آتش مدیریت «خودی و غیرخودی» به جان مردم

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  حتی اگر خروجی جلسه به استیضاح وزیر هم کشیده باشد، باز شرایط نابسامان‌تر شده و آن وزارتخانه با سرپرستی که اختیارات محدودی دارد، اداره شده و عدم پاسخگویی سرپرست به امور وزارتخانه، نه‌تنها دردی از مردم دوا نمی‌کند؛ بلکه مثل شرایط فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با رهاشدگی و عدم نظارت بر بازار در این شرایط خاص اقتصادی، تحریمی و کرونایی، فشاری مضاعف بر مردم تحمیل کرده است.

نکته‌ای که مجلس و دولت و حتی  قوه قضاییه باید مد نظر داشته باشند ولی به حال خود رها شده است، تعامل و همدلی بیشتری است که اگر وجود داشته باشد، می‌تواند جلوی فشار مضاعف اقتصادی و البته تحمیلی بر مردم را بگیرد و سفره‌های خالی آنها را رنگ و لعابی بدهد. ولی نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد، بلکه هر روز با سوء‌مدیریت‌های گوناگون و تصمیمات نسنجیده و غیرکارشناسی و انتخاب‌های سیاسی «خودی و غیرخودی»، این فشار بیشتر بر مردم وارد می‌شود.

مجلس یازدهم به دنبال تسویه‌حساب سیاسی با دولت نیست

مساله‌ای که لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین آن را ناشی از مدیریت ناصحیح و انتخاب‌های سیاسی مدیران در سطوح مختلف در کشور دانست.

او درباره جلساتی که بین مجلس و دولتمردان به منظور حل مشکلات اقتصادی برگزار می‌شود ولی خروجی مطلوبی ندارد به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «اینکه مجلس یازدهم تشکیل جلسه می‌دهد ولی خروجی ندارد طبیعی است؛ چرا که نوبت اول یا دوم است که یک وزیر را می‌بینند و درباره مشکلات صحبت می‌کنند. گاهی هم که جلسات غیرعلنی می‌شود، یعنی بدون هیچ پروایی حرف‌های مگو درباره موضوعات مختلف در این جلسات گفته می‌شود و افراد نسبت به هم بدون هیچ تعارفی برخورد می‌کنند.»

رییس مجمع نمایندگان استان قزوین ادامه داد: «این حرف به آن معناست که مجلس اراده‌ای برای حل مشکلات کشور دارد و اینکه با دولتمردان مماشات و همراهی می‌کنیم به این دلیل است که نمی‌خواهیم گفته شود نگاه مجلس با دولت متفاوت است و اختلاف سلیقه مانع از انجام کار می‌شود. ما با رفتار خود نشان داده‌ایم که مجلس دنبال تسویه‌حساب سیاسی با دولت نیست و دنبال کارآمدتر شدن دولت و وزراست.»

مدیریت کیلویی و حسین‌قلی‌خانی نداریم

سیاهکلی در ادامه اظهارات خود بیان کرد: دولت و وزرا باید همراهی مجلس را درک و از این ظرفیت تعاملی که ایجاد شده استفاده کنند.

این نماینده مردم قزوین، مدیریت صحیح را شرطی دانست و گفت: «مدیریت واقعی شرطی است، مدیریت کیلویی و حسین‌قلی‌خانی نداریم. مدیریت همیشه باید شرطی و همراه با اگر و اما و هوشمند باشد. بنابراین فعلا با اگرها جلو می‌رویم و اگر تا دو ماه آینده کارها به روال خود بازنگردد، من هم منتقد دولت می‌شوم، چرا که قرار نیست وقتمان را با مماشات با دولت هدر بدهیم. اگر مجلس نتواند بر دولت اثرگذاری داشته باشد و دولت را به خط و مسیر اصلی خود بازگرداند و دولت هم متوجه همکاری مجلس نشود، از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده خواهیم کرد.»

برخی وزرا از جنس مردم نیستند و فقر را درک نمی‌کنند

غلامحسین کرمی نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس یازدهم هم در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» با اشاره به انتظار و توقع مردم از نمایندگان خود در شرایط فعلی اقتصادی تاکید کرد که باید صدای مردم در گوش مسوولان دولتی باشد، چراکه گاهی مسوولان پنبه در گوش خود کرده‌اند تا صداها را نشنوند چون درد مردم را درک نمی‌کنند.

کرمی ادامه داد: «برخی دولتمردان از جنس مردم نیستند و دردشان را درک نمی‌کنند چون طعم فقر را نچشیده‌اند، در حالی که برخی مردم سفره‌هایشان خالی است و شب حتی لقمه‌ای نان برای خوردن ندارند و با شکم خالی می‌خوابند. پس وظیفه داریم صدای آنها باشیم و در جلسات علنی و غیرعلنی حرف مردم را به گوش دولتی‌ها برسانیم.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: «یکی از مکانیسم‌های ما نمایندگان این است که وزرا را متوجه اهمیت موضوع کنیم و اگر کاری عملی برای مردم انجام ندادند از ابزار استیضاح استفاده کنیم. همان‌طور که در حال حاضر چند سوال جدی از  وزرا در جریان است و وقت خواسته‌اند. اگر بعد از فرصت داده شده کاری جدی انجام ندادند، به سراغ استیضاح خواهیم رفت.»

همیشه استیضاح چاره کار نیست

اگرچه در برخی مواقع استیضاح هم چاره کار نیست و اگر وزیری برکنار شد، سرپرست با اختیارات محدودی که دارد، تا حدی می‌تواند امور را راهبری کند و اینجا تازه آغاز مشکلات مردم است. به عنوان نمونه با کنارگذاشتن وزیر صنعت، معدن و تجارت و اداره این وزارتخانه مهم که متشکل از چند وزارتخانه است، به دست سرپرست افتاد. آن هم در شرایط فشار اقتصادی، تحریمی و کرونایی که نفس بازار را گرفته و نیازمند نظارت جدی دولت است. نمایندگان هم خود اقرار می‌کنند که گاهی استیضاح وزرا چاره کار نیست، ولی از آنجایی که نمی‌توانند نسبت به عملکرد ضعیف وزرا بی‌تفاوت باشند، مجبور به کنار گذاشتن وزیر می‌شوند؛ هر چند که اوضاع و شرایط را بدتر کند و نتیجه مدنظر مردم به دست نیاید.

هنوز برخی مسوولان عمق بحران را درک نکرده‌اند

سیاهکلی چاره کار را تعامل و همراهی بیشتر قوا با یکدیگر دانست و تاکید کرد با همراهی سه قوه باید راهی پیدا کرد تا جلوی بحرانی‌تر شدن وضعیت بازار و نارضایتی مردم گرفته شود.

نماینده مردم قزوین تاکید کرد: «متاسفانه هنوز برخی مسوولان متوجه عمق بحران فعلی کشور نشده‌اند و برای اینکه متوجه موضوع شوند، کمی که بیشتر جلو برویم از ابزار قانونی به طور جدی استفاده خواهیم کرد. البته شاید برخی وزرا راهکارهای مناسب را ندانند ولی بهتر است با تشکیل کارگروه‌های مشترک متشکل از کارشناسان دولت و مجلس این راهکارها به آنها نشان داده شود تا در این فرصت باقی مانده از دولت دوازدهم، فضا را کنترل کنند.»

ضعف قانونی نداریم

البته این احتمال وجود دارد که با افزایش اختیارات مجلس، نمایندگان بتوانند دولت را در برخی مواقع پاسخگو‌تر کنند ولی سیاهکلی این موضوع را رد کرد و اظهار داشت: قانون ابزار کافی را در اختیار نمایندگان قرار داده و بیش از تذکر و سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص ابزار دیگری نیاز نیست و این دولت است که باید خود را نسبت به اجرای قانون متعهدتر کند.

دولت قانون‌گریز است

ابراهیم رضایی نماینده مردم تنگستان در مجلس اما نوع کارکرد مجلس و دولت را متفاوت می‌داند و در این‌باره به«جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «جنس کار مجلس با دولت متفاوت است و به دلیل ساختار کاری خود نمی‌تواند کارها را به صورت فوری به نتیجه برساند در حالی که دولت می‌تواند مثلا اگر قیمت مرغ گران شد یک‌شبه در انبارهایش را باز و مرغ را وارد بازار کند و قیمت‌ها را بشکند.»

او ادامه داد: «درست است که مردم خروجی سریع می‌خواهند ولی باید کمی صبور باشند. مجلس به فکر حل مشکلات معیشتی مردم است مثلا کالابرگ‌های الکترونیکی حتما روی زندگی مردم اثرگذار است یا تحقیق و تفحص از خودروسازی سرانجامی خواهد داشت ولی این‌طور نیست که چند روزه اثرش را مشاهده کنیم.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قانون‌گریزی دولتمردان را بخشی از مشکلات موجود دانست و اظهار کرد: «جدا از مجلس، بخشی از کار بر دوش دولت است و باید نسبت به سوال و تذکرات مجلس متعهد باشد. متاسفانه دولت مدعی قانون‌مداری است ولی عملا به قانون بی‌توجه است. اینکه فردی حقوق خوانده باشد دلیل نمی‌شود که فرد قانونمندی باشد. بنابراین امیدواریم دولت بعدی دولت قانون‌مداری باشد.» 

مشکل کشور  انتخاب مدیران سیاسی است

از جمله راهکارهای عملیاتی و پیشنهاداتی که ممکن است بتواند مشکلات فعلی را چاره کند، اظهارات سیاهکلی نماینده قزوین است که در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» بیان کرد: «ظرفیت‌های قانونی مجلس کافی است ولی ایرادی که منجر شده وضع خوب پیش نرود، مدیریت ضعیف است. ما مدیر‌ها را درست انتخاب نمی‌کنیم. چیزی که فراموش کرده‌ایم این است که مدیران‌مان را در هر سطحی سیاسی انتخاب می‌کنیم در حالی که یک مدیر در وهله اول باید هم باتجربه و هم متخصص باشد.»

او تصریح کرد: «گاهی مدیر جوان بی‌تجربه یا مدیر باتجربه و البته غیرمتخصص انتخاب می‌کنیم در حالی که به مدیر باتجربه و متخصصی نیاز داریم که شادابی جوانی را داشته باشد. در این صورت خواهیم دید که این مدیر معجزه می‌کند و مشکلات کشور تا حد زیادی کاهش می‌یابد. ولی با انتخاب‌های سیاسی «خودی و غیرخودی» یا «با ما و بر ما» که البته یک نگاه استکباری است، همه چیز را خراب می‌کنیم.»

سیاهکلی پیشنهاد داد: «در این شرایط فعلی باید اشکالات دولت را برطرف کنیم و از باقیمانده عمر دولت و تجربیات هفت‌ساله‌اش استفاده کنیم. یعنی دولت از مجلس نترسد و مجلس هم به فکر برخورد و تقابل با دولت نباشد. ما در این شرایط باید عاقل باشیم و عقلانی به موضوعات نگاه کنیم.»

اگرچه مجلس یازدهم در نقطه آغاز است و در مقابل دولت از نفس‌افتاده از فشار تحریم‌ها و سوء‌مدیریت‌ها و مشکلات داخلی و خارجی دست برتر را دارد، ولی برای کاهش فشارهای مختلف تحمیلی بر مردم، نیاز است که زمان باقی مانده را هم مجلس و هم دولت راهکاری اخلاقی و در عین حال قانونی بیابند تا بیش از این مردم در آتش بی‌تدبیری خاکستر نشوند. 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 137560
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا