در آستانه مناظره انتخاباتی و ترس دموکرات‌ها در مناظره با ترامپ

دکتر صلاح‌الدین هرسنی * در آستانه اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن که قرار است در هفته جاری در ایالت اوهایو برگزار شود، موجی از هشدار‌ها از سوی اعضای مطرح حزب دموکرات نظیر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا بابت امتناع بایدن در ورود به مناظره با ترامپ کمپین دموکرات‌ها را دربر گرفته است. ادله امتناع دموکرات‌ها بابت ورود مناظره با ترامپ به الگو‌های رفتاری ترامپ در مناظرات انتخاباتی مربوط است.

آن‌گونه که دموکرات‌ها معتقدند اگرچه قطار سیاست ترامپ همواره خالی می‌رود و او اساسا از سیاست و هنر سیاست‌‌ورزی بهره‌ای ندارد اما تنها هنر ترامپ شگرد اهانت و شیوه تحقیر او نسبت به دیگران است به ویژه کسانی که قرار است رقیب او در ورود به کاخ سفید باشند. در این ارتباط نانسی پلوسی معتقد است ترامپ آن‌گونه که از کنش‌ها و نقطه‌نظر‌های به ظاهر سیاسی او پیداست، نه‌تنها اعتقادی به قانون اساسی آمریکا ندارد بلکه اساسا تمایلی به حقایق و واقعیات نشان نمی‌دهد. به عبارت دیگر هنری که ترامپ بدان مزین است، چیزی جز یک نئوماکیاولیسم نیست به این معنی که او نیز ابایی ندارد که چون فرصت به دست آورد دیگران را بفریبد و یا آنکه بدی می‌کند اما چنان برخورد می‌کند که گویی در حال نیکی کردن است. و در مجموع آنکه وسیله بخواهد هدفش را توجیه کند.

به این ترتیب و با تصویری که از ترامپ در زاویه‌دید دموکرات‌ها نقش بسته است، ترامپ اهل حقه، نیرنگ و دغل‌بازی است بنابراین نباید با رییس‌جمهوری که کارکرد قوه مجریه کشوری چون ایالات متحده آمریکا را  به دغلکاری، حقه و نیرنگ تقلیل داده است، وقت تلف کرد و به مناظره نشست. همچنین ترامپ قرار نیست مناظره انتخاباتی را به فرصتی برای گفت‌وگو با مردم آمریکا  تبدیل کند.  ضمن آنکه مساله تحقیر ترامپ در راستای هنر اهانت او نسبت به بایدن آن هم در یک فضای رقابت‌آمیز انتخاباتی منتفی نیست. بنابراین  بهتر آن است که بایدن خود را در معرض اهانت ترامپ و تحقیر معنادار او قرار ندهد.

به نظر می‌رسد راهنما و الگوی عمل پلوسی در امتناع ورود بایدن به مناظره با ترامپ، همان واقعه  اهانت‌آمیز ترامپ به هیلاری کلینتون در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ باشد. در آن رقابت‌ها و مشخصا در دومین مناظره  آن دو، ترامپ به هیلاری گفته بود به جایگاهت بازگرد و شاید این بار نیز ترامپ بخواهد همان ادبیات را در قبال بایدن در مناظرات انتخاباتی تکرار کند. افزون بر این دموکرات‌ها اذعان داشته‌اند که بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی خود  مرتکب گاف‌های متعددی  شده که همین گاف‌ها دستمایه‌ای شده که ترامپ  بایدن را (جو) خوابالو بخواند. به این ترتیب شکی نیست که ترامپ به جای تبدیل کردن فضای مناظره به گفت‌وگو با مردم آمریکا، مناظره با بایدن را  به محل چالش و حملات اهانت‌آمیز به او تبدیل کند.

حال اگر توصیه‌ها و سفارش‌های نانسی پلوسی به بایدن بابت عدم ورود به مناظره با ترامپ معطوف به صحت و واقعیت باشد، باید گفت این راهبرد یک عقب‌نشینی در قبال ترامپ است و برای حزبی که قرار است به طرق مختلف کاخ سفید را از چنگ یک نیرنگ‌باز و دغلکار درآورد، یک شکست محسوب می‌شود. به این ترتیب و با چشم‌اندازی که در مسیر رقابت‌های انتخاباتی دموکرات‌ها باز شده است، نمی‌توان انتظار داشت که تلاش آنها در شکست ترامپ معطوف به نتیجه شود.

در حقیقت این امتناع دموکرات‌ها و سفارش آنها ترامپ را در افکار عمومی به ویژه در میان پایگاه اجتماعی و طرفدارانش موجه و رییس‌جمهوری شایسته‌تری نسبت به بایدن نشان می‌دهد. بنابراین با وجود اینکه در تمامی نظرسنجی‌ها بایدن نسبت به ترامپ جلو است، شاید همین توصیه و سفارش بخواهد ماجرای انتخابات و نتیجه آن را همانند انتخابات ۲۰۱۶  تکرار کند. ضمن آنکه تا سوم اکتبر یعنی روز انتخابات ممکن است ماجراهای دیگری رخ دهد که ماجرا‌ها را بخواهد به زیان دموکرات ورق زند. تحت این شرایط اعلام سورپرایز اکتبر از سوی ترامپ با وجود همه لغزش‌ها و خطا‌های او، بی‌دلیل نیست.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 140646
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا