل تصویب چنین دستورالعملی در هیات‌مدیره سازمان بورس به «جهان صنعت» گفت: از سوی فعالان بازار فشاری روی سازمان بورس بود مبنی بر اینکه کارمزدها کاهش پیدا کنند. میرصانعی افزود: باید توجه داشت که حجم معاملات افزایش یافته است و فعالان بازار این انتظار را چه مستقیما یا از طریق رسانه‌ها منتقل کرده بودند که با افزایش حجم معاملات، کارمزد ارکان نیز افزایش داشته و شاید بهتر باشد که بخشی از اینها کاهش یابد. دبیرکل کانون کارگزاران در ادامه تاکید کرد: با این حال باید این نکته را در نظر بگیریم که در زمان افزایش ارزش معاملات با افزایش ورود مردم به بازار سرمایه، زیرساخت‌های این بازار هم نیاز به تقویت جدی دارد. او ابراز کرد: این بازار نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است که از همین محل معاملات باید انجام شود و اگر کارمزدها کاهش پیدا کند، میزان سرمایه‌گذاری ارکان کارمزدگیرنده هم به تبع آن کاهش پیدا می‌کند و ممکن است اثرات عکسی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

حمایت صندوق توسعه از بازار

میرصانعی همچنین درباره بندی از  این مصوبه که بر واریز ۳۰ درصدی درآمد ناشی از کارمزد ارکان بازار به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه تاکید کرده است، گفت: این هم اثر مثبتی برای سرمایه‌گذاران دارد. البته بهای آن را خود ارکان بازار با کاهش کارمزدها دادند. او تشریح کرد: ۳۰ درصد کارمزد ارکان به صندوقی می‌رود که وظیفه آن حمایت از بازار است تا در زمانی که معاملات بازار منفی است از بازار حمایت کند، سهام خریداری کند و در بازارهای مثبت آنها را بفروشد. میرصانعی تاکید کرد: البته صندوق نیاز به حجم نقدینگی بسیار بالایی دارد تا بتواند از ریزش‌های شدید جلوگیری کند و تا این وجوه جمع آوری شود زمان می‌برد. اما کارکرد آن به نوعی بازارگردانی و بازارسازی است.

تصمیمی در راستای جذب نقدینگی

در همین ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: جزئیات مربوط به محل کاهش کارمزد معاملات، برای کارگزاری‌ها خبر با اهمیتی بوده است؛ چراکه به هر حال درآمد شرکت‌های کارگزاری مستقیما به درآمد کارمزد‌ها وابستگی داشته است. نادر جزایری در گفت وگو با بورس نیوز تصریح کرد: معاملات بازار سرمایه نیز مدتی است که رونق گرفته و همیشه این‌طور نبوده که حجم معاملات در این حد باشد. وی افزود: تمامی تصمیمات در راستای جذب سرمایه‌های مردم به این بازار اتخاذ می‌شود و قطعا کاهش کارمزد معاملات بر حجم معاملات بازار اثر مطلوبی خواهد داشت. جزایری تاکید کرد: مسلما کاهش کارمزد معاملات در جهت جلوگیری از ریزش در بازار هم اثرگذار خواهد بود.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 117738
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا