کرونا در کاخ‌ سفید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ترامپ که بار‌ها کرونا را کلاهبرداری خوانده و با رویکرد سهل‌انگارانه خود جان میلیون‌ها آمریکایی را به خطر انداخته بود، حال به کرونا مبتلا شده است. او بارها در مقابل شیوع ویروس کرونا واکنش‌های عجیب و غریبی داشته؛ ابتدا خطر کرونا را انکار و آن را با آنفلوآنزا مقایسه کرد و پس از آن داروهایی تجویز کرد که جان مردم آمریکا را به خطر انداخت. ترامپ در توئیتی ابراز امیدواری کرد «همه‌ با هم از این بحران عبور می‌کنیم»، اما دوران قرنطینه، می‌تواند روی مناظره انتخاباتی دوم که برای ۱۲ روز دیگر برنامه‌ریزی شده و حتی سرنوشت انتخابات آمریکا، تاثیرگذار باشد.

در حالی که سیاستمداران برجسته متعددی درجهان به کووید۱۹مبتلا شده‌اند، هیچ‌یک از آنها همچون دونالد ترامپ با چنین شرایط حساسی در آستانه انتخابات مواجه نبوده‌اند. ابتلای دونالد ترامپ و همسرش ملانیا که در پی ابتلای هوپ هیکس دستیار ترامپ و مدیر ارتباطات راهبردی کاخ‌سفید اتفاق افتاد، از هم‌اکنون گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال به تعویق افتادن انتخابات را افزایش داده،‌ هرچند در قانون اساسی ایالات‌متحده چنین مکانیسمی پیش‌بینی نشده است.

اکنون برخی کاربران برای رییس‌جمهور آمریکا همان نسخه تزریق وایتکس را می‌پیچند که پیش‌تر از این نسخه‌ها برای درمان کرونا زیاد پیچیده بود. در پی اعلام مثبت شدن تست کرونای ترامپ و همسرش، شاخص‌های بورس در آمریکا ریزش کرده و برنامه‌های سفر ترامپ ازجمله به فلوریدا لغو شده است و رییس‌جمهور به همراه همسرش در کاخ‌سفید قرنطینه شده‌اند. مایک پنس معاون ترامپ باید در زمان قرنطینه و درمان ترامپ مسوولیت ریاست‌جمهوری را بر عهده گیرد. احتمالا مناظره دوم با بایدن در ۱۵اکتبر لغو شود.

دونالد ترامپ در ساعات اولیه بامداد دیروز اعلام کرد نتیجه تست کرونای او و همسرش مثبت بوده است. ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «امشب آزمایش کووید۱۹ بانوی اول ایالات متحده و من مثبت شد. ما روند قرنطینه و بهبودی را فورا آغاز می‌کنیم. ما با هم از پس این (بیماری) برخواهیم آمد!» پزشک کاخ‌سفید لحظاتی بعد از انتشار این توئیت دونالد ترامپ اعلام کرد حال عمومی رییس‌جمهوری آمریکا خوب است.

رییس‌جمهوری ایالات متحده که در بحبوحه کارزار انتخاباتی برای راهیابی مجدد به کاخ‌سفید به سر می‌برد پیش از این در صفحه توئیتر خود نوشته بود نتیجه تست کرونای هوپ هیکس یکی از دستیارانش مثبت بوده است. دونالد ترامپ ضمن تجلیل از دستیارش که به طور بی‌وقفه و بدون استراحت مشغول به کار بوده افزوده است: «وحشتناک است! بانوی اول و من منتظر نتیجه آزمایش‌مان هستیم. تا آن موقع روند قرنطینه خود را آغاز خواهیم کرد.»

چهل‌وپنجمین رییس‌جمهوری آمریکا بنا به برنامه از پیش برنامه‌ریزی شده قرار بود بعدازظهر دیروز کاخ‌سفید را به مقصد ایالت فلوریدا ترک کند. نامزد حزب جمهوریخواه قرار بود در گردهمایی هوادارانش در این ایالت که از ایالت‌های کلیدی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو محسوب می‌شود شرکت کند.

هوپ هیکس دستیار رییس‌جمهوری ایالات متحده یکی از افرادی بود که او را در جریان سفر اخیرش به ایالت اوهایو برای شرکت در مناظره با جو بایدن نامزد حزب دموکرات همراهی کرده بود. این دستیار نزدیک دونالد ترامپ همچنین چهارشنبه گذشته همراه رییس‌جمهوری آمریکا به ایالت مینه‌سوتا سفر کرده بود.

دونالد ترامپ در جریان مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت که هوپ هیکس اغلب از ماسک استفاده می‌کند اما زمان زیادی را با او و ملانیا ترامپ سپری کرده بود. از کارکنان بخش غربی (قسمت اداری) کاخ‌سفید هر روز تست کرونا گرفته می‌شود. خبرنگارهایی که به کاخ‌سفید مراجعه می‌کنند یا دونالد ترامپ را در سفرهایش همراهی می‌کنند نیز باید تست کرونا بدهند.

هوپ هیکس یکی از اعضای حلقه نزدیک اطرافیان دونالد ترامپ است. او از جمله افرادی است که در سال ۲۰۱۶ پیش از آنکه سناریوی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری جدی گرفته شود به کارزار انتخاباتی او پیوست.

این زن ۳۱ ساله هرچند حضور رسانه‌ای پررنگی ندارد اما از او به عنوان یکی از افراد بانفوذ در بخش غربی کاخ‌سفید یاد می‌شود. هوپ هیکس قبلا مانکن و برای مدتی مدیر روابط عمومی کاخ‌سفید بود. در پی اعلام ابتلای دونالد ترامپ و همسرش به ویروس کرونا بازارهای بورس آسیا سقوط کرد. همچنین اعلام ابتلای ترامپ به کرونا باعث کاهش ارزش واحدهای پولی استرالیا و نیوزیلند در برابر دلار آمریکا شد.

تبعات کرونای ترامپ

اگر جو بایدن کاندیدای دموکرات‌ها بتواند از فرصت ابتلای ترامپ به کرونا به خوبی استفاده کند، شکست رییس‌جمهوری کنونی در انتخابات آینده قطعی خواهد بود.

به باور تحلیلگران ابتلای دونالد ترامپ و همسرش به کرونا چه‌بسا ضربه مهلکی به او و رویاهایش وارد کند. ابتلای ترامپ به کرونا فرصت‌های او برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را از بین می‌برد البته اگر جو بایدن بتواند این را در تبلیغات انتخاباتی‌اش مورد استفاده قرار دهد.

الشرقاوی تحلیلگر مصری-آمریکایی تصریح کرد: قرنطینه شدن رییس‌جمهور اختیاری نیست بلکه اجباری است و این خود باعث می‌شود تبعات قانونی بر اساس ماده ۲۵ قانون اساسی داشته باشد که به موجب این ماده در صورت ناتوانی رییس‌جمهور از انجام وظایفش به عنوان رییس‌جمهور آن وقت معاون او اختیارات رییس‌جمهور را برعهده می‌گیرد و در صورت ناتوانی معاون رییس‌جمهور آن وقت نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا فردی است که اختیارات رییس‌جمهور به او داده می‌شود.

فرصت مغتنم برای کارزار بایدن

این تحلیلگر مصری- آمریکایی تصریح کرد: اکنون فرصتی برای کارزار انتخاباتی جو بایدن برای از بین بردن فرصت‌های ترامپ برای پیروزی در دومین دور ریاست‌جمهوری به وجود آمده است البته اگر از ابتلای رییس‌جمهور به کرونا برای نشان دادن کم‌کاری دولت کنونی آمریکا در مقابله با ویروس کرونا استفاده شود به ویژه آنکه ترامپ شماره چهل‌وهفت هزارم ابتلای به کرونا طی دیروز بود و نیز در آمریکا تا‌کنون ۲۰۶ هزار نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و انتظار می‌رود این رقم تا پایان فصل به ۴۰۰هزار نفر برسد.

با وجود این، در مقابل، ابتلای ترامپ به کرونا می‌تواند انگیزه تسریع در اعلام رسیدن به واکسن ضدکرونا قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اوایل نوامبر باشد که در این حالت ترامپ بازی را می‌برد به ویژه آنکه ملت آمریکا در چنین حالتی با وی همبستگی می‌کنند و فرصت‌های موفقیتش بیشتر می‌شود.

زمزمه‌های تعویق انتخابات

با توجه به اینکه پست ریاست‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند بیش از چهار سال در اختیار یک نفر بماند و در صورت برگزار نشدن انتخابات، باید رییس‌جمهور موقت تعیین شود، حدس و گمان‌های قبلی درباره گزینه‌های احتمالی دوباره مطرح شده ‌است.

یکی دو ماه قبل هم گزینه‌های پیش‌رو در صورت تاخیر در انتخابات مطرح شد و آن، زمانی بود که دونالد ترامپ در اواخر ماه ژوئیه این موضوع را مطرح کرد. او با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا گفته بود: «آیا بهتر نیست که انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به تعویق بیفتد تا مردم بتوانند به‌درستی و با اطمینان رای دهند؟»

واکنش‌های منفی به این پیشنهاد، موجب شد که ترامپ اظهاراتش را تعدیل کند و بگوید که «در پی تعویق و تغییر تاریخ برگزاری انتخابات» نیست اما در عین حال خواهان «انتخابات تقلبی» هم نیست.

آیا رییس‌جمهور آمریکا می‌تواند انتخابات را به تعویق بیندازد؟ پاسخ قانون اساسی آمریکا به این پرسش منفی است. قانون اساسی این کشور با صراحت می‌گوید که کنگره و نه رییس‌جمهور، زمان انتخابات مربوط به رهبری کشور را تعیین می‌کند.

در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دموکرات‌هاست و موافقت آنها با تغییر زمان انتخابات دور از ذهن به نظر می‌رسد. تغییر زمان انتخابات هم کمک چندانی به دونالد ترامپ نمی‌کند چون بر اساس قانون اساسی، حداکثر تاریخ حضور رییس‌جمهور و معاونش در کاخ‌سفید، ۲۰ ژانویه است.

دونالد ترامپ همواره به اختیارات اضطراری و فرمان‌های خاص ریاست‌جمهوری تکیه می‌کند اما در این خصوص، قانون اساسی آمریکا اختیارات را به کنگره تفویض کرده و دخالت رییس‌جمهور غیرقانونی تلقی می‌شود.

از سوی دیگر نمایندگان کنونی مجلس نمایندگان آمریکا نمی‌توانند در این خصوص تصمیم‌گیری کنند چون دوره چهار ساله نمایندگی آنها در تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۱، یعنی پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ پایان می‌یابد. بنابراین جانشینی موقت نانسی پلوسی، رییس دموکرات کنگره آمریکا منتفی است.

تصمیم‌گیری مجلس سنا هم به دلیل پایان دوره ۳۵ نماینده و از اکثریت افتادن حزب جمهوریخواه با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو می‌شود.

مجالس آمریکا این امکان را هم دارند فردی خارج از همکاران خود را به عنوان رییس‌جمهور موقت انتخاب کنند که می‌تواند هر شهروند آمریکایی بالاتر از ۳۵ سال باشد. یکی از گزینه‌های این احتمال، جو بایدن رقیب دموکرات دونالد ترامپ است. به این ترتیب با بررسی گزینه‌های احتمالی، به نظر می‌رسد تعویق انتخابات به نفع دونالد ترامپ نیست مگر اینکه او و همکارانش طرح پیش‌بینی‌نشده‌ای در نظر داشته باشند. زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نخستین سه‌شنبه ماه نوامبر در هر چهار سال است.

واکنش شهروندان آمریکایی: مواد شوینده بنوش!

شهروندان آمریکا به خبر ابتلای رییس‌جمهوری کشورشان به کرونا واکنش نشان دادند و طبق توصیه‌های قبلی خودش به مبتلایان به کرونا، به او توصیه کردند مواد شوینده بنوشد تا از خطر مرگ در امان بماند. آنها به انحای مختلف اعم از نمایش عکس یا طرح بطری یا ظروف مواد شوینده به او خطاب کردند: «از این بنوش معجزه می‌کند!»

هشتم اردیبهشت‌ماه امسال بود که دونالد ترامپ زمانی که کرونا در حال شیوع بود و شهروندان این کشور و جهان یکی پس از دیگری به این ویروس مهلک مبتلا می‌شدند از فواید احتمالی مواد ضدعفونی‌کننده در درمان کرونا سخن گفته بود و با به سخره گرفتن هموطنان خود و به طور کل مبتلایان به کرونا در جهان توصیه کرده بود برای خلاص شدن از این بیماری مهلک از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده استفاده کنند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 141906
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا