برخی مدیران دولت خودشیفته‌اند

جمله گفته شده نظر یکی از نمایندگان مجلس در واکنش به رهاشدگی مدیریت کشور توسط دولتمردانی است که با تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه و یک‌‌شبه و غیرکارشناسانه، اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرده‌اند؛ موضوعی که علی‌اصغر عنابستانی و احمد علیرضا‌بیگی نمایندگان مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» نسبت به آن تاکید دارند و دولت را خصوصا در یک سال گذشته فاقد برنامه‌ریزی و استراتژی خاصی برای اداره کشور دانسته‌اند و نسبت به آن انتقاداتی بیان کرده‌اند.

نمایندگان معتقدند دولت باید تدبیر بیشتری در تصمیم‌گیری‌های خود به خرج دهد تا مردم در همه امور دچار سردرگمی و تشویش نشوند. اگرچه هر روز دولت تصمیماتی اتخاذ می‌کند که اگر و امای فراوانی دارد و نارضایتی‌های زیادی را به همراه داشته است یعنی به جای اینکه نشانگر تدبیر و امید باشد، به گفته عنابستانی خود را دولتی بی‌تدبیر که فاقد استراتژی مشخصی برای اداره کشور است، معرفی کرده است.

کشور به حال خود رها شده است

اگرچه انتظار بیجایی نیست که مردم بخواهند دولت، کشور را اداره و مدیریت کند ولی به گفته علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس «کشور به حال خود رها شده و هیچ هدایت و مدیریتی وجود ندارد و حتی به نظر می‌رسد عمدی در کار است».

علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» همچنین از عملکرد یک سال اخیر دولت مبنی بر رها کردن کشور به حال خود و اتخاذ تصمیماتی غیرکارشناسانه که باعث سردرگمی بیش از پیش مردم شده است، انتقاد کرد.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: «به نظر می‌رسد انسجام و تفکر راهبردی در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر دولت حاکم نیست در حالی که باید استحکامی در قدرت و ثباتی در تصمیم‌گیری‌های دولت وجود داشته باشد. مثلا یک روز همه فکرش را روی کنترل تورم متمرکز می‌کند و در فاصله یک ماه همان دولتی که معتقد بود دستوری نمی‌توان سود بانکی را کاهش داد، به صورت دستوری سود بانکی را کاهش و بعد افزایش می‌دهد با تصور اینکه می‌تواند نقدینگی را کنترل کند و از سرریز شدنش به بازار ارز و طلا جلوگیری کند.»

اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و بی‌پشتوانه!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با انتقاد از دولت، برخی تصمیمات را خلق‌الساعه دانست و به عنوان نمونه توضیح داد: «به عنوان مثال تاجری کالایی را از خارج می‌خرد و دو ماه کالا را با کشتی حمل می‌کند و بعد در بندر به او می‌گویند ثبت این سفارش ممنوع است! این تصمیمات خلق‌الساعه است و موجب بی‌ثباتی ساختار اقتصادی ما شده‌اند. به همین دلیل تاکید دارم که راهبرد و استراتژی مشخصی در دولت وجود ندارد.»

عنابستانی تاکید کرد: «یک نوع خودشیفتگی عجیبی در برخی دولتمردان دیده می‌شود که بدون کار کارشناسی تصمیمات غلط که تاثیر آن بر زندگی مردم نمود عینی دارد می‌گیرند؛ رفتاری که محدود‌کننده وارد‌کننده و صادرکننده و اعتماد عمومی است و با هر تصمیم غلط، فشار بر دوش مردم بیشتر می‌شود.»

تصمیماتی که اعتماد عمومی را مخدوش کرد

در ادامه این اظهارات، احمد علیرضا بیگی دیگر نماینده مجلس یازدهم هم نسبت به تصمیمات و عملکرد دولت تدبیر و امید انتقاداتی را بیان کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم به «جهان ‌صنعت نیوز» تاکید کرد که دولت دوازدهم از فقدان استراتژی و برنامه مشخص رنج می‌برد و این امر به اعتماد عمومی خسارت جبران‌ناپذیری زده و موجب سردرگمی مردم شده است.

علیرضابیگی در ادامه بیان کرد: «از دست رفتن اعتماد عمومی خسارت جبران‌ناپذیری است که دولت تدبیر و امید به خوبی از پس آن برآمده است. مثلا در بروز بلا مردم توقع دارند دولت برنامه مدون و منسجمی برای مهار و کنترل آن داشته باشد، ولی در بروز کرونا شاهد تصمیمات چندگانه در دولت و تصمیماتی غیرکارشناسانه بودیم مثلا ابتدا بخشی از دولت بنزین سفر به مردم می‌داد و بخش دیگر تاکید می‌کرد که شرایط خطرناک است و نباید به سفر رفت.»

او در ادامه به برنامه‌های اقتصادی دولت اشاره کرد و افزود: «دولت در بخش اقتصادی بدون توجه به نام‌گذاری امسال به جهش تولید از سوی رهبری انقلاب، کار خودش را در پیش گرفت در حالی که باید با بسیج عمومی تلاش می‌کرد تولید را به کمک مردم سرپا کند. ولی با وجود تاکیدات رهبری درباره اقتصاد مقاومتی برای متجلی کردن ظرفیت‌های داخلی، باز نگاه دولتمردان به سمت بیرون و خارج از کشور بود و نتوانستیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.»

علیرضا بیگی در پاسخ به این پرسش که «چه چیزی باعث سردرگمی دولت شده است» گفت: «باور دولت این است که اگر قرار باشد در اقتصاد اتفاقی بیفتد این اتفاق با تغییر در عرصه بین‌المللی رخ می‌دهد، در حالی که رهبری بارها تذکر داده‌اند رخدادهای داخلی را منوط به اتفاقات خارجی نکنید ولی این نگرش ناثواب همچنان در دولت وجود دارد.»

این نماینده اصولگرای مجلس، موضوع دیگری که قابلیت انتقاد به عملکرد دولت دارد را «اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی» به برخی افراد خاص دانست و تاکید کرد: «ارز ۴۲۰۰ تومانی و واگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی به افراد معلوم‌الحال از دیگر مصادیق این اشتباهات دولت است. بعد از دو سال رییس سابق دیوان محاسبات اعلام کرد که پنج میلیارد دلار سرمایه کشور از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی از کشور خارج شده و کالایی در قبال آن به کشور برنگشته و دولت عاجز از پس گرفتن این ارقام است.»

ارائه ارز دولتی به «مش‌قربون‌علی» و «اسدبیگی»

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم به عنوان نمونه به دو نفر از افرادی که اهلیت دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی را نداشتند ولی رقم قابل توجهی ارز دولتی برای واردات به آنها اختصاص داده شده است، اشاره کرد و گفت: ««مش‌قربون علی» فردی فاقد اهلیت و تخصص است که در آذربایجان کارخانه ماشین‌سازی تبریز را با همین ارزهای ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات ورق دریافت کرده بود، خریداری کرده است. اسدبیگی هم جوان ۲۲‌ساله‌ای است که کشت و صنعت هفت‌تپه به او فروخته شده است. طبق اسناد رسمی، «مش‌قربون‌علی» ۵۰۰ میلیون دلار ارز گرانبها که در کشور به آن نیاز داریم را دریافت کرده و اسدبیگی هم ۵/۱ میلیارد دلار سرمایه کشور را دریافت کرده و هفت‌تپه به او واگذار شده است.»

علیرضا بیگی تصمیمات دولت را در این موارد از نظر مردم غیرقابل بخشش دانست و گفت که دولتمردان با این اقدامات اعتماد عمومی را تضعیف کرده‌اند. اقدامی که به گفته او و عنابستانی نمی‌توان به آن اداره و مدیریت کشور گفت.

عنابستانی در این‌باره به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «نمی توان نام این تصمیم‌گیری‌ها را مدیریت گذاشت. احساس می‌کنم دولت، کشور را رها کرده است و عمدی در این رفتار وجود دارد. هر چند که اگر چند ماه دولت را به حال خودش رها کند، بهتر از این اداره می‌شود و این تصمیمات غلط دولت است که مسیرها را منحرف می‌کند.»

دولت حرف زدن بلد نیست، سکوت کند

نماینده مردم سبزوار در مجلس تاکید کرد: «شخصی می‌گفت حرف زدن بلد نیستید ساکت شدن که بلد هستید. دولت بهتر است چند ماهی سکوت کند تا از این شرایط بحرانی عبور کنیم و هر روز با تصمیمات غلط و غیرکارشناسی شرایط را سخت‌تر نکند و تنش جدیدی به وجود نیاورد.»

عنابستانی البته تاکید کرد که در مجلس به دولتمردان فشار خواهند آورد تا شرایط را برای مردم سخت‌تر از این نکنند و گفت برای این اعمال فشار، پیشنهاد اصلاح ابزار‌های نظارتی را در کمیسیون آیین‌نامه داخلی دنبال می‌کند.

این عضو کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: «ابزارهای نظارتی مجلس بر دولت باید تاثیرگذار و قوی شوند. سوال و تذکر و استیضاح وجود دارند، ولی نمی‌شود هرروز وزرا را استیضاح کرد. ولی در کمیسیون آیین‌نامه داخلی، دنبال این موضوع هستم که آیین‌نامه را اصلاح کنیم و ابزارهای نظارتی جدیدی را برای مجلس وضع کنیم. یعنی کاری کنیم در فرآیند اجرایی شدن قانون لحظه به لحظه حضور داشته باشیم و دولتمردان به عنوان کل و جزء جرات بی‌توجهی به اجرای قانون را نداشته باشند.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 134569
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا