آسیب ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  برای آنکه برآورد دقیق‌تری از آسیب‌های وارده به حوزه گردشگری در دوران شیوع کرونا داشته باشیم با سیدمحمدکاظم خلدی‌نسب، دبیر هماهنگی ستاد خدمات سفر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم. وی ضمن اعلام زیان هنگفت شش هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی که بر صنعت گردشگری کشور به واسطه کرونا تحمیل شده می‌گوید انتقادات راهنمایان گردشگری را در خصوص کم بودن مبلغ وام پذیرفته و درصدد آن است تا با مذاکره با مسوولان ذی‌ربط مبلغ این وام را افزایش دهد.

در ادامه این مطلب با مشروح گفت‌وگوی «جهان ‌صنعت نیوز» با خلدی‌‎نسب، دبیر هماهنگی ستاد خدمات سفر وزارت میراث فرهنگی کشور همراه باشید.

– برآورد ستاد هماهنگی خدمات سفر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از میزان آسیبی که کرونا به صنعت گردشگری کشور وارد کرده چه میزان است و چه اقداماتی برای شناسایی حجم و میزان آسیب‌های وارده در ایام اخیر به انجام رسانده‌اید؟

اولین رکن فعالیت‌های ما در خصوص آسیب‌های وارده در اثر کرونا شناسایی خسارات وارد شده بود. براساس اطلاعاتی که از تمامی استان‌ها و بنگاه‌های خصوصی فعال در حوزه گردشگری به ما رسیده چیزی حدود شش هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری کشور وارد شده که این خسارات در یک بازه زمانی سه ماهه اتفاق افتاده است. به هر روی به محض آنکه دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده تمام شرکت‌های خدمات‌دهنده حوزه گردشگری تعطیل شدند؛ تورها لغو و مراکز اقامتی نیز فعالیت‌شان محدود شد و خسارات سنگینی به این بخش وارد شد.

– وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشخصا چه اقداماتی برای کمک به کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده از کرونا انجام داده است؟

سعی کردیم به عنوان دومین گام انعکاس خسارات وارده را به مقامات کشور از جمله ستاد ملی مدیریت کرونا داشته باشیم تا برای جلوگیری از بروز ورشکستگی در حوزه گردشگری چاره‌اندیشی شود. در همین راستا توفیق پیدا کردیم تا بخش‌هایی که از کرونا آسیب سنگین دیده بودند را معرفی و آنها را در میان ۱۰ بخشی که از کرونا آسیب جدی دیده بودند معرفی کنیم.

– این بنگاه‌های آسیب‌دیده در چه حوزه‌هایی فعالیت دارند؟

دفاتر خدمات مسافرتی، تمامی موسسات اقامتی، مهمانسراها، بوم‌گردی‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله بنگاه‌هایی بودند که آسیب‌های زیادی در اثر کرونا به آنها وارد آمده است که آنها را معرفی کردیم. برای بنگاه‌های آسیب‌دیده تسهیلاتی از جمله پرداخت وام ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی در نظر گرفته شد که براساس آنچه به ما اعلام شده بود دو ساله بوده و از پایان تیر ماه قرار بوده اختصاص یابد. بر همین اساس این کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده از طریق وزارت میراث به سامانه کارا متعلق به وزارت کار معرفی شد تا این بخش‌ها مشمول دریافت وام شوند.

در این زمینه تمام تلاش خود را کردیم و مسائل را انتقال دادیم. بخش‌هایی مثل راهنمایان تور و بوم‌گردی‌ها نیز مشمول دریافت وام شدند.

– بسیاری از راهنمایان تور وام شش میلیون تومانی اختصاص یافته را به نوعی تحقیرآمیز قلمداد می‌کنند و معتقدند که اختصاص چنین تسهیلاتی گرهی از مشکلات آنها باز نمی‌کند چرا که لااقل شش ماه بیکار بوده و درآمدی نداشته‌‌اند. در این خصوص چه پاسخی دارید؟

  به هر حال به سبب آنکه تاسیسات گردشگری دارای کد کارگاهی و کد بیمه‌ای هستند بنابراین شناسایی آنها برای وزارت کار راحت‌تر بود. البته شرایطی هم داشت مثلا آنکه دفاتر خدمات مسافرتی حتما باید فعال بوده و کارکنان خود را بیکار نکرده باشند و یا بیمه بیکاری دریافت نکرده باشند و یا چک برگشتی نداشته باشند.

ما در این خصوص صحبت و اعلام کردیم که دو مرحله در خصوص این موضوع وجود دارد؛ اول آنکه بسیاری از راهنمایان خویش‌فرما بوده و بیمه نیستند که نهاوندیان معاون رییس‌جمهور در امور اقتصادی موافقت کرد افرادی را که شامل این حوزه‌ها می‌شوند مشمول کنیم.  همچنین افرادی هستند که به کل بیمه نیستند بنابراین باید کاری انجام شود و بخشی از فشارهای وارد شده را جبران کنیم تا با کمک‌های کوچکی که صورت می‌گیرد بتوان یک مقداری از خسارات وارده به این افراد را جبران کرد.

در همین زمینه تفاهمنامه همکاری بین تیموری معاون گردشگری و منصوری معاون توسعه وزارت کار ایجاد شد و در این قالب حتی بحث راهنمایان حوزه گردشگری و بوم‌گردی‌ها را مطرح کردیم.

بر همین اساس با نظر انجمن بوم‌گردی طبقه‌بندی صورت گرفت و کارگاه‌هایی که دو تا پنج نفر در آنها فعالیت می‌کنند، کارگاه‌هایی که پنج تا هشت نفره فعالیت دارند و کارگاه‌های بیش از هشت نفره و بیش از ۱۰ یا ۲۰ نفره را طبقه‌بندی کردیم و قرار شد حداقل ۵۰ درصد تعداد کارکنان هر کارگاه را مشمول کنیم. آنچه مشخص است براساس مذاکراتی که انجام شد گفتند به تاسیسات گردشگری و افرادی که در این زمینه شاغل هستند مبلغ پنج یا شش میلیون تومان وام اعطا می‌شود که ما این مساله را قبول نکردیم چراکه خساراتی که وارد شده و کمیته امنیتی وزارت کشور به تمام استانداران ابلاغ کرده باید در نظر گرفته شود.

بنابراین تمام افراد شاغل در تاسیسات مشمول باید در نظر گرفته شوند. به هر روی راهنمایان تور تا زمانی که دفاتر آژانس فعال نباشند درآمدی ندارند و البته امکان ورود گردشگر به کشور نیز وجود ندارد. در همین راستا وزارت کشور نهایت همکاری را با ما داشت و طی نامه‌ای به نهاوندیان این مساله را اعلام کردند و اینکه تمام تاسیسات حوزه گردشگری تعطیل شده را به اطلاع وی رساندند.

– نتیجه پیگیری شما چه بود و آیا بالاخره مقرر شد که میزان وام اختصاص‌یافته به راهنمایان حوزه گردشگری افزایش پیدا کند؟

ما نامه مجددی ارسال کردیم و گزارشاتی ارائه دادیم و درخواست کردیم میزان پرداخت از حداقل شش یا هشت میلیون تومان بالاتر رفته و (راهنمایان گردشگری) مشمول ۱۲ و ۱۶ میلیون تومان وام شوند. در پاسخ، نامه‌ای دریافت کردیم که به ما اعلام شد این مساله مطرح شده است. باز هم با وزارت کار صحبت کرده و از بانک‌ها درخواست کردیم این کار انجام شود. راهنمایان توری که خویش‌فرما و یا بیمه هستند می‌توانند تا سقف ۱۶ میلیون تومان دریافت کنند و مشکلی وجود ندارد اما افرادی که بیمه نیستند در کارگروه پیامدهای اقتصادی که با حضور نهاوندیان برگزار شد ما توضیحات لازم را ارائه دادیم و جناب نهاوندیان بر این قضیه صحه گذاشتند و گفتند که مجددا در این مورد طرح بحث کرده و به ما اعلام می‌کنند که در این خصوص اقدام کنیم. تلاش ما بر این مبنا است که مبالغ وام‌ها افزایش پیدا کند و وزارت گردشگری بیکار ننشسته و تمام تلاش خود را برای این موضوع به کار بسته و در جلسات متعدد به این موضوع پرداخته شده است.

***به چه بخش‌هایی در حوزه صنایع‌دستی تسهیلات ارائه می‌شود و در حال حاضر تعداد کارگاه‌های فعالی که مشمول دریافت تسهیلات مرتبط با کرونا شده‌اند به چه شکل است؟ آخرین مهلت برای ثبت‌نام بنگاه‌ها جهت دریافت تسهیلات مشخص شده است؟

تلاش ما بر این است که تمام تاسیسات در حوزه گردشگری که بالغ بر ۲۰هزار مورد هستند تسهیلات دریافت کنند. در حوزه صنایع‌دستی ۶۴ هزار کارگاه وجود دارد. در حوزه کارگاه‌های خانگی هفت هزار و ۸۰۰ کارگاه وجود دارد براساس لیست اعلامی ما بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ راهنمای گردشگری، هزار و ۴۵۰ بوم‌گردی و ۱۶۵ موزه خصوصی نیز به وزارت کار معرفی شده‌اند تا در سامانه کارا مدنظر قرار گیرند. خوشبختانه این موارد در سامانه کارا مشمول دریافت تسهیلات شده‌اند. همچنین در جلساتی که با مسوولان مربوطه داشتیم قرار شد برای دریافت تسهیلات تمدید مهلت ثبت‌نام در نظر گرفته شود و برهمین اساس مهلت ثبت‌نام تا پنجم مرداد ماه تمدید شد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهیادداشت
شناسه : 122614
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا